اعضای مجلس: مـردم نبـاید قربانـی تصمیـم‌های کمیسیـون انتخـابات شـونـد

گزارشگر:یک شنبه 9 جدی 1397 - ۰۹ جدی ۱۳۹۷

mandegarدو ماه و ده روز پس از برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان، کمیسیون انتخابات هنوز اما نتوانسته است که نتایج ابتدایی آرای انتخابات تمام ولایات را اعلام کند. تا هنوز این کمیسیون موفق نشده است مشکلات انتخابات ولایت‌های کابل، بغلان و پکتیا را حل کرده و نتایج این سه ولایت را اعلام کند.
تقلب گسترده، مشکلات عملیاتی و دو دسته‌گی میان کمیسیون‌های انتخاباتی از مهمترین عواملِ تأخیر در اعلام نتایج انتخابات پارلمانی گفته شده است. هرچند مسوولان کمیسیون انتخابات نیز پذیرفته اند که انتخابات پارلمانی ۲۸ و ۲۹ میزان با مشکلات فراوان مواجه بوده است، اما تأکید می‌کنند که در حد توان برای برگزاری یک انتخابات قابل قبول تلاش کرده اند.
تأخیر در اعلام نتایج انتخابات پارلمانی، سبب واکنش‌های زیادی شده است. شماری به این باور هستند که کمیشنران کمیسیون انتخابات به جای شمارش آرای شفاف انتخابات درصدد معامله و خرید و فروش کرسی‌های مجلس هستند.
تاکنون نتایج ابتدایی آرای ۳۰ ولایت افغانستان از سوی کمیسیون انتخابات اعلام شده و نتایج آرای ولایات کابل، پکتیا و بغلان هنوز زیر بررسی و شمارش مجدد قرار دارد. هرچند کمیسیون انتخابات می‌گوید، که بازشماری آرای کابل و پکتیا تمام شده و تنها بغلان در جنجال قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری هشدار، دیروز نیز بخش عمدۀ اجندای مجلس نماینده‌گان در واکنش به اعلام نشدن نتایج آرای انتخابات پارلمانی ۲۸ و ۲۹ میزان اختصاص یافته بود. به باور این نماینده‌گان مجلس، مسوولان و کمیشنران کمیسیون انتخابات در برگزاری انتخابات موفق ناکام بوده اند.
حاجی صالح، عضو مجلس نماینده‌گان در نشست عمومی دیروز گفت انتخابات پارلمانی با تقلب گسترده همراه بود و مردم افغانستان باور و اعتماد شان را نسبت به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نیز از دست داده اند.
این عضو مجلس گفت: «مردم با دیدن تقلب گسترده در انتخابات پارلمانی در انتخابات ریاست‌جمهوری اشتراک نخواهند کرد. کمیسیون انتخابات باید آرای انتخابات را شفاف و عادلانه بررسی کند تا اعتماد از دست رفته دوباره احیا شود».
صادقی‌زاده نیلی، نمایندۀ دایکندی در مجلس نیز گفت جای شرم است که کمیسیون انتخابات پس از گذشت ۲ ماه و ده روز از برگزاری انتخابات پارلمانی هنوز نتوانسته، نتایج ابتدایی این انتخابات را اعلام کند.
او نسبت به کارکرد کمیسیون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی نیز انتقاد کرد و گفت که برخورد دو گانۀ کمیسیون شکایات انتخاباتی قابل قبول نیست. زیرا این کمیسیون نتوانسته است مشکلات و نقایص انتخابات پارلمانی را درک کرده و برای حل این مشکلات، اقدامی انجام دهد. به باور او کمیسیون رسیده‌گی به شکایات استقلالیت را خود را از دست داده است.
شماری دیگر از نماینده‌گان مجلس، نیز انتخابات پارلمانی را یک انتخابات آزمایشی عنوان کرده و می‌گویند که مردم نباید قربان تصامیم انتخابات شوند.
نادرشاه بحر، نمایندۀ غور در مجلس گفت که سخنگوی کمیسیون انتخابات خود پذیرفته است که ما در برگزاری انتخابات ناکام بودیم و این خود نشان‌دهندۀ آن است که انتخابات پارلمانی موفق نبوده است. او گفت: «انتخابات پارلمانی یک انتخابات آزمایشی بوده است. مردم نباید قربانی تصمیم‌های کمیسیون انتخابات شود و ارزش‌های ملی نادیده گرفته شود».
عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نماینده‌گان نیز در جمع‌بندی مجلس گفت با گذشت هرروز نگرانی‌ها از انتخابات پارلمانی افزایش می‌یابد و کمیسیون رسیده‌گی به شکایات باید از وضعیت کنونی نهایت استفاده را کرده و به شکایات انتخاباتی رسیده‌گی کند.
با این همه کمیسیون انتخابات می‌گوید که نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی ولایات باقی مانده و حوزۀ کوچی‌ها و اهل هنود تا آخر هفته جاری اعلام خواهد شد. عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون می‌گوید که روند بازشماری آرای ولایت پکتیا چند روز پیش به پایان رسیده بود روند انتقال آن به سیستم عمومی نیز به اتمام رسیده است. او می‌گوید که احتمالاً نتایج انتخابات پارلمانی ولایت پکتیا تا یکی دو روز بعد و نتایج ولایت کابل تا اخیر این هفته اعلام خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.