سخنرانی و فـن بیان

گزارشگر:رسول خان امین/ یک شنبه 9 جدی 1397 - ۰۹ جدی ۱۳۹۷

بخش نوزدهـم/

mandegarبعد از یادداشت ایده، باید آن ‎را پرورش داد و آن ایده را با جمع‎آوری مطالبی مرتبط با آن پخته‎تر کرد و یا آن‌که با دیگر ایده‎ها ترکیب کرد و ایدۀ جدیدِ دیگری به‎دست آورد. یادمان باشد که ماندگارترین سخنرانی‎ها آن‎هایی هستند که قسمت عمدۀ آن، زاییدۀ ذهن و تجربیات شخصی درون‎مان است؛ چون آن‎ها چکیدۀ گوشت و پوست و استخوان و تجربیاتِ ما هستند. به همین دلیل، بهترین منبع برای آماده کردن متن سخنرانی موضوعاتی هستند که از ذهن و تجربیات شخصیِ درون‎مان می‎جوشد.
در زیر، دو منبع درونی و بیرونی برای آماده کردنِ سخنرانی ارایه شده است.

الف- روش‎های جمع‎آوری اطلاعات از منابع درونی
۱٫ موضوعاتی که بر پایۀ سال‎ها کار و تجربۀ شما استوار است: شما اجاره‎کارِ ساختمانی هستید و همیشه درگیر با ادارۀ کار و بیمه و مالیات و شهرداری و غیره می‌باشید. پس شما تجربیاتِ خیلی خوبی در این خصوص دارید و سخنان‌تان می‎تواند باعث شود که اجاره‎کاران ِتازه‎کار اشتباهاتِ شما در خصوص کارگران، بیمه و پرداخت مالیات را تکرار نکنند و هزینه‎های اضافی را که شما پرداخت کرده‎اید نپردازند. لذا شما می‎توانید سخنرانی خوبی در خصوص ساختمان‌سازی داشته باشید. در آخر یادتان باشد اگر یک سخنرانِ متخصص شوید یعنی فردی که در یک حوزۀ کاری متخصص و موفق است و مهارت‎های سخنرانی را برای ارایه و بیان مطالبِ خود به دیگران به‌خوبی بلد است، آن‎وقت درآمد بسیار خوبی خواهید داشت و اغلب اوقات وقت شما پُر خواهد بود.
۲٫ بیان تجربیات موفقیت‎ها و شکست‎های شغلی: افراد همیشه دوست دارند بدانند دیگران چگونه موفق شده‎اند و چگونه مشکلات و سختی‎ها را پشت سر گذاشته‎اند تا بتوانند الگوبرداری کنند. در ضمن، بیان این تجربیات علاوه بر اینکه باعث انتقال تجربه است ـ چون حالت داستانی و قصه‎گویی دارند ـ برای مخاطب شیرین و دل‎پذیرنیز است.
۳٫ خاطرات دوران کودکی و نوجوانی: برای همۀ افراد خاطرات کودکی و زمانِ مکتب یک دوران طلایی و شیرین است. همۀ افراد نسبت به گذشته یک حسِ نوستالژی )بازگشت به گذشته) دارند (البته به استثنای معدود افرادی که کودکی و گذشتۀ پُر از رنج داشته‎اند). لذا همۀ مخاطبان صحبت‎های مربوط به خاطرات کودکی را دوست دارند و برای‎شان جذاب است.
۴٫ تجربه‎های غیرعادی (مثل ملاقات با شخصیت‎های بزرگ): ذهنِ ما انسان‎ها طوری طراحی شده که به چیزهای غیرعادی و جدید بسیار توجه می‎کند؛ مثلاً: وقتی در صنف از تجربۀ سفرهای خارجی‌یی که رفته بودم و خاطرات آن کشورها و دیدن بعضی چهره‎های مشهور تعریف می‎کنم، برای دانشجویان بسیار جذاب تمام می‌شود.
علاوه بر منابع بالا که منابع درونی آماده‎سازی متن سخنرانی هستند، می‎توانیم از منابع خارجی (خارج از خودمان) نیز استفاده نماییم.

ب- روش‎های جمع‎آوری اطلاعات از منابع خارجی
۱٫ استفاده از کتابداران حرفه‎یی: مهم‎ترین منبع یک کتابخانۀ بزرگ و عالی، کتاب‎ها و مجله‎های آن نیست؛ بلکه این منبع پشت یک میز نشسته است و پرسش‎های شما را پاسخ می‎دهد. کتابداران همه چیز را نمی‎دانند، ولی یک کتابدارِ حرفه‎یی می‎تواند منابع مورد نیازتان را بیابد و شما را در یافتن نوشته‌های مناسب، راهنمایی و در وقتِ شما صرفه‎جویی نماید. البته یافتن چنین کتابدارانِ حرفه‎یی در کشور ما کمی سخت است؛ اما کسانی را در بازار کتاب دیده‎ام که مثل یک کتابدار فوق حرفه‎یی عمل می‎کنند و تقریباً هر منبعی را برای شما پیدا کرده و اطلاعات باارزشی به شما می‎دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.