بودجه به تصویب رسید، اما چه‌گونه؟

- ۰۱ دلو ۱۳۹۱

مجلس نماینده‌گان طرح بودجه مالی سال ۱۳۹۲ را به گونه علنی تصویب کرد؛ اما شماری از نماینده‌گان مجلس، این نوع تصویب را به باد انتقاد گرفتند.
اگرچه رییس مجلس نماینده‌گان گفت که نماینده‌گان بودجه سال مالیِ سال ۱۳۹۲ را بعد از ماه‌ها رای‌زنی، با اکثریتِ آرا تصویب کرده‌اند؛ اما برخی از نماینده‌گان مجلس می‌گویند که در این تصویب، نوعی فریب‌کاری صورت گرفته و اصلاً بحث رای دادن به کل بودجه، شامل آجندا نبوده است و آنان به موضوع دیگری که بخشی از بودجه به حساب می‌آید، رای داده‌اند.
اکنون پرسش این‌جاست که چرا ریاست مجلس بعد از ماه‌ها جنجال و چانه‌‌زنی، به گونه بسیار شتاب‌زده طرح بودجه سال ۹۲ را به رای‌گیری گذاشته، آن‌هم به نحوی که شماری از نماینده‌گان حتا از طرح بحث بودجه در آن رای‌گیری بی‌خبر بوده‌اند و یا هم به گونه‌یی اغفال شده‌اند؟
این نوع برخورد نشان می‌دهد که نماینده‌گان مجلس فقط روی دو دلیل می‌توانند به تصویب بودجه رای داده باشند. یکی این‌که بیشتر از این، رخصتی‌های زمستانی‌شان را در مجلس صرف نکنند. و دوم این‌که با این مسأله برخورد کاملاً سیاسی شده و نماینده‌گان صرفاً برای کسب خشنودی حکومت، به این طرح رای مثبت داده‌اند.
طرح بودجه مالی سال آینده دو بار از سوی وزارت مالیه پیشنهاد شد و هر بار با اکثریت آرا توسط نماینده‌گان مردم در مجلس رد گشت، آن‌هم به گونه‌یی که برخوردهای لفظی و فیزیکیِ شماری از نماینده‌گان را نیز به همراه داشت. آخرین بار نماینده‌گان مجلس بودجه مورد نظر را به این دلیل رد کرده بودند که در آن فقط هشتاد میلیون دالر به ریاست جمهوری اختصاص داده شده بود و هم‌چنان پیشکش‌های کلانی برای کابل‌بانک نو در نظر گرفته شده بود که با واکنش تند مجلس نماینده‌گان مواجه شد.
اما اکنون به نظر می‌رسد که در نسخه تصویب شده بودجه، هیچ تغییر و تعدیلی وارد نشده است. این خود می‌رساند که تصویب طرح بودجه در مجلس نماینده‌گان به گونه شتاب‌زده و غیرمسوولانه صورت گرفته و نیز برخی از کارهای دیگرِ مجلس که در نیمه ‌راه بود، به سال آینده واگذار شده است.
در حالی که نماینده‌گان مجلس طرح استیضاح یازده وزیر کابینه را به‌دلیل عدم تواناییِ‌‌ آن‌ها در مصرف بودجه‌های انکشافی وزارت‌خانه‌های مربوطه‌شان آماده کرده بودند و برخورد‌هایی هم بر سر این مسأله با حکومت داشتند؛ بدون این‌که این کار را به جایی برسانند، به رخصتی‌های زمستانی‌شان رفتند. بنابراین، شکی نیست که این اقدام به مصلحت و میلِ حکومت تمام شده است.
حکومت به هیچ عنوان نمی‌خواست که وزیرانش به‌خصوص چهار وزیر مشخص کابینه را برای استیضاح به مجلس بفرستد؛ از این‌رو نهایت تلاشِ خود را برای سبوتاژ و یا بی‌اثر ساختنِ این طرح به کار بست. با این حساب، احتمال دارد که آقای کرزی رییس مجلس را به گرفتن یک رأی شتاب‌زده برای تصویب طرح بودجه و اعلام ختم این سال کاری مجلس نماینده‌گان و شروع رخصتی‌های زمستانی، تحریک کرده باشد.
باید اندکی منتظر ماند تا دیده شود که بحث فریب‌کاری در تصویب بودجه مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد و یا این‌که این قضیه نیز در کنار ده‌ها مساله دیگر به فراموشی سپرده می‌شود. به هر صورت، بر نماینده‌گان معترض و متعهدِ مجلس است که این مسأله را جدی بگیرند و نگذارند قانون‌شکنی و فریب بر خانه ملت مستولی شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.