پــول کریـدت کـارت‌ها چه مـی‌شـود؟

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دو شنبه 10 جدی 1397 - ۰۹ جدی ۱۳۹۷

عبدالرزاق وحیدی، وزیر پیشین مخابرات و تکنالوژی، می‌گوید که اکلیل حکیمی وزیر مالیۀ پیشین و مشاور رییس حکومت در امور بین‌الملل، یکی از مشاوران غنی و دادستانی ‌کُل مانع ایجاد سیستم ریال‌ تایم (جمع‌آوری پول کریدت‌ کارت‌ها) شدند.
آقای وحیدی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که در زمان تصدی‌اش، در این وزارت تلاش‌ زیاد برای ایجاد سیستم ریال تایم کرده است، اما وزارت مالیه و برخی از افراد و اشخاصی که از طرف رییس حکومت حمایت می‌شوند، مانع عملی شدن این کار شدند.
mandegarبرخی از اعضای مجلس نماینده‌گان نیز می‌گویند که هیچ سیستمی برای جمع‌آوری پول‌ کریدت‌ کارت‌ها در حال حاضر نیست و احتمال دست‌برد در این روند به صورت گسترده وجود دارد.
در آغازین ماه‌های آغاز به کار مسوولان حکومت وحدت ملی تصمیم گرفته شد تا درصدی‌یی از پول کریدت کارت‌های شهروندان به عنوان مالیه گرفته شود. استدلال مسوولان این بود که این پول با استفاده از روش‌های مدرن گردآوری شده و در جهت تطبیق برنامه‌های توسعه‌یی استفاده خواهد شد.
گذشت زمان و بررسی‌های نهادهای مختلف و از آن میان، مجلس نماینده‌گان نشان داد که این پول بدون برنامه‌ریزی گردآوری شده و منبع مصرف و مقدار دقیق آن نیز روشن نیست.
چندی نگذشته بود که عبدالرزاق وحیدی، وزیر مخابرات و تکنالوژی از وظیفه‌اش سبک‌دوش شد، یکی از اتهامات پروندۀ او شفاف نبودن گردآوری پول کریدت کارت‌های شهروندان بود. آقای وحیدی در صحبت با روزنامۀ ماندگار و با اشاره به پرونده‌اش می‌گوید: این دسیسه‌یی از طرف ارگ بود، تیم غنی تلاش داشت تا رهبری وزارت مخابرات را از تیم ریاست اجرایی به تیم ارگ انتقال دهند.
آقای وحیدی، هر چند در مورد پروندۀ خود جزییات نمی‌دهد، اما می‌گوید که وزارت مالیه «سیستم ریال تایم» (سیستمی که پول‌ کریدت ‌کارت‌ها از طریق آن جمع‌آوری می‌شود) را به دلیل هزینۀ مالی ایجاد نکرد.
وزیر پیشین مخابرات و تکنالوژی تأکید می‌کند که دادستانی ‌کُل، یکی از مشاوران رییس حکومت و اکلیل حکیمی وزیر مالیه پیشین، مانع ایجاد سیستم جمع‌آوری پول کریدت کارت‌ها شدند.
او گفت: کسانی که در این قضیه دست دارند، از طرف رییس حکومت حمایت می‌شوند و غنی مانع بازجویی آنان می‌گردد.
به گفتۀ او، در حال حاضر هیچ سیستم برای جمع‌آوری پول‌ها ایجاد نگردید و احتمال حیف‌ومیل پول‌ کریدت‌ کارت‌ها به صورت وسیع وجود دارد.
اما وزارت مالیه، با رد این گفته‌ها، می‌گوید که عنقریب این سیستم ایجاد می‌گردد.
شمع‌روزخان مسجدی، سخنگوی وزارت مالیه با رد گفته‌های وزیر پیشین مخابرات، می‌گوید که این سیستم قرار است به‌زودی ایجاد گردد.
از سویی هم، محمد هاشم اورتاق، عضو کمیسیون مواصلات و مخابرات مجلس نماینده‌گان در صحبت با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: وزیر مخابرات و مالیه در راستای ایجاد سیستم جمع‌آوری مالیات از سیم‌کارت‌ها ناکام بوده‌اند.
آقای اورتاق افزود که پول‌های جمع شده از سیم‌کارت‌های، مورد دست‌برد افراد مختلف قرار می‌گیرد.
این عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: «وزیر مخابرات فعلی در در مجلس نماینده‌گان گفت که تا سه ماه «سیستم ریال تایم» را ایجاد می‌کند، اما در حال حاضر شش ماه از وعدۀ ‌ایشان سپری می‌شود، هنوز این سیستم ایجاد نگردیده است».
او گفت که مسوولان پیشین و کنونی وزارت‌خانه‌های مالیه و مخابرات پاسخ قانع‌کننده‌یی در این راستا برای مجلس نماینده‌گان نداشتند.
او گفت: در برنامۀ تعلل ایجاد سیستم جمع‌آوری پول از سیم‌کارت‌ها، شرکت‌های مخابرات و مجلس سنا با وزارت مخابرات هم‌دست شده بودند و هر از گاهی بهانه‌های مختلف در این مورد ایجاد می‌کردند.
آقای اورتاق افزود که مجلس نماینده‌گان تصمیم گرفت که تا زمان ایجاد سیستم، جمع‌آوری مالیات به تعویق افتد، اما این تصمیم از طرف رهبری حکومت جدی گرفته نشد.
آقای اورتاق تأکید می‌کند که قسمت اعضم این پول‌ها به جیب افراد و اشخاص مشخص می‌رود و یک قسمت اندک آن وارد خزانه دولت می‌گردد.
سیر زلاند، سخنگوی وزارت مخابرات می‌گوید که روند قانونی ایجاد سیستم ریال‌تایم در کمیسیون تدارکات ملی نهایی شده و قرار است و این سیستم به‌زودی ایجاد گردد.
آقای زلاند در پاسخ به پرسشی که پول‌های کریدت ‌کارت تا هنوز چگونه جمع‌آوری می‌گردید؟ گفت: این روند تحت نظر هیأت مشترک وزارت مخابرات و مالیه و ادارۀ اترا جمع‌آوری می‌گردد.
به اساس آمارها حدود ۲۵ میلیون سیم‌کارت در افغانستان توزیع شده و از این میان ۱۵ میلیون آن فعال هستند. اگر روزانه هر سیم‌کارت ۵۰ افغانی مصرف داشته باشد، ۷۵ میلیون هزینۀ مالیات آن می‌گردد. ادعاهای وجود دارد که این پول‌های توسط افراد و گروه‌های خاص در ارگ به اهداف مشخص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.