وزیر تحصیلات عالی: در کانکور امسال ۸۰ هزار تن جذب می‌شوند

- ۰۱ دلو ۱۳۹۱

وزارت تحصیلات عالی می‌گوید که در آزمون کانکور امسال، نزدیک به هشتاد هزارتن را در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات نیمه‌عالی، جذب خواهند کرد.
داکتر عبیدالله عبید روز گذشته هنگام اخذ آزمون کانکور از دانش‌آموزان ولایت کابل، از شفافیت این پروسه در کابل و ولایات افغانستان، اطمینان داد.
وزیر تحصیلات عالی در دانشگاه کابل به خبرنگاران گفت که در سال جاری یک‌صد و نود هزارتن که چهل درصد آن‌ها را دختران تشکیل می‌دهند، در آزمون کانکور اشتراک خواهند نمود.
او گفت: «حدود سه سال قبل ۲۴ هزار تن به موسسات تحصیلات عالی جذب می‌شدند؛ اما حالا به ۴۴ هزار رسیده که با تحصیلات نیمه عالی و شبانه به هشتاد هزار(تن) می‌رسد که این یک ظرفیت بلندتر را نشان می دهد.»
به گفتۀ وزیر تحصیلات عالی، امسال ۵۱ هزارتن در کابل در پنج مرحله آزمون کانکور را سپری خواهند نمود.
روز گذشته بیش از ده هزارتن از فارغان لیسه‌های کابل، آزمون کانکور را سپری کردند.
در این حال، وزیر تحصیلات عالی و مسلکی افغانستان می‌گوید که به اساس هدایت رییس‌جمهور کرزی در سال جاری از هر ولایت ۵ تن از اول و دوم نمره‌های صنف دوازده مکاتب بدون سپری کردن آزمون به دانشکده‌های طب و انجنیری دانشگاه‌های دولتی راه خواهند یافت.
در همین حال، برخی از اشتراک کننده‌گان آزمون کانکور در کابل از مسوولان می‌خواهند که تلاش‌های بیشتر را در راستای جلوگیری از تقلب و تخطی در آزمون به خرچ بدهند.
همه ساله تعدادی زیادی از افراد در کابل و ولایات آزمون کانکور را سپری می‌کنند، اما بسیاری از آن‌ها به علت ظرفیت پایین جذب در موسسات تحصیلات عالی و نیمه عالی بی‌نتیجه می‌مانند.
اما مقام های وزارت تحصیلات عالی و مسلکی می‌گویند که ظرفیت جذب در این نهادها امسال نسبت به گذشته افزایش یافته و تلاش می‌کنند تا در سال‌های آینده بیشتر از این افزایش یابد.
ظرفیت موسسات تحصیلات عالی با ایجاد ۱۲۸ رشته تحصیلی  و ۲۲ دانشکدۀ تازه در دانشگاه‌ها افزایش یافته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.