چین و همکاری منطقه‌یی در روند صلح افغانستان

گزارشگر:منبع: جیونیوز-برگردان: ابوبکر صدیق - ماندگار/چهارشنبه 12 جدی 1397 - ۱۲ جدی ۱۳۹۷

چین خواهان خروج تدریجی و مسوولانۀ نظامیان امریکا از افغانستان شده است.
معاون سفارت چین در اسلام‌آباد می‌گوید که اگر امریکا می‌خواهد، از افغانستان بیرون شود، باید این خروج مسوولانه، تدریجی و معیاری صورت گیرد.
لیچویون، معاون سفیر چین در پاکستان با اشاره به این موضوع بیان داشته که کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای جنوب آسیا در روند گفت‌وگوهای صلح

5

همکاری و تلاش همه‌جانبه داشته باشند.
او گفت که این موضوع کشورهای منطقه به‌ویژه همسایه‌های افغانستان را نگران ساخته است.
این دیپلومات چینایی، روز یک شنبه در گفت‌وگو با تلویزیون جیو‌ گفته است که اگر امریکا می‌خواهد افغانستان را ترک کند، این خروج باید به اساس یک برنامه، معیاری و تدریجی صورت گیرد.
این سخنان در حالی بیان می‌شود که دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا هفتۀ پیش از کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان خبر داد، امریکا ۱۷ سال می‌شود که در افغانستان حضور دارد. اخیراً حکومت امریکا مذاکرات صلح را با گروه طالبان راه‌اندازی کرده است. ایالات متحدۀ امریکا تلاش می‌کند تا گفت‌وگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان آغاز گردد؛ اما برنامۀ خروج ناگهانی نیروهای امریکایی از این کشور سبب نگرانی کشورهای منطقه گردیده است.
معاون سفارت چین با تأکید بر این ‌که گفت‌وگوهای صلح میان افغانستان – طالبان به‌ رهبری افغانستان باشد، گفت: صلحی مورد تأیید است که رهبری آن را افغانستانی‌ها به عهده داشته باشند و تنها حکومت افغانستان در همکاری با شرکای بین‌المللی می‌تواند این امر را به پیش برد.
او گفت که برای پایان این جنگ و خروج نیروهای امریکایی، کشورهای مانند پاکستان و چین و سایر کشورهای همسایه می‌توانند نقش عمده و تعیین‌کننده داشته باشند.
تروریسم در سینکیانگ
معاون سفیر چین در اسلام‌آباد تأکید کرد، چین نگران است که افزایش گروه‌‌های تروریستی در افغانستان در همکاری با «نهضت اسلامی ازبیکستان» سبب حمایت جریان جدایی‌طلب ایالت سینکیانگ شود.
گروه‌ نهضت اسلامی ازبیکستان ادعا می‌کند که برای حقوق باشنده‌گان ایغور در ایالت سینکیانگ مبارزه می‌کنند. این گروه‌ها از مرز مشترک میان افغانستان و پاکستان به ایالت سینک‌یانگ می‌روند.
این گروه‌ها در حال حاضر در افغانستان حضور دارند و به عنوان یک تهدید بالقوه به امنیت ملی چین محسوب می‌شوند.
گروه‌های تندرو در تلاش همکاری با گروه‌های جدایی‌طلب ایالت مسلمان‌نشین سینکیانگ چین هستند. جدایی‌طلبان ایغور، دولت چین را متهم می‌کنند که حق آزادی و مذهبی‌شان را محدود کرده است.
این دیپلومات چینایی گفت که آنان [ایغورها] می‌خواهند یک سینکیانگ جدا از چین تشکیل دهند؛ اما این عمل به هر عنوانی که باشد برای چین قابل قبول نیست.
آقای لیجویون گفت که دولت چین در همکاری با افغانستان تلاش می‌کند تا ریشه‌های این گروه‌ها بخشکاند و برای محدود کردن این نیروها با حکومت افغانستان همکاری می‌کند.
این دیپلومات چینایی گزارش‌های تهدید و ایجاد محدود برای باشنده‌گان این ایالت چین را رد کرد.
مسألۀ حقوق در ایالت سینکیانگ
گروه حقوق بشر بین‌المللی در مورد محدود ساختن آزادی‌های مذهبی و حقوقی باشنده‌گان ایالات سینکیانگ چین ابراز نگرانی کرده است.
معاون سفیر چین در پاکستان گفت، گروه‌هایی که از طرف سازمان ملل متحد تروریست شناخته شده‌اند، در صدر برنامۀ سرکوب دولت چین قرار دارد. همچنان، جریان‌های مرتبط با تروریستان تحت تعقب حکومت چین به‌ویژه مقامات ایالت سینکیانگ قرار دارند.
او گفت که رسانه‌های غربی اعمال کشورهای غربی در تمام جهان را مبارزه در برابر تروریسم و حفظ صلح می‌دانند، اما این اعمال را در چین محدود ساختن حقوق شهروندان می‌نامند.
لیچویون، گفت که این یکی از پروپاگندای غرب در برابر چین است. او گفت که چین یک گفتمان بین‌المللی را برای قایل شدن حقوق به باشنده‌گان مسلمان ایغور در ایالت سینکیانگ راه‌اندازی کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.