سخنرانی و فن بیان

گزارشگر:رسول خان امین/ یکشنبه 16 جدی 1397 - ۱۵ جدی ۱۳۹۷

 بخش بیســت‌ودوم/

mandegarفصل ششـم
تمرین
اگر در آموزش‎های راننده‌گی شرکت کرده باشید، می‎دانید که این آموزش‎ها شامل دو بخش کلّی هستند: بخش اول مربوط به آموزش‎های تیوری که اصول را آموزش می‎دهد و بخش دوم، آموزش‎های عملی است که در آن، تمام اصولی که در بخش اول آموزش داده شده، به‌همراه مهارت‎های عملی هدایت موتر، تکرار و تمرین می‎شود. در سخنرانی هم مانند راننده‌گی، بعد از مدتی تمرین و همچنین چند مرحله اجرا، تسلط لازم را کسب خواهید کرد و به مهارتِ کافی خواهید رسید.
۱٫ تمرین را از سخنرانی مقابل آینه آغاز کنید: در مرحلۀ تمرین، آیینه (از نوع قدی) اولین و بهترین مخاطبِ شما محسوب می‎شود. با او با احترامِ کامل رفتار کنید. توصیه می‎کنم لباس رسمی ویژۀ سخنرانیِ خود را بر تن کنید و در مقابل آیینه چندین بار با کمکِ یادآور سخنرانی کنید. در حین سخنرانی، به چشمانِ خود در آیینه خیره شوید. همچنین زبان بدنِ خود را بررسی کنید. این نوع تمرین علاوه بر نشان دادن مشکلات احتمالی، اعتماد به نفسِ شما را افزایش خواهد داد. احترام به آیینه را فراموش نکنید .
۲٫ مقابل کمرۀ فیلم‌برداری سخنرانی کنید: در مرحلۀ بعد کمرۀ فیلم‌برداری را هم به جمع مخاطبان‎تان اضافه کنید. سعی کنید بسیار جدی و با پوشش رسمی، در مقابل دوربین سخنرانی کنید. خوبیِ این تمرین در این است که فضای حرکتِ بیشتری دارید و می‎توانید به‌راحتی و چندین بار آن را بازبینی کرده و مشکلات احتمالی را رفع کنید. در این تمرین و در هنگام بازبینی فیلم، به گفتار و بیان هم توجه کنید.
۳٫ برای یکی از نزدیکانِ خود سخنرانی کنید: در این مرحله تقریباً تسلط خوبی بر روی متن سخنرانی پیدا کرده‎اید. اکنون از یکی از دوستان یا نزدیکانِ خود بخواهید به سخنرانی تمرینی شما توجه کند و ایراداتِ شما را یادداشت کند. بدیهی است که پس از کشف و شناسایی مشکلات، باید بلافاصله نسبت به رفع نمودن و اصلاح کردن آن‎ها اقدام کنید.
۴٫ از هر فرصتی، برای تمرین استفاده کنید: آیا کسی را می‎شناسید بدون این‌که وارد آب شود، شنا را آموخته باشد؟ برای آموزش و تمرینِ شنا باید وارد آب شوید. برای آموزش و تمرین راننده‌گی باید پشت فرمانِ موتر بنشینید و برانید. برای تمرین سخنرانی هم باید سخنرانی کنید. اگر چندین کتاب سخنرانی هم بخوانید، باز هم نمی‎توانید ادعا کنید که سخنرانی را آموخته‎اید. از هر موقعیتی برای تمرین سخنرانی استفاده کنید. در جمع‎ها، گروه‎ها و جلسات، شروع به صحبت کنید. همیشه برای صحبت کردن در جمع داوطلب شوید. سعی کنید همیشه خود را در کانون توجه قرار دهید. تمرین را از گروه‎های کوچک‎تر آغاز کنید. این بهترین روش است. سعی کنید در سمینارها و نشست‎ها، در ردیف‎های پیش بنشینید. برای تمرین، از بین شرکت‎کننده‌گان در جلسات و نشست‎ها، اولین نفری باشید که سؤال می‎پرسد. هر کجا نظر می‎خواهند، بلافاصله داوطلب شوید. بهانه‎یی پیدا کنید تا بتوانید در جمع‎ها صحبت کنید. از جا برخیزید و شروع به سخن گفتن کنید. به عواقب آن توجه نکنید. حتا اگر قرار است دو یا سه بار در حین صحبت کردن اشتباه کنید، اجازه دهید این اشتباهات در جلسات تمرینی رخ بدهد نه در حین سخنرانی در سمینار خودتان. با تمرین زیاد، تسلط و مهارت فراوانی در سخنرانی کسب خواهید کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.