ناظران احزاب سیاسی در روند شمارش آرا: انتخابات در کابل دوباره برگزار شود/ «مسـوولان کمیسیـون‌هـای انتخاباتـی تعـویض شـوند»

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ یکشنبه 16 جدی 1397 - ۱۵ جدی ۱۳۹۷

برخی از ناظران احزاب سیاسی می‌گویند که انتخابات پارلمانی به گونه‌یی مدیریت شد که زورمندان و پول‌داران توانستند بیشترین استفاده را از آن ببرند.
ناظران ۴۷ حزب سیاسی که از روند شمارش و بازشماری آرا در کمیسیون‌های انتخاباتی نظارت می‌کردند، دیروز شنبه، ۱۵ جدی در یک نشست خبری از کمیسیون انتخابات خواستند تا آرای کابل را باطل و انتخابات مجلس نماینده‌گان را دوباره در این ولایت برگزار کند.
mandegarناظران احزاب سیاسی می‌گویند که اعضای کمیسیون انتخابات افراد غیرمسلکی اند و تجربه و دانشی در مورد انتخابات و چگونه‌گی برگزاری آن ندارند.
سیف‌الرحمان حبیبی، یکی از ناظران در این نشست گفت که تقلب‌های «گسترده و غیرقابل چشم‌پوشی» در حوزۀ انتخاباتی کابل صورت گرفته و نیاز است انتخابات پارلمانی در کابل دوباره برگزار شود.
آقای حبیبی می‌گوید که نبود فورم‌های نتایج در بسیاری از مراکز و ثبت نتایج ابتدایی آرا روی کارتن‌ها، نبود فهرست رأی‌دهنده‌گان دستِ‌ کم در دو حوزۀ سیزدهم و هفدهم کابل و عملکرد موظفین کمیسیون انتخابات به نفع کاندیدان مشخص در حوزۀ کابل، از نمونه‌های روشن تخطی‌ها است.
به گفتۀ او: شماری از نامزدان در روزهای انتخابات و پروسۀ بازشماری آرای کابل به تجارت رأی پرداخته و وارد تعاملات تجاری با شماری از مأموران کمیسیون انتخابات شدند. آقای حبیبی به این باور است که شمارش و بازشماری آرای حوزۀ کابل پُر از تخلف و تخطی بود و ده‌ها کارمندِ کمیسیون از سوی ناظران شناسایی و به امنیت ملی معرفی شود.
همزمان بااین، بانو بس‌گل سادات ناظر حزب «توسعۀ افغانستان» در این نشست مدعی شد که از میان ۳ هزار و ۲۰۰ فورم نتایج، بیش از ۷۰۰ فورم کاملاً ناپدید است و نیز در پروسۀ بازشماری آرا، ارقام خیالی به جای فورم‌های مفقود شده در کمیسیون ثبت شده است.
بانو سادات می‌گوید که صدها صندوق رأی‌دهی که دارای علامت‌های یک‌سان بوده و به نفع نامزدان مشخص پُر شده اند، در روند بازشماری آرا از سوی ناظران احزاب شناسایی شدند، اما کمیسیون انتخابات این آرای مشکوک را شمارش کرده است.
به گفتۀ او: «در روند استخدام کارکنان در پروسۀ بازشماری آرای کابل نیز شفافیت لحاظ نشده و اقوام و بسته‌گان برخی نامزد وکلا به عنوان کارمند گماشته شدند و در تقلب‌ها سهم گرفتند».
بانو سادات بیان می‌دارد که تقلب‌ها و نواقص جدی در روندهای مختلف برگزاری و بازشماری آرای انتخابات کابل براساس قانون انتخابات، غیرقابل اصلاح و به تصمیم قبلی کمیسیون شکایات مبنی بر ابطال آرای انتخاباتی حوزۀ کابل باید مراجعه شود.
ناظرانِ احزاب سیاسی در کمیسیون‌های انتخاباتی در اخیر نشست شان قطع‌نامه‌یی صادر و اعلام کردند که فهرست کارمندان کمیسیون انتخابات و افراد دیگری را که در روند انتخابات متهم به تقلب هستند، به شورای امنیت، کمیسیون سمع شکایات، دادستانی کُل و دفتر یوناما در کابل تسلیم می‌کنند تا در آینده از شرکت آنان در روند انتخابات جلوگیری شود.
در بخشی از قطع‌نامه آمده است که انتخابات مجلس نماینده‌گان در کابل دارای نواقص جدی، غیرقابل اصلاح و از نظر قانونی کاملاً فاقد اعتبار است. به نقل از قطع‌نامۀ ناظران احزاب: «دلایلی که برای ابطال آرای کابل ذکر شده بود، کاملاً صحیح و درست بوده و یگانه راه معقول در شرایط حاضر است. تمام ناظران احزاب سیاسی نیز از کمیسیون انتخابات می‌خواهند که به فیصله کمیسیون شکایت تمکین کرده و در کابل انتخابات باز برگزار گردد».
چندی پیش کمیسیون شکایات انتخاباتی، نتایج انتخابات مجلس نماینده‌گان در کابل را به دلیل سری نبودن و بروز تقلب باطل اعلام کرد و از کمیسیون انتخابات خواست تا بر بنیاد قانون اساسی پس از یک هفته دوباره انتخابات مجلس نماینده‌گان را در کابل برگزار کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.