افزایش تلفات ملکی

گزارشگر:یکشنبه 23 جدی 1397 - ۲۳ جدی ۱۳۹۷

بررسی‌های صورت گرفته از سوی سازمان مردم‌نهاد انگلیسی «اقدام در برابر خشونت مسلحانه» نشان داده که در سال ۲۰۱۸ میلادی در افغانستان ۴۲۶۰ نفر غیر نظامی کشته یا زخمی شدند که اکثر این افراد قربانیان حملات انتحاری بوده اند.

در ادامۀ گزارش روزنامۀ گاردین که به آمارهای جهانی در مورد تلفات غیرنظامیان اشاره شده، آمده است: در سال گذشته ۲۲ هزار نفر در

18082599_303

سراسر جهان در مناطق جنگی کشته یا زخمی شدند که در مقایسه با سال ۲۰۱۷ که این تعداد ۳۱ هزار نفر بوده کاهش را در این بخش گواه هستیم.

این گزارش می‌افزاید: در طول سال ۲۰۱۸ میلادی ۷۸ درصد از تلفات غیرنظامیان ثبت شده در افغانستان براثر انفجار بمب کنار جاده‌یی حادث شده است. همچنین در این بازه زمانی تعداد افرادی که براثر حملات «گروه تروریستی وهابی داعش» کشته شده اند نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۲۰۱۷) حدود ۹۰ درصد افزایش یافته است.

براساس گزارش گاردین، همچنان شمار شهروندان افغانستان که براثر حملات هوایی نیروهای خارجی جان خود را از دست دادند تقریباً دو برابر شده و از ۲۳۸ نفر در سال ۲۰۱۷ به ۴۶۳ نفر در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته و دلیل اصلی این امر افزایش بمباران‌های هوایی و عملیات نظامی زمینی نیروهای ایتلاف تحت رهبری امریکا در افغانستان بوده است.

گاردین در ادامه به گزارش سازمان ملل استناد کرده و می‌نویسد: گزارش سازمان ملل درمورد تلفات غیرنظامیان افغانستان در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که سال گذشته آمار کشته و زخمی ها، رکورد جدیدی را در افغانستان ثبت کرده است و علت این امر افزایش حملات انتحاری گروه تروریستی تکفیری داعش علیه اهداف غیرنظامی در افغانستان بوده است.

در همین رابطه «ایوان اورتون» رییس (AOAV) می‌گوید: به رغم اخبار خوب جهانی در مورد کاهش تلفات غیرنظامیان، اما در افغانستان شاهد قربانی گرفتن بمب کنار جاده‌یی از شهروندان این کشور هستیم. او تأکید کرد آمارها نشان می‌دهد ۹۰ درصد افرادی که براثر این نوع بمب‌ها کشته شدند عموماً شهروندان غیرنظامی را شامل می‌شود.

این روزنامۀ انگلیسی در ادامه با ارایه آماری می‌نویسد:  ۴۲ درصد از تلفات غیرنظامیان در افغانستان در نتیجه بمب کنار جاده‌یی، ۳۲ درصد ناشی از حملات هوایی و ۱۵ درصد نیز ناشی از سایر انواع عملیات نظامی بوده است.

رییس این سازمان مردم‌نهاد انگلیسی در ادامه تأکید می‌کند: برخلاف کاهش تلفات غیرنظامیان به صورت جهانی، همچنان در برخی مناطق مانند یمن، افغانستان،‌ لیبی و (کشمیر تحت کنترل) هند نیز گواه افزایش تلفات غیرنظامیان هستیم که در این میان افغانستان در سال ۲۰۱۸ در این زمینه رکورد دار است.

اورتون در ادامه به دلیل کاهش تلفات غیرنظامیان در عرصۀ جهانی اشاره کرد و می‌گوید: دلیل اصلی کاهش تلفات غیرنظامیان در سال گذشته میلادی به دلیل شکست گروه تروریستی وهابی داعش در عراق و سوریه بوده است.

از سوی دیگر، «لیلام مکدوال» سخنگوی یوناما‌ (دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان) در این رابطه می‌گوید: گزارش جدید سازمان ملل در مورد تلفات غیرنظامیان در ماه اپریل سال جاری میلادی منتشر خواهد شد. براساس آخرین گزارش سازمان ملل، ۸ هزار نفر بین ماه های جنوری تا سپتامبر سال ۲۰۱۸ در افغانستان جان خود را از دست دادند. حملات انتحاری و بمب‌های کنار جاده‌یی عامل نیمی از این تلفات عنوان شده است و همچنان سازمان ملل نگرانی خود را در مورد حمله به شهروندان غیرنظامی در افغانستان را ابراز کرده است.

سخنگوی سازمان ملل با بیان اینکه در مورد گزارش سازمان مردم‌نهاد انگلیسی اقدام در برابر خشونت مسلحانه اظهار نظر نمی‌کند، اما تایید کرد که آمار تلفات در سال ۲۰۱۸ رکورد جدیدی نسبت به چهار سال پیش از آن داشته است.

مکدوال گفت که سازمان ملل نگران هدف قرار دادن شهروندان و استفاده از بمب‌های کنار جاده‌یی است و در سال گذشته استفاده از بمب‌های کنار جاده‌یی مهمترین عامل افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان بوده است.

همچنان براساس گزارش این نهاد اقدام در برابر خشونت در سال ۲۰۱۸ در یمن ۱۸۰۰ نفر از مردم غیرنظامی این کشور جان خود را از دست دادند و اما تلفات غیرنظامیان در سوریه از ۸ هزار نفر به ۵ نفر کاهش یافته است.

گفتنی که سیاست‌های مداخله‌گرانه امریکا در افغانستان در طول ۱۷ سال گذشته باعث افزایش بحران و ناامنی‌های گسترده در این کشور شده و هر ساله جان هزاران تن از شهروندان این کشور را می‌گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.