رییس اجرایی: نتایج نهایی انتخابات پارلمانی «روز قیامت» اعلام خواهد شد!

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/دوشنبه 24 جدی 1397 - ۲۴ جدی ۱۳۹۷

 رییس اجرایی حکومت وحدت ملی از مشکلاتِ تخنیکی کمیسیون انتخابات سخن می‌زند و با زبان طنز می‌گوید که شاید نتایج نهایی انتخابات پارلمانی «روز قیامت» اعلام شود.

داکتر عبدالله عبدالله که دیروز دوشنبه، ۲۵ جدی در نشست شورای وزیران سخن می‌زد، افزود که تأخیر در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، ربطی به پروسۀ مذاکرات صلح ندارد.

abdullah-3

تأخیر انتخابات با پروسۀ صلح ربطی ندارد

داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت می‌گوید که تأخیر در تاریخ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، ربطی به پروسۀ مذاکرات صلح ندارد. او دلیل این تأخیر را مشکلاتِ تخنیکی عنوان کرد و افزود که تأخیر در اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی، یکی از نشانه‌های این مدعا است.

داکتر عبدالله در بخشی از سخنانش با زبان طنز گفت: “یکی از دوستان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۴ می‌گفت، اگر نفوس افغانستان برابر با نفوس چین می‌بود، نتایج انتخابات در روز قیامت اعلام می‌شد!”.

آقای عبدالله مشکلاتِ انتخابات پارلمانی را پذیرفت و ابراز امیدواری کرد که پارلمان آینده قدم به پیش در راستای تحکیم حاکمیت قانون و ثبات سیاسی باشد.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شوند که پیش از این، یکی از رسانه‌های امریکایی گزارش داده بود که زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا برای پایان جنگ افغانستان به طالبان پیشنهاد کرد بود که برای پیوستن این گروه به روند صلح افغانستان، انتخابات ریاست‌جمهوری به تعویق بیفتد، ادارۀ موقت به میان بیاید، لویه جرگه برگزار شود و طالبان شامل دولت افغانستان شود. این خبر اما با مخالفت و واکنش تند دولت افغانستان روبه‌رو شد و پس از آن، آقای خلیل‌زاد هم این حرف را رد کرد.

از سویی هم، دو روز پیش، معاون دوم رییس حکومت نیز از رهبری کمیسیون انتخابات شکایت کرد و گفت که کمیسیون‌های انتخاباتی در حق مردم جفا کرده‌اند و مردم بیشتر از این ناکارآمدی آنان را نمی‌پذیرند.

سرور دانش گفت که ضعف و ناکارایی کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی «مایۀ سرافکنده‌گی» مردم و دولت افغانستان شده است. او همچنان اظهار داشت که رهبری کمیسیون‌های انتخاباتی صحنه‌های مدنی و مشق دموکراسی افغانستان را به ابزار «توهین‌ها و طعنه‌های دوست و دشمن» مبدل کرده‌اند.

خدمت به مردم در اولویت حکومت باشد

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی همچنان می‌گوید، از همکاران ما در حکومت می‌خواهیم تا مسایل حکومت‌داری و بهبود خدمات به مردم را به دور از مسایل سیاسی روزمره، در اولویت کار شان قرار دهند. آقای عبدالله از اقدامات اخیر وزارت‌های داخله و دفاع استقبال کرد و بیان داشت که مشکلاتِ بخش اطفاییۀ وزارت داخله باید رفع شود.

آقای عبدالله به آتش‌سوزی‌های اخیر در شهر کابل اشاره کرد و اظهار داشت که باید تدابیر ایمنی برای مکان‌های مشخص در نظر گرفته شود. رییس اجرایی با ابراز خوشحالی از بارنده‌گی در کشور گفت، امیدواری وجود دارد که سال آینده تا حدودی خشک‌سالی مردم افغانستان را نگران نسازد. او اما به آماده‌گی‌های لازم برای مقابله با خشک‌سالی احتمالی سال آینده نیز تأکید کرد.

او گفت که خشک‌سالی پدیدۀ محدود نیست و ممکن سال‌ها از آن متأثر باشد. به گفتۀ رییس اجرایی: اگر در بخشی از برنامه‌های توسعه‌یی حکومت، رسیده‌گی به خشک‌سالی گنجانیده نشود، با رسیده‌گی فوری به یک محل و منطقه، این مشکل رفع نمی‌شود.

داکتر عبدالله همچنان گفت که نیاز است تا در کنار خشک‌سالی، رسیده‌گی به بیجاشده‌گان داخلی و برگشت‌کننده‌گان را نیز در اولویت داشته باشیم.

رییس اجرایی حکومت در حالی از حکومت می‌خواد تا مسایل حکومت‌‌داری و به بهبودِ خدمت‌رسانی به مردم را به دور از سیاست‌های روزمره در اولویت‌شان قرار داهد که به لحاظ قانونی، کار حکومت وحدت ملی پس از اول جوزای سال آینده، تمام است و ادامۀ این حکومت با بحران مشروعیت روبه‌رو خواهد بود.

گفتنی است که هفتۀ پیش، احمدولی مسعود، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری «تیم وفاق ملی» نیز ادامۀ حکومت وحدت ملی پس از اول جوزای سال آینده را غیرقانونی خواند و بر محدود شدن صلاحیت‌های رهبری این حکومت پس از این تاریخ تأکید ورزید. آقای مسعود در آن نشست اظهار داشت که محدود شدن صلاحیت‌های رهبری حکومت وحدت ملی پس از این تاریخ، به برگزاری انتخابات شفاف کمک می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.