امـریکا بـرای حفظ دایـمی پایگـاه‌هـای نظـامی‌اش تـلاش می‌کنـد

گزارشگر:چهار شنبه 26 جدی 1397 - ۲۵ جدی ۱۳۹۷

اکسپرس تربیون از روزنامه‌های پرتیراژ پاکستان به تازه‌گی به نقل از یک مقام امریکایی گزارش داده است که امریکا برای حفظ پایگاه‌های نظامی‌اش در افغانستان با طالبان چانه‌ می‌زند و در تلاش است تا این گروه را متقاعد سازد.
در بخشی از این گزارش آمده است که دو خواست مهم امریکا از طالبان همواره این بوده که در کنار دادن تضمین این که دیگر از خاک افغانستان تهدیدی متوجه غرب و حامیانش نخواهد شد، با پایگاه نظامی دایمی این کشور نیز موافقت شود.
mandegarاکسپرس تربیون نوشته است، با آن که طالبان همواره برای خروج نیروهای غربی و امریکایی از افغانستان تأکید کرده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد که به این دو پیشنهاد اخیر امریکا در نشست امارات متحدۀ عربی روی‌خوش نشان داده و به نوعی با آن موافقت کرده‌اند.
اسدالله زایری، معاون سخنگوی شورای عالی صلح در گفت‌وگو با سلام‌وطندار طرح چنین خواست‌ها از سوی امریکا را تأیید می‌کند و می‌گوید، از هر تصمیمی که به سود مردم افغانستان باشد، حمایت می‌کنند.
او می‌گوید، در تمامی گفت‌وگوها و مذاکرات صلح خواست مردم، جامعۀ مدنی و دستاوردهای ۱۷ سالۀ حکومت، خط قرمز خواهد بود.
از سوی دیگر، فدامحمد نظری، آگاه سیاسی و میرزامحمد یارمند، معین پیشین وزارت امور داخله می‌گویند، طالبان هم پس از صلح به کمک مالی امریکا نیاز دارند و احتمال پذیرش این خواست‌ها وجود دارد.
به گفتۀ آنان، پایگاه‌های دایمی امریکا در افغانستان به سود کشور است، چون این حضور سبب می‌شود تا دستان مداخله‌گر کشورهای منطقه کوتاه شود.
با این حال، روزنامۀ اکسپرس تربیون به نقل از یک مقام امریکایی نوشته است که پس از برقراری صلح پایدار، امریکا در نظر دارد تا در هماهنگی با جامعۀ جهانی و کشورهای عربی کمک‌هایش را برای بازسازی و به‌سازی افغانستان افزایش دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.