شورای عالی صلح: گفت‌وگـو با طالبـان به بـن‌بست نخـورده است

گزارشگر:ناجیه نوری / شنبه 29 جدی 1397 - ۲۸ جدی ۱۳۹۷

یکی از دلایل متوقف شدن گفت‌وگوهای صلح، فشار امریکا و عربستان سعودی برای وارد کردن حکومت افغانستان در این گفت‌وگوها و تغییر مکان این نشست از قطر به جده است.
مسوولان در شورای عالی صلح دلیل متوقف شدن گفت‌وگوهای صلح با طالبان را فشار امریکا و عربستان سعودی برای وارد شدن حکومت افغانستان در این گفت‌وگوها عنوان می‌کنند.
mandegarشهلا فرید، عضو شورای عالی صلح در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: «طالبان نمی‌خواهند با حکومت افغانستان وارد گفت‌وگو شوند، اما امریکا و عربستان سعودی پافشاری دارند که طالبان باید با حکومت افغانستان نیز وارد گفت‌وگو شوند».
بانو فرید می‌گوید: فشار امریکا و عربستان سعودی به طالبان مبنی براین ‌که حکومت افغانستان در نشست حضور داشته باشد و این‌ گفت‌وگوها باید در جده برگزار شود، سبب شد تا این روند متوقف شود.
به گفتۀ این عضو شورای عالی صلح: طالبان تغییر مکان گفت‌وگو از قطر به جده را فشار تلقی می‌کند و خواست امریکا و عربستان سعودی مبنی بر دیدار طالبان با حکومت افغانستان را نیز فشار فکر می‌کند و تأکید دارند که تمام این موارد را فشار تلقی می‌کنیم و دیگر نمی‌خواهیم با هیأت امریکایی دیدار داشته باشیم.
این عضو شورای عالی صلح تأکید دارد که گفت‌وگوهای صلح با طالبان به بن‌بست نرسیده و تنها شاید برای مدتی متوقف شود و ممکن است به‌زودی از سر گرفته شود.
این درحالی‌ است که در ادامه تلاش‌های چند بُعدی از بهر صلح، منابع نزدیک به گروه طالبان از به بن‌بست رسیدن گفت‌وگوهای امریکا با گروه طالبان خبر داده‌اند.
پس از تنش میان طالبان و زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ امریکا در روند صلح افغانستان نگرانی‌ها از بن‌بست در مذاکرات افغانستان بیشتر شده و گفته می‌شود که روند صلح افغانستان پس از چند دوره گفت‌وگوها میان نماینده‌گان طالبان و امریکا در امارات و قطر اکنون با چالش جدی مواجه شده است.
طالبان سه‌روز پیش با انتشار اعلامیه‌یی در مورد گفت‌وگوهای صلح با امریکا گفتند که قرار بود خروج نیروهای خارجی و عدم استفاده از خاک افغانستان در برابر کشورهای دیگر، موضوعات اصلی مورد بحث در گفت‌وگوهای صلح باشد؛ اما این گروه بر تعویق مذاکرات صلح و ادامه جنگ هشدار داده است.
در اعلامیۀ طالبان آمده است: «امریکایی‌ها چنان‌که در ماه نوامبر گذشته در نشست دوحه، اتفاق کرده بودند که در نشست آینده در مورد خروج نیروهای خارجی و عدم استفاده خاک افغانستان در برابر کشورهای دیگر، گفت‌وگو می شود؛ اما اکنون آن‌ها از آجندای مذکور به سوی دیگر سعی دارند و موضوعات تازه‌یی را به خواست خود اضافه‌ کنند. بنابراین، امارت اسلامی به امریکایی‌ها هشدار می‌دهد که اگر این وضعیت دوام کند و امریکایی‌ها صادقانه وارد مذاکرات نشوند، امارت اسلامی مجبور می‌شود گفت‌وگوهای صلح و مذاکرات را تا زمانی که امریکا به‌جای فشار و تاکتیک‌ها برای صلح واقعی گام نگذارد، به تعویق بیندازد».
در این میان، زلمی خلیل‌زاد در پاسخ به این سخنان طالبان گفته است: «اگر طالبان بخواهند صحبت کنند، صحبت می‌کنیم. اما اگر بخواهند بجنگند، می‌جنگیم. امیدوار هستیم که طالبان صلح را انتخاب کنند».
سفارت امریکا در کابل با انتشار اعلامیه‌یی گفته است که آقای خلیل‌زاد این اظهارات را روز چهارشنبه هفتۀ گذشته در گفت‌وگویی با شماری از نماینده‌گان رسانه‌ها بیان کرده است.
با وجود اختلافات تازه میان نماینده‌گان امریکا و طالبان، یک مقام ارشد امریکایی گفته که دور بعدی گفت‌وگوهای مستقیم امریکا و طالبان به‌زودی برگزار می‌شود.
این درحالی‌ است که نماینده‌گان طالبان و نماینده‌گان امریکا به سرکرده‌گی آقای خلیل‌زاد تاکنون سه‌بار با هم دیدار داشته‌اند. دور چهارم این دیدارها قرار بود هفتۀ پیش برگزار شود که به گفته طالبان به دلیل آن‌چه «تغییر اجندا» خوانده شده است، برگزار نشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.