نشـانه‌هـای تـوافق قبلی دو تیـم عبدالله: بنیاد کار ما توافق با مخالفان هم است غنی: استعفای رییس اجرایی در قانون مشخص است

گزارشگر:دو شنبه 1 دلو 1397 - ۳۰ جدی ۱۳۹۷

ماندگار: داکتر عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری از موافقت با مخالف انتخاباتی‌اش به عنوان «اساس کار» خبر داد. آقای عبدالله که دیروز در نشستی با حضور حامیان تکت انتخاباتی اش در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «اساس کارِ ما موافقت با مخالفان هم است.»
دیروز آخرین مهلت نام‌نویسی انتخابات ریاست‌جمهوری بود و در این روز دو مسوول حکومت وحدت ملی نیز تیم‌های انتخاباتی خود را ثبت کردند.
mandegarدر این دور داکتر عبدالله عبدالله که رییس اجرایی حکومت وحدت ملی است، دستۀ انتخاباتی خود را به ‌نام «ثبات و همگرایی» معرفی کرد که او را در این دسته عنایت‌الله بابر فرهمند به عنوان معاون نخست و اسدالله سعادتی به عنوان معاون دوم همراهی می‌کنند.
محمداشرف غنی که سمت ریاست حکومت وحدت ملی دارد، دستۀ انتخاباتی خود را به ‌نام «دولت‌ساز» با معاونیت نخست امرالله صالح و معاونیت دوم محمدسرور دانش ثبت کرد.
داکتر عبدالله رییس اجرایی پیش از نام‌نویسی در یک نشست خبری به مردم اطمینان داد که از همراهی و حمایت تیمِ ثبات و همگرایی همیشه قانع خواهند بود. او گفت که ایجاد ریاست اجرایی، یک نقطۀ عطف برای تغییر ذهنیت در کشور بود. رییس اجرایی افزود که متعهد به تغییر ساختار نظام و تأمین عدالت در کشور است و در صورت برنده شدن، تیم او ریاست اجرایی با دو معاون نیز خواهد داشت.
آقای عبدالله و موتلفانش که در این نشست صحبت می‌کردند، بیشتر به «رفاقت» در عین «رقابت» با تیم‌های رقیب خود تأکید داشتند. داکتر عبدالله با اشاره به اهداف تیم انتخاباتی اش، گفت «اساس کار ما موافقت با مخالفان هم است».
این سخن داکتر عبدالله در حالی ابراز می‌شود که شماری از تحلیل‌گران باور دارند که توافقات قبلی میان عبدالله و غنی بر سر حفظ وضعیت موجود در حکومت افغانستان صورت گرفته است، به اساس این گفته‌ها عبدالله و غنی توافق کرده‌اند تا در حکومت آینده نیز غنی به عنوان رییس‌جمهور و عبدالله به عنوان رییس اجرایی بماند.
این تحلیل‌گران می‌گویند که داکتر عبدالله با گفتن این که اساس کارش موافقت با مخالفانش نیز است، از چینن توافقی از همین حالا خبر داده است.
به باور این آگاهان، هم اکنون نیز همکاری هایی از هر دو تکت انتخاباتی در شکل گیری این دو تیم دیده می‌شود. عبدالرشید دوستم که معاون اول در تکت عبدالله را معرفی کرده است، همچنان معاون اول محمداشرف غنی است. محمد سرور دانش در انتخابات پیشین از طرف محمدکریم خلیلی به تیم غنی معرفی شده بود اما خلیلی در این انتخابات، در عین حال اسدالله سعادتی را به تیم عبدالله فرستاده است.
در این حال، امرالله صالح که از طرف عبدالله به پست وزات داخله معرفی شده بود، معاونیت نخستِ تکت انتخاباتی محمداشرف غنی برایش رسیده است؛ آنچه نشان می دهد که مشترکاتی زیادی میان این دو تیم از همین حالا شکل یافته است.
از سویی هم، حکمت خلیل کرزی که از او به عنوان نامزد پست ریاست اجرایی در دستۀ انتخابات عبدالله یاد می‌شد، ناوقت دیروز در اعلامیه‌یی اما گفت که تاهنوز به هیچ دستۀ انتخاباتی نپیوسته و می‌خواهد پیرامون صلح کار کند.
از طرف دیگر محمداشرف‌غنی هم‌زمان با نام‌نویسی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در باره استعفای داکتر عبدالله پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «استعفای رییس اجرایی در قانون مشخص است.» آگاهان به این باور اند که محمداشرف غنی با بیان این جمله، در پی تفهیم این مورد است که رییس اجرایی صلاحیت‌های قانونیِ او را ندارد و باید بعد از نام نویسی استفعا دهد.
آقای غنی هنگام ثبت نام در کمیسیون انتخابات، خطاب به مردم گفت که دو انتخاب در پیش دارند: یا از گذشته و گسست حمایت کنند و یا به وحدت و پاسخ‌گویی رأی بدهند.
اشرف‌غنی گفت که بزرگترین قوم افغانستان، اکثریت فقیر هستند که شب‌ها گرسنه می‌خوابند. ختم گرسنگی و فقر شعارماست.
محمداشرف غنی گفت که اصلاحات انتخاباتی خواست جریان‌های سیاسی، نهادهای ناظر انتخاباتی و مردم است و اصلاحات ضروری، حتمی و آمدنی است.
گفتنی است که در آخرین روز ثبت نام نامزدان نور رحمان لیوال و شیدا محمد ابدالی نیز دسته‌های انتخاباتی خود را ثبت کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.