سخنرانی و فن بیان

گزارشگر:رسول خان امین - ۰۲ دلو ۱۳۹۷

بخش بیســت‌ونهـم/

mandegar۱٫ پیامِ به‌یادماندنی برای پایان دادن به سخنرانی: بیانِ یک پیامِ به‌یادماندنی هم می‎تواند تأثیر فوق‎العاده‎یی بر مخاطبان داشته باشد. هرچقدر این پیام پُرمعناتر باشد، بهتر است. در یک پیامِ به‌یادماندنی می‎توانیم از سخنان بزرگان که مرتبط با موضوعِ ما هست استفاده کنیم. مثلاً می‎توانیم مواردی که برای پایانِ سخنرانی عرض کردم را با هم ترکیب کنیم و برای مثال بعد از این‌که جمع‎بندی و ارایۀ خلاصه‎یی از مطالب را بیان کردیم، یک پیامِ به‌یادماندنی را نیز برای پایانِ سخنرانی خودمان بیان کنیم.
۲٫ پرسش و پاسخ: آخرین موردی که می‎توانیم برای پایانِ یک سخنرانی به کار ببریم، پرسش و پاسخ است. پرسش و پاسخ در آخرِ یک سخنرانی مثل یک تیغِ دو لبه است. اگر ما سخنرانِ تازه‎کاری هستیم، این مورد اصلاً راه خوبی برای پایانِ سخنرانی ما نخواهد بود، چرا که ممکن است مخاطبان ما را با سوالاتِ خودشان به چالش بکشند و ما هم نتوانیم از پسِ سوالات بربیاییم و همین موضوع باعث شود که کلاً وجهۀ ما به عنوان یک سخنران و یا یک فردِ کاردان به‌کلی زیر سوال برود و از آن‌جا هم که آخر سخنرانی خیلی مهم هست و بیشتر افراد آخر سخنرانی را به یاد می‎سپارند، ما نباید کاری کنیم که این پایان، پایانِ تلخی شود.
بنابراین اگر سخنران حرفه‎یی هستیم و می‎توانیم از پسِ سوالاتِ پُرچالشِ مخاطبان بربیاییم، در پایانِ سخنرانی پرسش و پاسخ هم می‎تواند گزینۀ خیلی خوبی باشد، چرا که بیشتر مخاطبان سوالاتی در ذهنِ خودشان دارند و زمانی که برای مخاطبانِ خودمان وقت می‎گذاریم و به سوالات‎شان جواب‎های درست می‎دهیم، یک پُل بین ما و مخاطبِ ما ایجاد می‌گردد.
جرج برنز می‎گوید: راز یک سخنرانی خوب، شروعی خوب و پایانی خوب است؛ تا آن‌جا که می‎توانی، این دو را به هم نزدیک نگه دار.
فصل سیزدهم
طراحی سخنرانی با روش ABC-C
ما هرچقدر هم که اطلاعاتِ ناب و فوق‎العاده‎یی برای سخنرانی و یا صحبت در جمع داشته باشیم، اگر نتوانیم به این اطلاعات ساختار و طرح بدهیم، آن اطلاعاتِ ناب به هیچ دردی نمی‎خورد. ما اگر نتوانیم اطلاعات و محتویاتی که داریم را به خوبی ارایه بدهیم، هرچقدر هم که اطلاعاتِ نابی داشته باشیم، باز هم نمی‎توانیم روی مخاطب تأثیر زیادی بگذاریم و صحبت‎های ما خیلی بی‌سر و ته خواهند بود.

فرمول ABC-C در طراحی سخنرانی
برای طراحی و پیکربندی سخنرانی می‎توانیم از راه‎ها و فرمول‎های زیادی استفاده بریم؛ اما فرمول ABC-C یکی از قدرتمندترینِ این فرمول‎ها برای طراحی سخنرانی است. این فرمول را آقای آکاش کاریا که یک سخنران مالزیایی هست، در کتاب خود به نام «How to Deliver a Great TED Talk» (چگونه یک سخنرانی عالی TED ارایه کنیم) بیان کرده است.
۱٫ (جلب توجه)A=Attention Grabbing: همیشه مخاطب به‎صورتِ ناخودآگاه به خودش می‎گوید: من چرا باید به سخنران توجه کنم؟ ما با جلب توجه کردن باید به این سوالِ مخاطب پاسخ بدهیم و کاری کنیم که مخاطب به صحبت‎های ما گوش کند. فراموش نکنید که شروع هر سخنرانی می‎تواند بسیار تعیین‌کننده باشد که آیا مخاطب به ادامۀ صحبت‎های ما گوش بدهد یا خیر.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.