کمیسیون انتخابات: برنامۀ عملیاتی برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نهایی شده است

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۰۲ دلو ۱۳۹۷

مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند که بررسی سندهای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری اول دلو شروع شده و تا تاریخ ۱۵ همین ماه ادامه خواهد داشت.
آنان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار همچنان می‌گویند که به‌زودی نتایج نهایی انتخابات پارلمانی ده ولایت دیگر نیز اعلام خواهد شد.
mandegarمیرزا محمد حق‌پرست، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات می‌گوید که کمیسیون مصروف آماده‌گی‌های تخنیکی و مدیریتی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده است.
آقای حق‌پرست می‌گوید که برنامۀ عملیاتی کمیسیون برای انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای ولایتی، شوراهای ولسوالی‌ها و انتخابات پارلمانی ولایت غزنی تهیه تمام شده است.
او می‌افزاید که مصودۀ بودجه انتخابات ۲۹ سرطان سال آینده تمام است و رهبری کمیسیون با کمک کننده‌گان انتخابات افغانستان در حال گفت‌وگو هستند.
این مقام کمیسیون انتخابات بیان می‌دارد که برای بهتر برگزار شدن انتخابات سال آینده، رهبری کمیسیون با احزاب و جریان‌های سیاسی، نهادهای مدنی و نهادهای ناظر در گفت‌وگو و تبادل نظر است. به گفتۀ میرزا محمد حق‌پرست: به مردم افغانستان اطمینان می‌دهیم که کمیسیون در هیچ عرصه‌یی کوتاهی نخواهد کرد.
معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات در پیوند به بررسی و ارزیابی سندهای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت که بررسی‌های این سندها را آغاز کرده اند. او افزود که این روند از یک دلو تا ۱۵ همین ماه ادامه خواهد داشت.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شوند که سه روز پیش روند نام‌نویسی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری پایان یافت. در این انتخابات تا کنون ۱۸ تن خود را آمادۀ رقابت کرده اند. آقای حق‌پرست می‌گوید که قرار است فهرست ابتدایی این نامزدان در تاریخ ۱۶ دلو و فهرست نهایی نیز بعد از رسیده‌گی به شکایت‌ها در ششم حمل سال آیندۀ خورشیدی منتشر شود.
کمیسیون انتخابات پیش از این، ۳۱ حمل سال آینده را برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در نظر گرفته بود، اما به تاریخ نُهمِ جدی رهبری کمیسیون انتخابات اعلام کرد که به دلیل کم‌بود فرصت، مشکلات فنی و مصروفیت کمیسیون در امور انتخابات پارلمان، انتخابات ریاست جمهوری را با سه ماه تأخیر در ۲۹ سرطان سال آینده برگزار می‌کنند.
رهبری کمیسیون همچنان اعلام کرد که انتخابات شوراهای ولایتی، شوراهای ولسوالی و انتخابات مجلس نماینده‌گان در ولایت غزنی نیز همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار خواهند شد.
نتایج نهایی ده ولایت دیگر اعلام می‌شود
میرزا محمد حق‌پرست، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات در ادامۀ گفت‌وگویش با روزنامۀ ماندگار در پیوند به اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی گفت که نتایج نهایی ده ولایت دیگر را نیز به‌زودی اعلام می‌کنند.
به گفتۀ معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات: کمیسیون شکایت‌های انتخابات به کمیسیون انتخابات وعده سپرده است که تا هفتۀ دیگر، بررسی‌های حدود ده ولایت دیگر را نیز نهایی کرده به کمیسیون انتخابات می‌فرستد. او اظهار داشت که به صورت تدریجی نتایج نهایی ولایت‌های دیگر نیز اعلام خواهد شد.
گفتنی است که به تاریخِ ۲ ماه ثور امسال بود که کمیسیون انتخابات جدول زمان‌بندی انتخابات پارلمانی را همه‌گانی ساخت. رهبری کمیسیون انتخابات در جدول زمان‌بندی انتخابات پارلمانی، ۵ ماه جوزا روز نام‌نویسی نامزدان در نظر گرفته شده بود و ۲۸ میزان هم روز برگزاری انتخابات پارلمانی. در روز انتخابات در ۲۸ میزان، رسوایی اصلی کمیسیون انتخابات رو شد. صدها مرکز رأی‌دهی در ولایت‌ها به‌ویژه پایتخت تا نصف روز بسته ماندند. به صدها مرکز رأی‌دهی مواد اساسی نرسید. امنیتِ برخی مراکز هم درست تأمین نشده بود و به همین دلیل، در چندین مرکز رأی‌دهی حتا در کابل انفجار صورت گرفت و مردم را پراکنده ساخت. تمام این چالش‌ها به‌ویژه ناهم‌آهنگی‌ها سرهم شده موجب گردید انتخابات پارلمان به دور دوم برود.
براساس جدول زمان‌بندی انتخابات پارلمانی، قرار بود نتایج ابتدایی این انتخابات، به تاریخ ۱۹ عقرب اعلام شود، اما کمیسیون نتوانست در این تاریخ نتایج ابتدایی را اعلام کند. نتایج ابتدایی انتخابات پارلمان نزدیک به سه ماه را در بر گرفت و به صورت وقفه‌یی و در چندین نوبت اعلام شد. در این مدت، چندین مقام کمیسیون انتخابات به اتهام فساد بازداشت شدند.
نهادهای ناظر، اعضای پارلمان، فعالان مدنی و مردم بارها اعضای کمیسیون انتخابات را متهم به فساد مالی کرده و گفتند که حکومت نیز برای برخی چهره‌های که مشخص نیستند، در کمیسیون مداخله کرده است. حتا کمیسیون شکایت‌های انتخابات در یک نوبت، آرای حوزۀ ولایت کابل را باطل اعلام کرد، اما سرور دانش کمیشنران کمیسیون شکایت‌ها و کمیسیون انتخابات را به دفترش خواست و پس از آن، کمیشنران کمیسیون شکایت از این تصمیم‌شان عقب‌نشینی کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.