آگــاهـان: امـریکا دولت افغـانستان را دور زده است

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۰۸ دلو ۱۳۹۷

محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در واکنش به گفت‌وگوهای اخیر نماینده‌گان امریکا و طالبان در قطر می‌گوید که طالبان به جای تطبیق «برنامه‌های شوم بیگانه‌گان»، با دولت افغانستان گفت‌وگو کنند.
آقای غنی در بیانیه‌یی که دیروز دوشنبه، ۸ دلو از سوی ارگ منشر شد، گفت که طالبان دو گزینه دارند، یا با دولت افغانستان گفت‌وگو کنند و یا هم «وسیلۀ تطبیق اهداف شوم بیگانه‌گان» قرار گیرند.
mandegarمحمداشرف غنی در این بیانیه اظهار داشت که قربانی جنگ مردم افغانستان اند و باید ابتکار صلح نیز به دست دولت افغانستان باشد. رییس حکومت وحدت ملی گفت که تجربۀ حکومت داکتر نجیب‌الله را به یاد دارد و می‌داند که با او «فریب‌کاری» صورت گرفت. او اضافه کرد: «ملل متحد به او تضمین تأمین صلح داده بود، اما متأسفانه به فاجعه انجامید. من از نقش فعلی منطقه و جهان آگاهی دارم و این را نیز می‌دانم که خطرها و تهدیدات احتمالی بعد از موافقۀ صلح کدام‌ها اند».
محمداشرف غنی اظهار داشت که در روند صلح، مذاکره دربارۀ وحدت ملی، حاکمیت ملی و حقوق شهروندان امکان‌پذیر نیست. رییس حکومت تأکید کرد که برای صلح، برنامۀ واضح دارد و تعهدش این است که صلح را تأمین کند و جلو هر نوع فاجعۀ احتمالی و از هم‌پاشی را بگیرد.
او بیان داشت: منافع ملی افغانستان که روابط شرکای بین‌المللی و منطقه‌یی براساس آن استوار است، در روند صلح غیرقابل سازش است. اشرف غنی می‌گوید که تعهد جدی و قوی برای صلح دارد تا به گفتۀ او: «دوران تاریک چهل سالۀ جنگ افغانستان را به پایان برسانیم. تعهد ما به صلح یک تعهد بی‌ریا و سُچه است».
محمداشرف غنی در پیوند به حضور نیروهای خارجی در افغانستان گفت که این نیروها براساس یک ضرورت در افغانستان حضور دارند و بربنیاد یک طرح منظم این نیروها به صفر خواهند رسید.
رییس حکومت وحدت ملی تأکید کرد: «حضور نیروهای خارجی بربنیاد یک توافق دوطرفه است، حضور کنونی براساس یک ضرورت است و روی این ضرورت همیشه توجه شده است و می‌شود که شمار نیروهای خارجی باید چقدر باشد و ما تلاش می‌کنیم که شمار نیروهای خارجی را براساس یک طرح منظم به صفر برسانیم».
همزمان بااین، شماری از آگاهان سیاسی و نویسنده‌گان در واکنش به بیانیۀ محمداشرف غنی می‌گویند که این بیانیۀ گمان‌ها را به یقین تبدیل کرده است که امریکایی‌ها در گفت‌وگوهای صلح با طالبان، دولت افغانستان را دور زده اند.
محمد مرادی، نویسنده و آگاه سیاسی در صفحۀ رسمی فیسبوکش نوشته است که به حاشیه قرار گرفتن رژیم داوودخان، از سیاست‌های منطقه‌یی آن زمان، فریب خوردن نجیب‌الله توسط سازمان ملل در روند مذاکرات «صلح ژنو» و یادآوری از خطرات احتمالی پس از مذاکرات صلح فعلی، از برجسته‌ترین نکته‌های سخنان اشرف غنی بود.
آقای مرادی در ادامۀ یادداشتش گفته است این اظهارات نشان داد که دولت افغانستان، در مقطع حساسی از حیات سیاسی خود قرار دارد.
در عین حال، عبدالحی خراسانی، آگاه دیگر مسایل سیاسی به این باور است که محمداشرف غنی اعتماد به نفس‌اش را از دست داده و به نظر می‌رسد که اشباح سرگردان ارگ، او را به سرنوشت «نکبت‌بار سردارمحمد داوود خان و داکتر نجیب‌الله» تهدید کرده اند.
آقای خراسانی در ادامۀ یادداشتش گفته است که سخنرانی محمداشرف غنی پراکنده، آشفته، بی‌نظم و توهم‌زا بود و به عنوان شخص اول کشور، ضعیف و روان‌پریشانه می‌نمود.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شوند که اخیراً نماینده‌گان امریکا و طالبان به شمول هیأت‌های پاکستان و قطر، گفت‌وگویی شش روزه‌یی را در قطر انجام داند. زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ امریکا برای پایان جنگ افغانستان در مورد جزییات این سفر به حکومت افغانستان گفته است که در نشست دوحه، روی «ساختار نظام» آیندۀ افغانستان و «ایجاد حکومت موقت» هیچ گفت‌وگویی انجام نشده و آنچه از طریق رسانه‌ها منتشر شده است، اطلاعات «نادرست و شایعه» است.
ارگ ریاست حکومت وحدت ملی با نشر اعلامیه‌یی به نقل از خلیل‌زاد افزوده است که نماینده‌گان امریکا با طالبان تنها روی «آتش‌بس» صحبت کرده اند، اما تاکنون در این زمینه نیز پیشرفتی حاصل نشده است. در اعلامیه گفته شده است که خلیل‌زاد، توافق با طالبان در مورد خروج نظامیان خارجی از افغانستان را رد کرده و گفته است که در این مورد هر تصمیمی که گرفته شود با هم‌آهنگی و از طریق یک گفت‌وگوی مفصل با دولت افغانستان گرفته خواهد شد.
نمایندۀ وزارت خارجۀ امریکا برای پایان جنگ افغانستان به سران حکومت گفته است که مسوولیت نماینده‌گان امریکا در این نشست، آماده کردن زمینۀ گفت‌وگوها میان نماینده‌گان دولت افغانستان و طالبان است و او برای رسیدن به این هدف، بار دیگر با نماینده‌گان طالبان دیدار خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.