ناتو: بیش از ضرورت در افغانستان نخواهیم ماند

- ۰۹ دلو ۱۳۹۷

ناتو دیروز اعلام کرده است که «بیش از ضرورت در افغانستان نخواهند ماند».
ناتو با نشر توییتی گفته است: «ما بیشتر از زمانی که لازم است در افغانستان نخواهیم ماند، اما خروج‌مان از افغانستان زمانی اجرا خواهد شد که دستاوردها و اهداف‌مان به خطر مواجه نشmandegarده و افغانستان به لانۀ امنی برای هراس‌افکنان تبدیل نشود».
این در حالی ا‌ست که منابع دفاعی ایتالیا نیز دیروز اعلام کردند، وزیر دفاع این کشور دستور آغاز برنامه‌ریزی برای بررسی خروج از افغانستان را تا یک سال آینده صادر کرده است.
تصمیم ایتالیا برای خروج نظامیانش از افغانستان در حالی اعلام می‌شود که گزارش‌ها از توافق امریکا و طالبان برای صلح در افغانستان حکایت دارد.
زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای گفت‌وگوهای صلح افغانستان از پیشرفت‌های قابل‌توجه در گفت‌وگوهای صلح با طالبان خبر داد و گفت: «افغان‌ها اختلافات سیاسی‌شان را کنار بگذارند و از این فرصت استفاده کنند».
آقای خلیل‌زاد در گفت‌وگو با مس.ولان شماری از رسانه‌ها افزود که نشست دوحه فرصت خوبی را در اختیار شهروندان افغانستان قرار داده است، به گفتۀ او: «از این فرصت استفاده کنید. ما فرصت این را داریم که از فجایع آینده جلوگیری کنیم، به چهل سال جنگ نقطه پایان بگذاریم؛ یک پایان خوب. من از همه می‌خواهم که به این مناسبت از خود تحرک نشان دهند و من امیدوارم که چنین خواهد شد».
او در این نشست می‌گوید که طالبان را برای گفت‌وگو با حکومت افغانستان تشویق کرده است و سیاست او تشکیل یک گفت‌وگوی «بین‌الافغانی»‌ است.
گفت‌وگوهای صلح افغانستان میان امریکا و طالبان در شهر دوحۀ قطر برای شش روز جریان داشت. زلمی خلیل‌زاد دربارۀ این نشست گفته که با طالبان تنها روی مسألۀ آتش‌بس و خروج نیروهای خارجی از افغانستان بحث شده اما هیچ توافقی در این زمینه صورت نگرفته است.
ارگ نیز اعلام کرد که آقای غنی از تلاش‌های امریکا برای زمینه‌سازی مذاکرات «بین‌الافغانی» قدردانی می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.