آگاهان: دولت کابل منزوی شده است

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۱۴ دلو ۱۳۹۷

برخی آگاهان با اشاره به برگزاری نشست مسکو، می‌گویند که دولت کابل منزوی شده است و در مذاکرات صلح نقش و صلاحیت ندارد.
آنان می‌گویند که گفت‌وگوهای امریکا با طالبان بیشتر متکی به خواست طالبان است، اما مسکو و برخی از کشورهای منطقه‌ با درک پس‌لرزه‌های آمدن طالبان و درگیری‌هایی که ممکن اتفاق بیفتد، در تلاش ایجاد یک اجماع از شخصیت‌های سیاسی و ملی با طالبان هستند.
mandegarبه باور آنان، طالبان غنی و تیم ارگ را به عنوان یک تهدید در آینده نمی‎‌بینند، بلکه برای طالبان نیروهای «جهاد و مقاومت» به عنوان یک طرف و تهدید مطرح است. بنابراین، کشورهای منطقه با درک این حساسیت در تلاش ایجاد زبان مشترک میان نیروی تأثیرگذار جامعه و نیروهای مقاومت با طالبان هستند.
از سویی هم، دولت افغانستان با برگزاری این نشست مخالفت کرده است، صبغت‌الله احمدی، سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید که این نشست با چنین چارچوب، به صلح افغانستان کمک نمی‌کند و نتیجه‌‌یی هم در پی نخواهد داشت.
مسوولان در شورای عالی صلح نیز اعلام کرده‌اند که در این نشست شرکت نمی‌کنند.
نشست مخالفان سیاسی حکومت غنی و نماینده‌گان گروه طالبان قرار است به تاریخ پنجم و ششم فبروری در مسکو برگزار گردد، اما حکومت روسیه گفته است که این نشست از طرف یک نهاد متعلق به شهروندان افغانستان صورت می‌گیرد، اما مسوولیت دعوت این نشست را سفارت روسیه در کابل به عهده دارد.
جاوید کوهستانی، آگاه نظامی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: مذاکرات صلح میان طالبان و امریکا بیشتر متکی به خواست طالبان است، اما اپوزسیون و حکومت افغانستان در متن این مذاکرات قرار ندارند.
آقای کوهستانی می‌افزاید: دولت امریکا نسبت به متحدان پیشینش در افغانستان بی‌باور شده و می‌خواهد طالبان در قدرت سیاسی آینده بیشتر سهیم باشند.
او گفت که کشورهای منطقه‌ به ویژه روسیه، نگران تکرار تجربۀ دهه ۹۰ در افغانستان است و به همین دلیل تلاش دارد تا زمینۀ گفت‌وگو میان نیروهای تأثیرگذار مخالف حکومت و طالبان را فراهم کند.
او گفت: در صورتی که میان طرف‌های مختلف در افغانستان زبان مشترک ایجاد نگردد، تلاش‌های موجود برای صلح نتیجه‌یی در پی‌نخواهد داشت. روسیه درک می‌کند که اگر یک تفاهم ملی میان نیروهای تاثیرگذار افغانستان و طالبان صورت نگیرد، برگشت طالبان مساوی به یک درگیری بزرگ و بحران جدید در این کشور خواهد بود.
آقای کوهستانی همچنان، خاطر نشان کرد که طالبان غنی و تیم ارگ را به عنوان یک تهدید محسوب نمی‌کنند و نیروهای که برای طالبان به عنوان یک تهدید مطرح می‌شود «نیروهای مجاهدان و مقاومت هستند».
آقای کوهستانی با خوشبینی نسبت نشست مسکو می‌گوید که این نشست‌ها می‌توانند شک و تردیدهای موجود در میان نیروهای تأثیرگذار سیاسی و جهاد و مقاومت و طالبان را از بین ببرد.
او گفت که گروه‌های دعوت شده در نشست روسیه عمدتاً کسانی هستند که در برابر طالبان قرار داشته‌ و در این نشست به طالبان تفهیم می‌شود که هنوز این نیروها در افغانستان حضور دارند و همه امکانات و صلاحیت‌ها در دست «دموکرات‌ها و تکنوکرات‌ها» نیست.
آقای کوهستانی می‌گوید که تیم ارگ با ساختار گفت‌وگوهای صلح مخالف است، اما این نشست برای طالبان و نیروهای مخالف حکومت غنی کمک می‌کند تا به یک تفاهمی برسند که در روند گفت‌وگوهای صلح ممد واقع گردد.
او گفت که امریکایی‌ها در تلاش برداشتن یک گروه (دولت فعلی افغانستان) هستند که نتوانسته منافع آنان را تأمین کند و می‌خواهند که گروه دیگر (طالبان) را جایگزین کنند.
فضل‌‌الرحمن اوریا، آگاه مسایل سیاسی نیز در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که نشست مسکو یک نشست «بین‌الافغانی» است، در این نشست شخصیت‌های تأثیرگذار از افغانستان با نماینده‌گانی از گروه طالبان در رابطه روند صلح و نظام آیندۀ افغانستان گفت‌وگو می‌کنند.
آقای اوریا با استقبال از نشست مسکو، می‌گوید که این چنین نشست‌ها در برقراری روند صلح در افغانستان کمک می‌کند.
این آگاه سیاسی می‌گوید: دولت کابل در روند گفت‌وگوهای صلح منزوی شده است. در روند مذاکرات طالبان با زلمی‌خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ واشنگتن در امور صلح افغانستان، دولت کابل صلاحیت حضور ندارند. بنابراین، در حال حاضر حکومت کابل به نهاد بی‌صلاحیت تبدیل شده است و نشست‌هایی که در رابطه به صلح افغانستان در کشورهای مختلف صورت می‌گیرد، نمایندۀ از حکومت کابل آن‌جا خضور ندارد و نه نقش را بازی می‌کند.
این در حالی است که پس از نشست‌های متعدد امریکا با طالبان، روسیه نیز میزبان یک نشست از نماینده‌گان کشورهای منطقه، طالبان و نماینده‌گان از شورای عالی صلح افغانستان در ماه جنوری بود، اما اخیر یک نهادی که گفته می‌شود متعلق به شهروندان افغانستان است، از شخصیت‌های سیاسی مخالف حکومت دعوت کرده است که با نماینده‌های طالبان در مسکو دیدار کند. احمد ولی مسعود، حنیف اتمر، حامد کرزی، گلبدین حکمتیار، محمد محقق، حکمت خلیل کرزی عبدالسلام ضعیف، عطامحمد نور و محمد اسماعیل خان برای اشتراک در نشست به مسکو دعوت شده‌اند. محمد محقق، حنیف اتمر و عطامحمد نور تایید کرده‌اند که به این نشست خواهند رفت و یا نماینده‌یی را خواهند فرستاد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.