مسکو امروز میزبان نماینده‌گان غیرحکومتی در مورد صلح است

- ۱۵ دلو ۱۳۹۷

ماندگار: مقام‌های روسیه نشستی را با حضور نماینده‌گان طالبان و اعضای و نماینده‌گان احزاب و جریان‌های سیاسی-مذهبی افغانستان امروز سه‌شنبه، ۱۶ دلو برای دو روز در مسکو برگزار خواهد کرد.
سفارت روسیه در افغانستان گفته است که در این نشست هیچ یک از مقام‌های روسی و دیگر کشورهای منطقه حضور نخواهند داشت. سفارت روسیه در کابل می‌گوید که نشست مسکو از جانب «اتحادیۀ مهاجرین افغان» در روسیه راه‌اندازی شده است.
mandegarحامد کرزی، محمد محقق، امیر اسماعیل خان، گلبدین حکمتیار، حکمت خلیل کرزی، عبدالسلام ضعیف، حنیف اتمر، یونس قانونی و عطامحمد نور از درشت‌ترین چهره‌هایی اند که قرار است در این نشست اشتراک کنند.
اشتراک کننده‌گان افغانستانی این نشست گفته اند که این نشست، قدم مهم در راستای آغاز مذاکرات «همه‌شمول بین‌الافغانی» خواهد بود. به گفتۀ آنان،
از شورای عالی صلح نیز در این نشست دعوت شده است، اما مسوولان در این شورای دیروز به رسانه‌های گفتند که در این نشست اشتراک نمی‌کنند. عمر داووزی، رییس دبیرخانۀ شورای صلح در واکنش به نشست مسکو گفته است که تلاش‌های پراکنده در روند صلح، این روند را پیچیده‌تر می‌سازد.
نشست امروز در مسکو، دومین نشستی است که در جریان سه ماه اخیر به میزبانی دولت روسیه برگزار می‌شود. در دعوت نامه‌های این نشست گفته شده است که این نشست به میزبانی عباس استانکزی رییس دفتر طالبان در قطر برگزار می‌شود. دفتر حامد کرزی هم تسهیل کننده این نشست گفته شده است.
گروه طالبان با پخش خبرنامه‌یی گفته اند که یک هیأت ده نفری به ریاست شیرمحمدعباس استانکزی برای اشتراک در این نشست عازم روسیه می‌شود.‌ در این خبرنامه آجندای نشست صلح مسکو «درک درست قضیۀ افغانستان، ابراز دیدگاه‌ها، گشودن راه برای تفاهم با گروه‌های مختلف بدون ادارۀ کابل» خوانده شده است.
در این خبرنامه طالبان افزوده اند که «امارت اسلامی می‌خواهد با استفادۀ سالم از فرصت‌ها، موقف شرعی و اصولی خود را به جهت‌های مختلف آشکار نماید، پالیسی و خط‌ مشی خود را در قبال پایان اشغال، صلح دائمی در کشور و آیندۀ افغانستان تصریح و توضیح دهد.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.