خلیل‌زاد: توافق صلح اولویت دارد نه خروج سربازان

- ۲۰ دلو ۱۳۹۷

mandegarزلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان در نشستی که در انستیتوت صلح امریکا (یو.اس.آی.پی) برگزار شده بود، می‌گوید که در گفت‌وگوهای صلح امریکا با طالبان رسیدن به یک توافق صلح اولویت دارد، نه خروج نظامیان امریکایی از افغانستان.
به گفتۀ خلیل‌زاد، اگر روی روند صلح توافق شود و امریکا اطمینان یابد که افغانستان بار دیگر به پایگاه‌های تروریسم تبدیل نمی‌شود، ایالات متحدۀ نظامیان خود را از افغانستان خارج خواهد کرد.
او می‌افزاید، کارهای زیادی مانده است که باید انجام شود؛ اما امریکا امیدوار است که افغانستان بتواند پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده با طالبان به توافق صلح برسد.
خلیل‌زاد در این نشست می‌افزاید، که پاکستان ملا عبدالغنی برادر را به درخواست او آزاد کرده است و ملا برادر بیشتر از دیگر اعضای گروه طالبان طرف‌دار صلح در افغانستان است.
به گفتۀ نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان، پاکستان در گذشته در روند صلح افغانستان نقش مثبت ایفا نکرده بود؛ اما این کشور به تازهگی رویکرد خود در مورد صلح افغانستان را تغییر داده است که آزادی ملا عبدالغنی برادر از نشانه‌های آن است.
خلیل‌زاد می‌گوید که برقراری صلح در افغانستان به نفع پاکستان است و اگر صلح در افغانستان برقرار شود روابط امریکا با پاکستان نیز بهبود خواهد یافت. او ریشۀ مشکلات افغانستان را در منطقه می‌داند و می‌گوید که برای حل مشکلات افغانستان، باید روی یک طرح منطقه‌یی کار شود و کشورهای منطقه نیز در این راستا همکاری کنند.
گفتنی است که ملا عبدالغنی برادر که چندی پیش از زندانی در پاکستان آزاد شد، به عنوان رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر تعیین شد.
شماری از تحلیل‌گران به این باور اند که رهایی ملا برادر می‌تواند روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان را سرعت بخشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.