کمیسیون انتخابات: کار روی اعلام نتایج نهایی متوقف است

گزارشگر:شفیق‌الله نظری - ۲۸ دلو ۱۳۹۷

مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند روند کار بالای اعلام نتایج نهایی ولایات باقی مانده متوقف است.
به گفتۀ آنان، تا زمانی‌ که کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی معرفی نشوند روند اعلام نتایج نهایی پانزده ولایت انجام نخواهد شد.
mandegarانتخابات پارلمانی افغانستان با انبوهی از اتهامات تقلب روبه‌رو است، این مورد باعث عزل تمامی کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی گردید.
پس از توشیح طرح تعدیل قانون انتخابات ریاست حکومت وحدت‌ ملی اعلام کرد که کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی عزل شده محسوب می‌شوند و کار بالای گزینش کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی آغاز شده است.
سیما ‌علم ‌سروش، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات در گفت‌‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: کمیسیون شکایات انتخاباتی در همکاری با دبیران کمیسیون انتخابات همزمان می‌خواهند کار را به پیش برند، اما اعلام نتایج مطابق قانون انتخابات تا زمانی ‌که کمیشنران و رییسان کمیسیون‌های انتخاباتی نباشند، نتایج انتخابات اعلام نخواهد شد.
بانو سروش می‌گوید: اعلام نتایج نهایی انتخابات بر می‌گردد به کمیسیون شکایات انتخاباتی که پس از رسیدن فهرست، کمیسیون انتخابات فیصله را مورد بررسی قرار داده و پس از تکمیل بررسی‌ها نتایج نهایی این ولایت‌ها اعلام می‌گردد.
او گفت: تا زمان استخدام کمیشنران جدید هیچ شخص و نهادی نمی‌تواند نتایج نهایی ولایت‌های باقی مانده را اعلام کند. معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات می‌گوید: متأسفانه کمیسیون‌های انتخاباتی توسط سرپرست‌ها اداره می‌شود که این امر سبب شده است تا اعلام نتایج نهایی برخی از ولایت‌ها متوقف شود.
در این میان، برخی از سیاست‌مداران و نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری رییس حکومت وحدت ملی را به خود کامه‌گی در مورد عزل و نصب‌های غیردموکراتیک و غیرقانونی متهم کرده می‌گویند از هر گزینه‌یی برای مهار خود کامه‌گی‌ها و سوءاستفادۀ ارگ در کار کمیسیون استفاده می‌کنند.
معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات اما می‌گوید: کمیسیون یک نهاد مستقل بوده و به ‌هیچ شخص و نهادی اجازه نخواهند داد تا استقلالیت آن را زیر سوال برده، اذهان عامه را خدشه‌دار کنند. به گفتۀ او: کمیسیون انتخابات هیچ ‌نوع وابسته‌گی به حکومت نداشته و هیچ‌گاهی زیر فشار حکومت قرا نمی‌گیرد.
چندی پیش کمیسیون شکایات انتخاباتی گفته بود که ممکن است نتایج انتخابات پارلمانی در بسیاری از حوزه‌های انتخاباتی در پی رسیده‌گی به شکایات مربوط به نتایج ابتدایی انتخابات، بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تغییر کند.
با اعلام نتایج نهایی ولایت‌های بدخشان، فاریاب، فراه، پروان، سمنگان، لغمان، ارزگان، نیمروز، زابل، دایکندى، بامیان، جوزجان، نورستان، کنر و خوست با تغییرات اندک در تنایج نهایی اعلام شد.
پیش از این مسوولان در نهادهای ناظر بر انتخابات گفته بودند که ادامۀ این وضعیت مشکلات زیادی را به بار خواهد آورد و امکان دست برد در آرا وجود خواهد داشت. آنان خواهان قرنطین آرای انتخاباتی شده بودند که در این مورد کمیسیون انتخابات هیچ اقدام نکرده است.
مسوولان در ریاست حکومت وحدت ملی به روزنامۀ ماندگار گفته اند که روند پذیرش نامزدان برای عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی آغاز شده و تا پنج روز دیگر نیز برای تکمیل شدن فهرست آنان زمان باقی است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.