افزایش پول‌های فرسوده/ «فـروش ۱۰۰ افغـانی کهنـه در بـدل ۵۰ افغـانی جـدیـد»

- ۰۳ حوت ۱۳۹۷

از دکان‎دار و خریدار گرفته تا دست‎فروشان، نانواها و رانندگان موترهای شهری از افزایش بانکنوت‎های کهنه و مندرس در کابل شکایت دارند و ردوبدل این پول‎ها گه‎گاهی سبب جنجال میان مشتری و فروشنده و راننده و مسافر می‎شود.
شماری از پایتخت‌نشینان می‎گویند، با افزایش بانکنوت‎های مندرس، در دادوستدهای روزانۀ خود با مشکلات زیادی روبه‎رو می‎شوند.
قیس، یکی از فروشندهگان مواد خوراکی در کابل به سلام‏وطندار می‎گوید که افزایش پول‎های کهنه او را در دادوستد روزانه به مشکل روبه‎رو کرده است. رامین، یکی از دست‌فروشان نیز می‎گویدmandegar، بانکنوت‎های کهنه را برای مبادله به صرافان می‌دهد، اما «۱۰۰ افغانی کهنه در بدل ۵۰ افغانی جدید.»
این باشندهگان از دولت به ویژه از بانک مرکزی می‎خواهند تا بانکنوت‎های کهنه را از بازار گردآوری کند. اما مسئولان بانک مرکزی از مردم می‎خواهند تا بانکنوت‎های کهنه و فرسوده را به نمایندهگی بانک مرکزی و یا بانک‎های خصوصی ببرند و با بانکنوت‎های قابل استفاده تبدیل کنند.
ایمل هاشور، سخنگوی بانک مرکزی می‎گوید که شهروندان کشور می‎توانند بانکنوت‎های مندرس به ویژه بانکنوت‎های ده، بیست، پنجاه و صد افغانیگی را هنگام پرداخت پول صرفیۀ برق، مالیات و دیگر پرداخت‌های مربوط به بانک‎ها بدهند.
مسوولان بانک مرکزی از شهروندان کشور می‎خواهند تا بانکنوت‎های مندرس را با صرافان دست‎فروش در بازارها با تفاوت چند افغانی مبادله نکنند و آن‌ها را بدون تفاوت پولی با بانکنوت‎های قابل استفاده در بانک‌ها تبدیل کنند.
بانک مرکزی پیش از این با غیرقانونی خواندن خرید و فروش بانکنوت‌های مندرس در کشور گفته بود که این بانک به حیث مرجع چاپ و نشر پول افغانی، بانکنوت‎های مندرس و نوِ افغانی را دارای ارزش یکسان می‌داند و خریدوفروش بانکنوت‎های مندرس با تفاوت پولی در بازارهای کشور، خلاف قانون است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.