دانش: هـرگز از موضـع ضعف صلـح را گدایـی نمـی‌کنیـم

- ۰۳ حوت ۱۳۹۷

mandegarسرور دانش، معاون دوم ریاست حکومت وحدت ملی در نشست «چالش‌ها و راهکارهای صلح در افغانستان» گفت که حکومت افغانستان در رابطه به صلح دیدگاه مشترک دارد و هرگز از موضع ضعف صلح را گدایی نمی‌کنند.
آقای دانش در این نشست می‌گوید که حکومت افغانستان در نبرد با طالبان شکست نخورده و برای صلح تضرع نمی‌کند. او خطاب به طالبان می‌گوید که این گروه باید پاسخگوی کشتار مردم و ویرانی زیربناهای افغانستان باشد.
معاون دوم آقای غنی، طالبان را گروهی جنگ‌طلب می‌خواند که دست به قتل عام مردم افغانستان می‌زند و می‌گوید، این گروه هرگز نمی‌تواند گروهی مجاهد باشد. او می‌افزاید که نبرد حکومت افغانستان در برابر این گروه، دفاع مشروع است، اما به خاطر دفاع از مردم حکومت جانب صلح را می‌گیرد.
آقای دانش از دورۀ امارت طالبان به عنوان تجربه‌یی ناکام یاد می‌کند که افغانستان را به عنوان مرکز تروریسم جهانی به دنیا معرفی کرد، وحدت مردم را از بین برد و فرهنگ و تاریخ کشور را نابود ساخت.
سرور دانش می‌گوید که قانون اساسی افغانستان بر مبنای دین اسلام است و حکومت نیز از مردم نمایندگی می‌کند. او طالبان را علت عمدۀ ظهور داعش در افغانستان می‌خواند و می‌افزاید که این طالبان بودند که از اسلام قرائت نادرست کردند.
آقای دانش تأکید می‌کند که طالبان باید بدون پیش‌شرط دست از جنگ برداشته و آتش‌بس کنند و سپس زمینۀ گفت‌وگوهای صلح فراهم می‌شود. به گفتۀ او، پس از مراحل ابتدایی می‌توان در مورد مشارکت سیاسی و سهم در قدرت با این گروه گفت‌وگو کرد.
او جانب اصلی گفت‌وگوهای صلح حکومت و مردم افغانستان را می‌داند و می‌گوید، هر نوع گفت‌وگو بدون حضور حکومت افغانستان بی‌نتیجه است. دانش تشکیل ادارۀ موقت در کشور را برگشت به گذشته می‌خواند و تأکید می‌کند که کنارگذاشتن نظام کنونی برای مردم افغانستان قابل‌قبول نیست.
او به گروه‌های اپوزسیون می‌گوید که مخالفت با حکومت نباید دلیلی برای حرکت در برابر نظام گردد. او تعلیق انتخابات را مخالف منافع ملی می‌خواند و می‌گوید، صلحی که از این طریق به دست آید پایدار نیست.
سرور دانش از تلاش‌های ایالات متحدۀ امریکا و زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ این کشور برای گفت‌وگوهای صلح افغانستان استقبال می‌کند و آقای خلیلزاد را دپلوماتی خبره و ماهر می‌داند.
آقای دانش نظام سیاسی، قانون اساسی، دستاوردهای دو دهۀ گذشته، آزادی بیان، رسانه‌ها، دسترسی به اطلاعات، جامعۀ مدنی، حقوق بشر و حقوق زنان را از جمله خطوط سرخ حکومت برای گفت‌وگوهای صلح عنوان می‌کند. به گفتۀ آقای دانش، حکومت وحدت ملی برای تأمین صلح پایدار طرح دارد و برای تصویب این طرح، لویه جرگه به زودی برگزار خواهد شد.
این در حالی است که قرار است ۲۵ فبروری نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان برای پنجمین بار در دوحۀ قطر با نمایندهگان طالبان نشست داشته باشد.
تاکنون چهار دور گفت‌وگوهای مستقیم طالبان با نمایندهگان امریکا برگزار شده است. آخرین دور این نشست‌ها شش روز به طول انجامید و پس از پایان آن زلمی خلیلزاد از توافق بر سر چهارچوب کلی صلح در این گفت‌وگوها خبر داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.