فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح ازبیکستان: جابه‌جایی کانون‌های بی‌ثباتی در شمال افغانستان مشاهده می‌شود

- ۰۳ حوت ۱۳۹۷

فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح ازبیکستان می‌گوید که نشانه‌های از جابه‌جایی کانون‌های بی‌ثباتی در شمال افغانستان مشاهده می‌شود که موجب افزایش تهدیدات امنیتی برای کشورهای آسیای مرکزی است.
پاول ایرگاشیف در نشست دوره‌یی فرماندهان ستادهای کل کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی گفته است که ازبیکستان از آغاز گفت‌وگوهای صلح‌آمیز در افغانستان بدون هیچ پیش شرط و اعمال زور استقبال می کند.
mandegarایرگاشیف می‌گوید: شکوفایی آسیای مرکزی با دستیابی به صلح در افغانستان مرتبط است اما امروز چشم انداز حل و فصل مناقشات افغانستان همچنان نامشخص باقی مانده تشنج و رویارویی در این کشور بحرانی است.
او خاطرنشان کرد: در این میان نشانه‌های از جابه‌جایی کانون‌های بی‌ثباتی در شمال افغانستان مشاهده می‌شود که موجب افزایش تهدیدات امنیت برای کشورهای آسیای مرکزی می شود.
ایرگاشیف اظهار داشت: نتایج تلاش‌های جامعه جهانی غیرموثر بودن روند حل‌وفصل نظامی مسایل افغانستان را نشان دادند. اطمنان داریم تنها راه برای برقراری صلح در افغانستان، انجام مذاکرات مستقیم بدون پیش‌شرطی بین دولت مرکزی و نیروهای اصلی سیاسی داخلی است.
او گفت: مهم‌ترین شرط حل‌وفصل اوضاع در افغانستان، همزمان با حل و فصل موضوعات سیاسی، جلب نظر کشورهای همسایه به روابط صلح‌آمیز اقتصادی به‌ویژه با کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی است.
او گفته است: ما نباید به افغانستان به عنوان یک چالش، بلکه به عنوان یک فرصت استراتژی و چشم‌انداز جدید همکاری‌های منطقه‌یی متقابلاً سودمند نگاه کنیم. ما معتقدیم تشریک مساعی برای جذب افغانستان در سیستم روابط اقتصادی و بازرگانی، حمل و نقلی و مخابراتی و فرهنگی و انسانی با کشورهای همسایه در پروسۀ عادی سازی اوضاع و بازگشت این کشور به یک زنده‌گی صلح‌آمیز سهم قابل ملاحظه‌یی را دارد.
در این نشست دوره‌یی که به موضوعاتی همچون امنیت منطقه، حل‌وفصل اوضاع افغانستان، مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و جرایم سایبری اختصاص یافت، فرماندهان ستادهای کل نیروهای مسلح ازبیکستان، قزاقستان، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان، معاون اول فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح قرقیزستان و همچنان فرمانده ستاد مرکزی نیروهای مسلح امریکا شرکت کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.