آگاهان: افغانستان در درگیری میان هند و پاکستان «بی‌طرف» بماند

- ۰۷ حوت ۱۳۹۷

منابع هندی می‌گویند که بامداد دیروز جنگنده‌های هندی یک مرکز جیش‌محمد در منطقۀ مظفر آباد کشمیر زیر اداره پاکستان را بمبارد کرده و تمام اعضای یک مرکز بزرگ جیش‌محمد در این ساحه را از بین برده‌اند.
اکنون گمانه‌زنی‌ها بر این است که با بمباران خاک پاکستان توسط جنگنده‌های هندی، زنگ جنگ به ‌گونۀ رسمی میان دهلی ‌نو و اسلام‌آباد نواخته خواهد شد.
mandegarبه گزارش خبرگزاری آوا، آگاهان ‌سیاسی با تأکید بر بی‌طرف ماندن افغانستان در صورت وقوع جنگ می‌گویند، وقوع درگیری میان دو کشور اتمی به نفع منطقه به‌ویژه افغانستان نبوده و بهتر است تا تمام کشورها در راستای کاهش تنش میان هند و پاکستان کار کنند.
سید اسحق گیلانی رییس حزب نهضت همبستگی ملی افغانستان می‌گوید که که در چندین درگیری قبلی میان هند و پاکستان، افغانستان همیشه حالت بی‌طرفی را اختیار کرده و خود را دخیل جنگ نساخته‌است.
آقای گیلانی اضافه کرد که بهتر است تا افغانستان این‌بار نیز با اتخاذ شیوۀ بی‌طرفی هیچ یکی از جناح‌های درگیر را از خود ناراض نسازد.
او می‌گوید: «بی‌طرفی نسبت به حمایت از یکی از جناح‌های درگیر برای ما ارزان‌تر تمام می‌شود».
همایون جریر عضو شاحۀ حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار می‌گوید که هرچند وقوع یک جنگ تمام عیار میان هند و پاکستان بعید به نظر می‌رسد؛ اما اگر دامن این درگیری بزرگ شود، طبعاً پروسۀ صلح افغانستان نیز از آن تأثیرپذیر خواهد شد.
آقای جریر می‌گوید که بهتر است تا دولت‌مردان هند و پاکستان مشکل خود را از طریق تفاهم حل کنند و کار به جنگ رو در رو نکشد، چون با آغاز درگیری کشورهای منطقه به‌ویژه نیز متضرر خواهد شد.
او خاطر نشان کرد که افغانستان باید با تمام کشورهای منطقه رابطۀ حسنه داشته باشد و در درگیری هیچ جهتی را انتخاب نکند.
احمد ذکی فعال جامعۀ مدنی نیز می‌گوید که وقوع درگیری میان پاکستان و هند نسبت به درگیری‌های قبلی متفاوت بوده و هر دو کشور در صورت احساس شکست از سلاح اتمی استفاده خواهند کرد.
آقای ذکی خاطر نشان کرد که بهتر است تا تمام کشورهای منطقه به‌ویژه افغانستان در این جنگ بی‌طرف باقی بماند و حتی در راستای حل منازعه میان این دو کشور تلاش کند.
او می‌گوید که اگر افغانستان از هر طرف درگیر پشتیبانی کند آن‌زمان وضعیت ما بدتر از امروز خواهد شد.
ذکی همچنین خاطر نشان کرد که هرچند هند در چند سال گذشته در کنار مردم افغانستان بوده و بیلیون‌ها دالر کمک کرده‌است؛ اما ما نمی‌توانیم از این کشور در برابر پاکستان نیز پشتبانی کنیم.
گفتنی است که پس از حمله تروریستی دو هفته پیش بر سربازان هندی در منطقۀ کشمیر زیر اداره هند که منجر به کشته‌شدن ۴۴ سرباز هندی و زخمی شدن ۴۶ تن دیگر شد، تنش میان دو کشور همسایه بالا گرفته است.
با بر عهده‌گیری مسوولیت این حمله از سوی جیش‌محمد، دولت هند، پاکستان را مقصر این حمله دانسته و اعلام کرده جیش محمد در پاکستان فعالیت دارد و توسط دولت پاکستان حمایت می‌شود.
نریندرا مودی پس از این حمله گفت که انتقام سربازانش را از پاکستان خواهد گرفت و علیه این کشور اقدام‌های را انجام خواهد داد.
در مقابل پاکستان نیز به تمامی نیروهای نظامی این کشور و شفاخانه‌های ایالت خیبر پشتونخواه دستور آماده باش داده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.