سرور دانش: اگر آزادی بیـان نبـاشد صـلح هـم نیست

- ۱۲ حوت ۱۳۹۷

mandegarمعاون دوم ریاست حکومت وحدت ملی می‌گوید که صلح نباید بهانه‌یی باشد برای قربانی ساختن دستاوردهای هجده سال گذشته و به‌ویژه آزادی بیان و فعالیت رسانه‌های آزاد. محمد سرور دانش می‌گوید در نبود آزادی بیان استبداد حاکم خواهد شد که صلح را نیز قربانی می‌سازد.
آقای دانش، پس از چاشت دیروز در مراسم معرفی «پلان اطلاع رسانی حکومت» گفت که در حال حاضر حدود ۱۸۷۹ رسانه در سراسر افغانستان فعالیت دارند که شامل تلویزیون، رادیو و رسانه‌های چاپی و آنلاین می‌باشند.
حکومت افغانستان می‌گوید، پلان اطلاع‌رسانی حکومت برای نخستین‌بار در افغانستان ساخته شده و برای یک سال حکومت جهت اطلاع‌رسانی بهتر و هماهنگی با رسانه‌ها از آن استفاده خواهد کرد.
آقای دانش در این مراسم ضمن تاکید بر اهمیت کار رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی گفت که آزادی بیان خط سرخ حکومت افغانستان است و به هیچ وجه به معامله گرفته نمی‌شود. به گفتۀ او: «امیدوارم گفت‌وگوهای صلح به نتیجه برسد، اما صلح نباید بهانه‌یی برای قربانی شدن دستاوردهای ۱۸ سال گذشته شود. فقدان آزادی بیان خود سبب استبداد می‌شود و صلح را قربانی خواهد کرد و سلسله نارضایتی‌ها دوباره از سر گرفته می‌شود. اگر آزادی بیان نباشد، صلح هم نیست».
آقای دانش همچنان گفت که برای این که آزادی بیان و کار رسانه‌یی در گفت‌وگوهای صلح نادیده گرفته نشود، باید نمایندهگان رسانه‌ها در مذاکرات صلح و در لویه جرگۀ مشورتی صلح نقش داشته باشند.
هرچند سرور دانش گفت که حکومت برای دسترسی خبرنگاران به اطلاعات و تامین امنیت کارمندان رسانه‌یی اقدامات لازم را روی دست گرفته است و همین اکنون نیز هیچ قضیه‌یی در نهادهای کشفی، عدلی و قضایی و وزارت داخله بدون بررسی باقی نمانده، اما افزود: «با توجه به وضعیت امنیتی افغانستان، تهدیدات در سطح عمومی به‌حدی بالا و خطرناک است که پیش‌گیری رویدادهای خشونت در برابر خبرنگاران تقریباً ناممکن است».
این درحالی است که سال ۲۰۱۸ میلادی خونین ترین سال برای خبرنگاران اعلام شده است و بر بنیاد گزار‌ش‌ها در این سال ۲۰ خبرنگار در رویدادهای مختلف کشته و ۲۰ تن دیگر نیز زخمی شده اند.
آقای دانش در بخشی دیگر از صحبت‌های خود از کارهای حکومت برای بهتر شدن روند اطلاع‌رسانی نیز حرف زد و گفت که روند تکاملی قانون‌گذاری در حمایت از آزادی بیان، ایجاد کمیتۀ مشترک حکومت و رسانه‌ها، کمیسیون دسترسی به اطلاعات و ایجاد صندوق ملی خبرنگاران از عمده‌ترین مواردی بوده که حکومت برای بهتر شدن وضعیت رسانه‌ها انجام داده است.
از سویی ‌هم هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست حکومت وحدت ملی در این مراسم گفت که دستگاه‌های اطلاع‌رسانی حکومت در سال‌های گذشته در عرصه اطلاع‌رسانی مشکلات زیادی داشته است. به گفتۀ آقای چخانسوری: «کمبود ظرفیت در دستگاه‌های اطلاع‌رسانی وزارت‌خانه‌ها و ادارات دولتی، عدم توانایی مدیریت اطلاع‌رسانی در حالت بحران، عدم هماهنگی بین دستگاه‌های حکومتی در عرصۀ اطلاع‌رسانی، عدم اطلاع‌رسانی موثر از کارکردهای مثبت حکومت، فقدان رابطه موثر با رسانه‌ها و عدم دسترسی سخنگویان حکومت به منابع دقیق اطلاعات مهمترین مشکلات در دستگاه‌ اطلاع‌رسانی حکومت بوده است».
آقای چخانسوری ایجاد پلان اطلاع رسانی حکومت را یک گام مهم دانست و گفت که این پلان فعالیت‌های مهم حکومت را در طول یک سال بیان می‌کند و روند اطلاع‌رسانی را بهتر می‌سازد و به رسانه‌ها فرصت می‌دهد که حکومت را بیشتر پاسخ‌گو بسازد.
این همه در حالی است که حکومت وحدت ملی بارها بر تقویت آزادی بیان و حمایت از خبرنگاران تأکید کرده اند، اما در عمل تا هنوز پس از طالبان بیشترین خشونت با خبرنگاران از آدرس خود حکومت صورت گرفته و همچنان به پرونده‌های خبرنگاران نیز رسیدهگی درست صورت نگرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.