حکومت: به آسیب‌دیده‌گان سیلاب‌های اخیر رسیده‌گی می‌شود

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۱۲ حوت ۱۳۹۷

ریزشِ باران و برف در چند روز گذشته، موجب سرازیر شدن سیلاب‌ها در بخش‌هایی از کشور شده است. ولایت‌‎های هلمند، فراه، هرات، کندهار، لوگر و نورستان در این چند روز گواه ریزش باران و جاری شدن سیلاب‌های کم‌پیشینه بوده اند که خسارات هنگفت جانی و مالی به باشنده‌گان این ولایت‌ها نیز وارد کرده است.
mandegarدر همین حال، مقام‌های ارشد حکومت نیز از رسیده‌گی به آسیب‌دیده‌گان خبر داده و به نیروهای امنیتی و نهادهای مسوول هدایت داده اند تا با تمام امکانات به مشکلات مردم رسیده‌گی کنند.
سرازیر شدنِ سیلاب در ولسوالی سپین‌بولدک ولایت قندهار جان ۷ تن را گرفت و ۸ تن دیگر را زخمی ساخت. به گفتۀ مسوولان شفاخانه‌های ولایت قندهار می‌گویند که زنان و کودکان هم شامل کشته و زخمی شده‌ها است.
مقامات محلی در ولایت قندهار هم می‌گویند که در اثر جاری شدن سیلاب در این بخش‌هایی از این ولایت، ۱۲ تن کشته و ۱۸ تن دیگر زخمی شدند. دفتر رسانه‌های ولایت قندهار با پخش خبرنامه‌یی گفته است، در نتیجۀ سرازیر شدن سیلاب در مرکز و ولسوالی‌های این ولایت، ۱۹۷۲ خانواده متضرر شده‌اند.
در خبرنامه آمده است که در این رویدادها ۱۲ تن کشته و ۱۸ تن دیگر به شمول زنان و کودکان زخمی شدند. به گفتۀ مسوولانِ دفتر رسانه‌های ولایت قندهار، آسیب‌دیده‌گان سیلاب توسط نیروهای امنیتی به شمول نیروهای هوایی به نقاط امن انتقال داده شده‌اند.
در سوی دیگر، دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانۀ سازمان ملل «اوچوا» اعلام کرده که در نتیجۀ سرازیر شدن سیلاب در ولایت قندهار ۲۰ تن کشته و ۱۰ تن دیگر ناپدید شده اند.
این نهاد بین‌المللی با نشر اعلامیه‌یی گفته است که نه‌ تنها در ولایت قندهار بلکه در برخی ولایت‌های جنوبی دیگر از جمله هلمند و زابل نیز در دو روز گذشته باران شدید باریده و صدها خانه تخریب شده اند.
این نهاد افزوده است که شماری از کودکان و زنان نیز در میان قربانیان سیلاب‌ها هستند. اعلامیه افزوده که حداقل ۶۰۰ خانه در ولایت قندهار و در مجموع ۲ هزار خانه در ولایت های جنوبی در نتیجه سیلاب‌ها تخریب شده اند.
در عین حال، جاری شدنِ سیلاب‌ها در ولسوالی اناردرۀ ولایت فراه خسارات هنگفت مالی را بر باشنده‌گان این ولایت وارد کرده است. به گونه‌یی که بیشتر بخش‌های شهر فراه و بازار ولسوالی اناردره زیر آب رفته است.
مسوولان در مقام ولایت فراه می‌گویند که سیلاب‌های جاری شده در فراه بی‌پیشینه بوده است. به گفتۀ موسی نظر، معاون والی فراه: هرچند تاکنون آمار دقیقِ خسارات به بار آمده از این سیلاب‌ها در دست نیست، اما میزان این خسارات بالا است.
از سوی هم، جاوید تابش، فعال مدنی در فراه گفته است که سیلاب‌ها در نواحی شش‌گانۀ شهر فراه و منطقۀ چهارباغ و شیخ‌آباد، صدها خانۀ مسکونی، دکان و زمین‌های زراعتی را تخریب کرده است.
خبرها از ولایت هلمند نیز حاکی از آن است در نتیجۀ جاری شدن سیل در شهر لشکرگاه، دستِ‌کم ۶ تن جان باخته و ۸ تن دیگر مجروح شده‌اند.
همزمان بااین، داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی دیروز در نشست شورای وزیران به وزارت دولت در امور حوادث طبیعی هدایت داد تا با «استفاده از تمام امکانات دست داشته» به کمک آسیب‌دیده‌گان سیلاب‌ها در کشور برسد.
او همچنان از مردم خواست تا در حد امکان از ارایۀ هر نوع کمک به آسیب‌دیده‌گان دریغ نورزند.
در سوی دیگر، برف‌باری‌های سنگین اخیر و سرازیر شدن سیلاب‌ها در برخی از ولایت‌ها سبب مسدود شدن بزرگ‌راه‌های نیز شده است. از این میان، بزرگ‌راه کابل-کندهار از دو روز به این‌سو به روی رفت و آمد مسدود بود و ده‌ها مسافر در بخش‌های ولایات غزنی و زابل گیرمانده بودند.
گذرگاه سالنگ و راه کابل-بامیان نیز به دلیل ریزش بیش از حد برف از چند روز گذشته مسدود است. گفتنی است که نیروهای امنیتی در بخش‌های از کشور به کمک آسیب‌دیده‌گان و گیرمانده‌گان سیلاب‌های اخیر شتافتند. همچنان مشاور امنیت ملی کشور از نیروهای امنیتی خواسته است تا به کمک آسیب‌دیده‌گان ناشی از سیلاب‌ها در سراسر افغانستان بشتابند.
دفتر شورای امنیت ملی با نشر اعلامیه‌یی به نقل از حمدالله محب گفته است که آقای محب به تمام نیروهای امنیتی کشور هدایت داده تا تلاش‌های عاجل و سرتاسری نجات مردم را آغاز کنند. مشاور امنیت ملی گفته است: اگر مسافرین در مسیر راه‌های مواصلاتی به حوادث طبیعی برمی‌خورند، یا دسترسی به غذا و مواد سوخت ندارند، یا در خانه‌های شان گیر مانده اند، اگر مریضان از علت بندش راه‌ها به شفاخانه رسیده‌گی نمی‌توانند، به سربازان پولیس ملی هدایت داده می‌شود تا از تمام امکانات نجات و همکاری استفاده کرده و به کمک مردم بشتابند.
در اعلامیه آمده است: «حفاظت از وطن و جان هموطنان ما وظیفۀ اساسی نیروهای امنیتی کشور است و اگر حوادث طبیعی زنده‌گی مردم ما را تهدید کند، این نیروها به قوت کامل برای همکاری و نجات آنان خواهند رفت».
مشاور امنیت ملی افغانستان از ادارۀ مبارزه با حواث طبیعی، ادارات کمک کنندۀ غیردولتی، بازرگانان و ثروتمندان تقاضا کرده است تا در حالات اضطرار مردم را کمک و همکاری کنند.
این در حالی است که پیش از این، ادارۀ هواشناسی کشور از سرازیر شدن سیلاب‌ها در بسیاری از ولایت‌های افغانستان هُشدار داده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.