لباس سیاه شایستۀ بانوان نیست

گزارشگر:نوید حمیدی - ۱۹ حوت ۱۳۹۷

معارف در عصر امروزی از زیربناهای اقتصادی محسوب می‌شود چنانچه با گذشت زمان انتقال دانش و آموزش و پرورش که بر عهده خانواده بود به جامعه منتقل گردید و این روند هر روز تخصصی‌تر و پیچیده‌تر می‌گردد. خوشبختانه افغانستان نیز از سالیان متمادی این فرایند را در پیش گرفته و با گذشت هر روز به کمیت و کیفیت دانش‌آموزان و مکاتب کشور در سکتور دولتی و خصوصی افزوده می‌شود.
mandegar-1طوری که مبرهن است، از سالیان متمادی کارمندان وزارت معارف و دانش‌آموزان چالش‌ها و قربانی‌های زیادی را متحمل شده و می‌شوند. ساختمان مکاتب، شعبات تدریسی، فضای سبز، لابراتوار، کتب درسی، قرطاسیه، ترانسپورت و آموزگاران مسلکی این ها همه به نوعی دچار مشکل و نارسایی استند هر چند که در جریان چند سال اخیر تغییرات مثبتی نیز به وجود آمده است؛ اما برای داشتن یک معارف توسعه‌یافته و پاسخ‌گوی نیازهای عصر امروزی باید تحمل داشت تا فرایند تکامل خود را طی کند، خوشبختانه که با حضور دوکتور میرویس بلخی در این وزارت، این پروسه به وجه احسن محقق خواهد شد.
لازم می‌دانم به صورت خلاصه و مستقیم در بارۀ موضوع اصلی این نوشته که تغییر رنگ لباس مکاتب دختران است بحث کنم. چنانچه گواه بودیم که موضوع تغییر طرح لباس دختران مکاتب در سال ۱۳۹۵ مطرح شد، اما به دلیل نامناسب بودن آن رد گردید. باید بپذیریم که هنوز جامعۀ ما سنتی و افراطی است و گسست‌های اجتماعی بین طبقات وجود دارد و مشکل به نظر می‌رسد تا به‌زودی طرح‌هایی که مناسب دانش‌آموزان است و در سایر کشورها رایج می‌باشد، تطبیق گردد. بیایید تغییر طرح لباس را به آینده موکول کنیم تا با در نظر داشت مسایل اجتماعی، اقتصادی و روانی یک گروه چیز فهم در مورد آن تصمیم بگیرند. عجالتاً برای رفاه و تسهیلات بیشتر برای دانش‌آموزان صرف لازم است تا ابتدا در رنگ لباس تجدید نظر شود زیرا عوارض جانبی و مشکلات صحی متعددی را به بار می‌آورد که نتایج تحقیقات فراوانی در این زمینه موجود است.
رنگ سیاه (مشکی) از نظر روان‌شناسان قوی‌ترین و مقتدرترین رنگ است و الزام و قاطعیت را به وجود می‌آورد اما فضا را کوچک‌تر نشان می‌دهد. دارای یک حس ناشناخته و پُر رمز و راز است که آن را نشانۀ تاریکی و مرگ می‌دانند این رنگ با خود ترس و وحشت دارد حتا ماموران نظامی لباس سیاه را انتخاب می‌کنند رنگ سیاه تسخیر کننده، ناراحت کننده، عمیق و سنگین و نشان دهندۀ افسرده‌گی می‌باشد چنانچه بیشتر در عزاداری از آن استفاده می‌کنند.
این رنگ دشمنی و بدخواهی، تنفر و انتقام‌جویی و اعتراض را نشان می‌دهد و نشان ناامیدی به آینده و گوشه‌گیری از اجتماع است همچنان رنگ سیاه با ابهت، رسمی و تا حدی ترسناک است و استفادۀ زیاد از آن، حالت تهاجمی در فرد به وجود آورده و باعث خستگی، افسرده‌گی و دل‌سردی از زنده‌گی ‌می‌شود. در ضمن لباس‌های رنگ سیاه در فصل تابستان باعث جذب بیشتر حرارت آفتاب شده و از نظر نظافت هم گرد و خاک محیط را جذب می‌کند و از هر نگاه به صحت مضر می‌باشد. دانشجویان با جذب شعاع آفتاب از اضرار جانبی آن بالای گردش خون، عضلات و هورمون‌ها متضرر می‌شوند و در ضمن مکلف اند هر روز لباس‌ها را شست‌وشو کنند که برای‌شان هم زمان گیر و هم هزینه بر است.
از رهبری وزارت محترم تقاضا می‌شود که با آغاز سال جدید تعلیمی پیش از آنکه دانش‌آموزان برای لباس‌های خود هزینه و یک رنگ قابل قبول، زیبا و مناسب محیط آموزشی را برای دانش‌آموزان معارف تعیین و پیشنهاد کنند. این اقدام به موقع می‌تواند از هزینه‌های اضافی جلوگیری کند، متعلمین را از جذب شعاع آفتاب اذیت محفوظ نگه‌دارد و از تأثیرات منفی روانی و صحی رنگ سیاه به دور باشند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.