احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





شورای عالی صلح: مذاکـرات امریکا و طالبـان تا پایان مـاه جوزا ادامه خـواهد داشت

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۹ حوت ۱۳۹۷

برخی از مسوولان در شورای عالی صلح می‌گویند که مذاکرات میان طالبان و امریکا تا پایان ماه جوزای سال آینده ادامه خواهد یافت تا عمر حکومت وحدت ملی پایان یابد و بهانه‌ برای به میان آمدن حکومت موقت پیش کشیده شود.
شهلا فرید عضو شورای عالی صلح در گفت‌وگو با روزنامه ماندگار می‌گوید: «امریکا، حکومت و مردم افغانستان را از مذاکرات صلح و طالبان عمداً دور نگه می‌دارد تا زمانی که پایان عمر حکومت وحدت ملی فرا برسد».
mandegarبانو فرید به این باور است: پس از ماه جوزا بحث حکومت موقت که خواست طالبان است، مطرح خواهد شد و در صورت اجرایی شدن این برنامه گفت‌وگوها با حکومت موقت دنبال خواهد شد. دلیل دور نگه‌داشتن مردم و حکومت از از مذاکرات همین مسأله است.
این عضو شورای عالی صلح می‌گوید: امریکا می‌خواهد به تنهایی با طالبان به توافق برسد. امریکا می‌داند، بدون خواست مردم افغانستان صلح و توافق با طالبان ممکن نیست، به همین دلیل طالبان را از حکومت و مردم افغانستان دور نگه داشته اند.
او خاطر نشان می‌کند: «امریکا بدون در نظرداشت قانون اساسی و حقوق و آزادی‌های زنان که هم برای مردم افغانستان و هم برای حکومت افغانستان ارزش‌مند است، وارد گفت‌وگو با طالبان شده است چون که نمی‌خواهد حکومت افغانستان شریک این گفت‌وگوها باشد».
بانو فرید گفت: «اما تا زمانی‌که مردم و حکومت افغانستان در جریان این گفت‌وگوها قرار نگیرند، هیچ موافقت‌نامه‌یی با طالبان امضا نخواهد شد و دست یافتن به صلح بدون در نظر داشت خواست و حکومت افغانستان ممکن نخواهد بود و حتا خروج نیروهای خارجی از افغانستان وابسته به خواست حکومت افغانستان است».
عزیز رفیعی رییس مجتمع جامعه مدنی اما می‌گوید: فاصله میان حکومت، مردم افغانستان و جامعۀ جهانی بسیار زیاد شده و حکومت فعلی دیگر از دیدگاه جامعۀ جهانی یک حکومت مشروع و قانونی نیست.
او تاکید کرد: بحث گفت‌وگوهای صلح با طالبان مشروعیت حکومت افغانستان را بیشتر زیر سوال برده است و این مسأله باعث شده که تمامی طرف‌های درگیر در افغانستان در یک اجماع کلی به آینده افغانستان دیدگاه دیگری داشته باشند.
آقای رفیعی می‌افزاید: مردم افغانستان هیچ‌گاه صاحب صلاحیت کار خود نبودند و این حکومت است که از مردم نماینده‌گی می‌کند که متأسفانه حکومت فعلی مشروعیت خود را نزد جامعه جهانی از دست داده و جهان دیگر لازم نمی بیند با این حکومت مشروط کند.
رییس مجتمع جامعه مدنی همچنان گفت: تا زمانی‌که قدرت‌های منطقه و جهان روی مسایل افغانستان به تفاهم نرسند، صلحی در کار نخواهد بود. اما صلح آمدنی است و بدون شک جهان در مورد افغانستان به یک اجماع خواهند رسید.
بااین حال، ابراهیم حکمتی عضو جریان سیاسی وفاق ملی می‌گوید: «وقتی من، شما و همۀ شهروندان کشور از آن‌چه مربوط به سرنوشت‌مان است، بی‌خبریم و کشورها بیرونی و گروه‌های تروریستی دیروز و امروز برای مردم ما تصمیم می‌گیرند، به یقین سوالات زیادی را خلق می‌کند».
آقای حکمتی خاطر نشان می‌کند: شهروندان کشور تا زمانی‌که با دقت و برنامه‌ریزی دقیق به ‌سوی وفاق ملی گامزن نشوند و تأمین عدالت اجتماعی را سرلوحه کاری‌شان قرار ندهند، دشوار است با مذاکرات پشت پردۀ بیگانه‌گان به صلح واقعی، عادلانه، دوام‌دار، با ثبات و فراگیر برسیم.
این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شوند که گفت‌وگوهای صلح میان طالبان و امریکا در دوحه قطر وارد دومین هفته شده است و حکومت افغانستان و شورای عالی صلح افغانستان همچنان از این جریان این گفت‌وگوها بی‌خبر اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.