شکایت کارمندان کمیسیون از پرداخت نشدن/ حقوق‌شان کمیسیون انتخابات: امـروز معـاش پـرداخت می‌شـود

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۵ حوت ۱۳۹۷

کارمندان قراردادی کمیسیون انتخابات می‌گویند که نزدیک به چهار ماه می‌شود که معاش و امتیازات‌شان از طرف این نهاد پرداخته نشده است.
برخی از کارمندان این نهاد در تماس تلفونی به روزنامۀ ماندگار می‌گویند که معاش و امتیازات و همچنان پول اضافه کاری‌‌شان را نزدیک به چهار ماه می‌شود نگرفته اند.
mandegarمسوولان در کمیسیون انتخابات اما می‌گویند: اسناد مربوط به معاش کارمندان قراردادی کمیسیون انتخابات نهایی شده و امروز پرداخته می‌شود.
حبیب‌الرحمان ننگ، رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: «جدول معاشات کارمندان کمیسیون انتخابات، نهایی شده و امشب (شب گذشته) امضأ شده است و فردا (امروز) معاشات‌شان پرداخت می‌گردد.
کارمندان کمیسیون انتخابات اما می‌گویند که مسوولان ارشد این نهاد بارها وعده کرده‌اند که معاش و امیتازات‌شان را می‌پردازند، اما نزدیک به چهار ماه می‌شود که این وعده‌ها عملی نشده است.
یکی از کارمندان کمیسیون انتخابات که نمی‌خواهد که در این گزارش نام از او گرفته شود به ماندگار می‌گوید که پول اضافه کاری‌شان از مدت یک‌سال به این طرف بالای کمیسیون باقی‌مانده و نزدیک به چهار ماه می‌شود که معاش و امتیازات‌شان پرداخت نشده است.
این منبع می‌گوید که بیش از ۴۰۰ – ۴۵۰ تن کارمند قراردادی در کمیسیون انتخابات کار می‌کنند، به علاوه اضافه کاری‌ معاش و امتیازات‌شان نیز پرداخته نشده است.
او گفت که بیش از ۱۲ روز اضافه کاری دارند، اما کمیسیون انتخابات برای‌شان امیتازی قایل نیست.
به گفتۀ او، کمیسیون انتخابات وعده سپرده که معاشات‌شان را ‌می‌پر‌دازد، اما تا هنوز توجهی به این موضوع صورت نگرفته است.
او می‌افزاید که شماری زیاد از کارمندان کمیسیون انتخابات از طرف مسوولان در جدول عمداً غایب زده می‌شوند، اما کسانی که واسطه دارند، دوباره خود را حاضر می‌کنند و کسانی شناخت ندارند، غیر حاضر محسوب می‌شوند.
او می‌گوید که کمیشنران جدید کمیسیون انتخابات باید به این مشکل رسیده‌‌گی کنند، در غیر صورت این چالش افزایش خواهد یافت.
از سویی هم، قرار بر این شده به جای کارمندانی که پیش از این با کمیسیون انتخابات قرارداد بسته بودند، کارمندان جدیدی استخدام شود. مسوولان در کمیسیون انتخابات دلیل این کار را به میان آمدن تقلبات و فساد گسترده در انتخابات پارلمانی می‌دانند که باعث عزل کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی نیز گردید. کارمندان کمیسیون انتخابات در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار ‌ اما می‌گویند که فساد در این نهاد را مسوولانی بلند پایۀ کمیسیون انجام داده اند و آنان زمینه و فرصت چنین کاری را نداشتند. آنان از نهادهای عدلی و قضایی می‌خواهند که مجرمان اصلی انتخاباتی را معرفی کنند تا چهرۀ فسادگران به مردم معرفی شود و آنان به کارهای خود ادامه داده بتوانند.
این درحالی است که حامیان جهانی انتخابات که شامل کشورهای اتحادیه اروپا، دنمارک، آلمان، بریتانیا، جاپان و امریکا به اضافه ناتو و یوناما می‌شوند، هشدار داده‌اند در صورتی که اصلاحات بنیادی در این نهاد وارد نگردد، کمک‌های خود را به تعویق می‌اندازند.
هزینۀ کمیسیون انتخابات از طرف‌ نهادهای و حامیان بین‌المللی افغانستان تأمین می‌شود؛ اما پس از برگزاری انتخابات پارلمانی که در ۲۸ – ۲۹ میزان سال جاری برگزار گردید، به دلیل آنچه که کم کاری مسوولان کمیسیون انتخابات گفته می‌شود، به بحران مواجه گردید و در ماه دلو محمد اشرف غنی با صدور فرمان جدید، اعضای پیشین کمیسیون انتخابات را به نهادهای عدلی و قضایی معرفی کرد.
همچنان، هفتۀ پیش، دادستانی‌کُل گفت که اعضای پیشین کمیسیون انتخابات ممنوع الخروج شده‌اند و هیأت مشخص در این نهاد روی پرونده‌های آنان کار می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.