به دلیل نبود بودجه کار پنج پروژۀ زیرساختی بزرگ افغانستان به کندی پیش می‌رود

- ۰۵ سنبله ۱۳۹۱

بر اساس گزارش بازرس کل پروژه‌های بازسازی افغانستان، به دلیل مساسل مرتبط با تامین بودجه پنج پروژه از هفت پروژه زیرساختی بزرگ افغانستان به کندی پیش می‌رود.
بر پایه این گزارش، تاخیر در تکمیل مراحل اجرای این پروژه‌ها احتمال کاهش حمایت مردمی از ایتلاف و دولت افغانستان را به همراه خواهد داشت. این پروژه‌های زیرساختی تلاشی برای فراهم کردن انرژی برای شهرهای بزرگ افغانستان است.
این گزارش، وزارت امور خارجه،  وزارت دفاع امریکا را مسوول تاخیر در اجرای این پروژه‌ها می‌داند چرا که مسوولان در این وزارتخانه‌ها در تدارک برنامه‌ها و طرح‌های لازم برای حفظ روند پروژه‌ها کوتاهی کرده‌‌اند.
این گزارش به بررسی پروژه زیرساخت افغانستان که پروژه مشترک دولت امریکا و وزارت دفاع این کشور برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ این کشور است، پرداخته است.
این در حالی است که وزارت دفاع امریکا مخالفت شدید خود را با این گزارش اعلام کرد.
این وزارتخانه در یک پاسخ کتبی این گزارش را «نامعقول» نامید و خاطرنشان ساخت: عملیات ضد شورش متکی به تکمیل پروژه‌های این چنینی نیست.
پنتاگون اعلام کرد: این گزارش منعکس کنندۀ عدم درک عمیق از دکترین ضد شورش امریکا و راهبرد اتحاد غیرنظامیان و نظامیان است.
وزارت دفاع امریکا به مثال بند کجکی اشاره کرد. بند کجکی یک پروژه عظیم نیروی برق آبی برای تامین برق بخش بزرگی از افغانستان است.
بنا به اعلام وزارت دفاع امریکا، اگر چه زمان بسیاری برای تکمیل این پروژه لازم است، اما پاکسازی جاده‌های منتهی به این بند توسط تفنگداران نیروی دریایی امریکا و نیروی دریایی افغانستان حمایت مردمی را به همراه داشته است.
وزارت دفاع امریکا در ادامه افزود: برای درک کامل اثرات این پروژه‌ها، لازم است که به طور کلی به این تلاش‌ها نگریسته شود.
این گزارش، چالش‌های پیش روی ساخت این پروژه‌های عظیم زیرساختی را در یک کشور عقب مانده‌یی همچون افغانستان نشان می‌دهد. طی ۱۰ سال گذشته، کنگره امریکا ۸۹ میلیارد دالر خرج بازسازی این منطقه کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.