واکنش‌ها پس از حملۀ تروریستی در نیوزلند: جهـانیان بـه هشـدارهـای شهیـد احمـدشاه مسعـود توجه نکـردند

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۵ حوت ۱۳۹۷

دقایقی پس از پایان نماز جمعه، ۲۴ حوت در یکی از مسجدهای کشور نیوزلند، یک مهاجم عیسوی بر نمازگزاران این مسجد با سلاح یورش می‌برد و ۴۹ نمازگزار را از بین می‌برد. مهاجم پیش از یورش بر مسجد، دوربینی را در کلاهش جابه‌جا می‌کند و لحظات حمله را ثانیه‌به‌ثانیه تصویربرداری کرده و به صورت زنده در شبکۀ اجتماعی پخش می‌کند.
mandegarمهاجم باخود سلاح سیاه‌رنگی را حمل می‌کند که روی آن نوشته‌هایی به خط سفید دیده می‌شود. شماری از شهروندان در واکنش به این حمله گفته اند که قهرمان ملی افغانستان سال‌ها پیش از خطر تروریسم جهان را آگاه ساخته بود، اما جهان به این حرف توجه نکرد. به باور آنان، این عدم توجه باعث گسترش و نفوذ شبکه‌های تروریستی در سطح جهان شده است.
شهید احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور سال‌ها پیش در سفر تاریخی‌اش به اروپا از احتمال گسترش و صدمه رساندن جهانی تروریسم هشدار داده بود.
از سویی هم، برخی از پژوهشگران و عالمان دین نوشته‌های روی سلاح را رمزگشایی کرده و گفته اند که احتمالاً این حمله ناشی از عقدۀ تاریخی بوده باشد.
عبدالکبیر صالحی، پژوهشگر دینی در صفحۀ فیسبوکش زیر عنوانِ «رمزگشایی حملاتِ تروریستیِ نیوزیلند» نوشته است که به نظر می‌رسد این حملات ناشی از یک عقدۀ تاریخی و خشم و نفرت عمیق نسبت به مسلمانان بوده است.
آقای صالحی که این یادداشتش را از نوشته‌های روی اسلحۀ تروریست استنباط کرده، افزوده است: در بخشی از این نوشته‌ها، عبارت «وین ۱۶۸۳» جلب توجه می‌کند. ظاهراً این عبارت اشاره دارد به رویداد تاریخی محاصرۀ وین توسط سپاهیان ترک عثمانی در سال ۱۶۸۳ که یادآور آخرین نبرد خونین میان مسیحیان و مسلمانان است.
عبدالکبیر صالحی با بیان این‌که در جایی دیگر، نام «ژان هونیادی» پادشاه و قهرمان معروف مجارستان خودنمایی می‌کند، نوشته است: هونیادی بارها در برابر نیروهای ارتش عثمانی جنگید و جلو پیش‌روی آنان را گرفت.
به گفتۀ این پژوهشگر دینی: نام دریابان «ادوارد کادرینگتون» نیز در میان این نوشته‌ها به چشم می‌خورد. او کسی بود که در ۲۰ اکتبر ۱۸۲۷، ناوگان نیرومند ارتش عثمانی را شکست داد و زمینۀ استقلال یونان را فراهم کرد.
آقای صالحی مهمترین عبارتِ نوشته شده در سلاح تروریست را عبارتِ «این خواستِ خداست» می‌داند و می‌نویسد که این عبارت، انگیزۀ دینی این رویداد تروریستی را هویدا می‌سازد.
در قسمتی از این سلاح همچنان اسمِ «شارل مارتل» نوشته شده است. گفته می‌شود شارل مارتل فرمانده وقتِ صلیبی‌ها بود و عبدالرحمان الغافقی، یکی از امیرانِ خلافت اموی‌ها را از بین برده بود. شارل مارتل همچنان متهم به کشتن مسلمانان در شمال فرانسه در آن زمان نیز است.
کمال‌الدین حامد، پژوهشگر و عالم دین نیز به این باور است که تروریسم یک جنگل است، هیچ مرزی نمی‌شناسد و از هر قماشی در خود دارد. آقای حامد گفته است، این حمله نشان داد که اصطلاح تروریسم اسلامی فقط می‌تواند بازده ذهنیت توطیه و دو روی غرب در قبال قضیه ترور باشد.
این پژوهشگر دینی اظهار می‌دارد: «همان‌گونه که ما معتقدیم اسلام از این اتهام مبرا است، خود قربانی ترورنیز می‌باشد. ذهنیت صلیبی‌گرایی عاملان حمله نشان می‌دهد که هنوز رسوبات جاهلیت مدرن تحمل اسلام را ندارد». او ابراز امیدواری می‌کند که چنین «وحشت‌های» تکرار نگردد و اسلام و سایر ادیان دیگر عامل اصلی این عمل دانسته نشود.
حمله بر مسجدِ مسلمانان در نیوزلند همچنان واکنش برخی از شهروندان افغانستان را نیز برانگیخته است. باسط قانت که استاد دانشگاه است نیز در صفحۀ رسمی فیسبوکش نوشته است که سال‌ها پیش خطر جهانی شدن تروریسم را قهرمان ملی افغانستان پیش‌بینی کرده بود و از آن هُشدار داده بود و امروز دیده می‌شود که تروریسم مرز نمی‌شناسد و بسیاری ترورها از نوع سازمان‌یافتۀ آن در جهان صورت می‌گیرد.
آقای قانت بیان داشته است که اگر این حمله کار یک مسلمان می‌بود، «لبۀ تیغ جامعۀ جهانی و مدعیان کاذب حقوق بشر» تیز تر می‌شد و زبان‌شان علیه اسلام چرب‌تر می‌گردید.
حکومت افغانستان در واکنش به این حمله، آن را «وحشیانه و ضد بشریت» توصیف کرده و گفته است که تروریستان به هیچ دین و آیینی تعلق ندارند. در اعلامیه ارگ به نقل از محمداشرف غنی آمده است که آقای غنی بر مبارزه مشترک و بدون تفکیک تمام کشورهای جهان با پدیدۀ «شوم تروریسم» تأکید کرده است.
پولیسِ نیوزلند گفته است که مهاجم برنتون ترنت نام دارد و ۳۸ سال سن دارد. به گفتۀ پولیسِ این کشور او استرالیایی است و جواز حمل سلاح را نیز داشته است. مقام‌های پولیس این کشور گفته اند که دو تن دیگر را نیز در همین ارتباط بازداشت کرده، اما هویت شان را افشا نمی‌سازد. قرار است دادگاه مظنون به دلیل تهدیدها، سری برگزار شود.
مقام‌های دولتی نیوزلند گفته اند که یکی از قربانیان، داوود نبی نام دارد، شهروند افغانستان است و سال‌ها پیش به نیوزلند مهاجرت کرده بود. این شخص ۷۱ ساله بود.
نخست‌وزیر نیوزلند این حمله را تروریستی خوانده و گفته است که «آنچه در کرایست‌چرچ روی داده خشونتی بی‌سابقه است و جایی در نیوزیلند ندارد. بسیاری از قربانیان از جامعه مهاجران هستند. نیوزیلند خانۀ آن‌هاست. آن‌ها از ما اند.»
این حمله همچنان واکنش جهانی داشته است. دنالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا در تویتی گفته است امریکا با تمام توان در کنار نیوزلند خواهد ایستاد. در عین حال، ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا هم با ابراز تأسف با مردم نیوزلند ابراز غم‌شریکی کرده است.
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان و بسیاری از مقام‌های ارشد کشورهای اروپایی نیز با ابراز تسلیت به قربانیان، با آنان غم‌شریکی کرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.