در محفل گرامی‌داشت از «روز ملی خبرنگاران» مطرح شد: طالبان و امریکا تضمین حفاظت از آزادی بیان را بدهند

گزارشگر:بسم الله ذکی - ۲۷ حوت ۱۳۹۷

معاون دوم ریاست حکومت وحدت ملی از نماینده‌گان طالبان و ایالات متحدۀ امریکا می‌خواهد تا برای مردم افغانستان از حفاظتِ آزادی بیان و دستاوردهای ۱۸ سال پسین این کشور تضمین بدهد.
سرور دانش، معاون محمداشرف غنی که دیروز، دوشنبه، ۲۷ حوت در محفل گرامی‌داشت از روز ملی خبرنگاران سخن می‌زد، همچنان گفت: حکومت و مردم افغانستان طرفدار صلحی هستند که در چارچوب نظم موجود قانون اساسی شکل بگیرد و دستاوردهای‌شان را حفاظت کند.
mandegarآقای دانش اظهار داشت که تمامی طرف‌های مذاکرات صلح افغانستان باید به مردم و رسانه‌های این کشور تضمین بدهند که از آزادی بیان و رسانه‌های آزاد صیانت و حفاظت خواهد شد. آقای دانش افزود: هرگاه آزادی بیان وجود نداشته باشد، جای آن را جنگ و زورگویی خواهد گرفت و برای همین باید همه جوانب در مذاکرات صلح این ضمانت را به مردم بدهند که از آزادی بیان پاسداری می‌کنند.
سرور دانش به این باور است که اگر آزادی بیان وجود نداشته باشد، حق انتخاب مردم نیز وجود نخواهد داشت. او می‌افزاید: در این صورت، مردم از سایر حقوق خود که حقوق بشر، حقوق سیاسی و اقتصادی است نیز برخوردار نخواهند بود.
آقای دانش می‌گوید که احترام به خبرنگاران به معنای احترام به آزادی بیان است. او در این نشست تأکید بر محترم شمردن خبرنگاران در کشور کرد و گفت: به همان اندازه‌یی که احترام به آزادی بیان مهم است، احترام به خبرنگاران نیز مهم است.
معاون ریاست حکومت وحدت ملی همچنان به رسالت خبرنگاران اشاره کرد و بیان داشت که خبرنگاران باید اصول خبرنگاری را در نظر بگیرند. به گفتۀ آقای دانش: «بی‌طرفی در امر خبررسانی باید جداً مراعات شود. همچنان رسانه‌ها باید تلاش کنند با رویدادها سطحی و سلیقه‌یی برخورد نداشته باشند و منافع ملی افغانستان را همیشه در اولویت قرار دهند».
آقای دانش خبرنگاران را «مبارزان راستین آزادی» خواند و اظهار داشت که خبرنگاران در خط مقدم مبارزه با افراط‌گرایی، تهجر، تعصب و تروریسم قرار دارند و باید این مسوولیت سنگین‌شان را درک کنند. آقای دانش گفت که آزادی بیان از زاویه‌های متفاوت ضرورت به توجه دارد. او بیان داشت که به دلایل حقوقی، سیاسی، فرهنگی، حکومت‌داری و اجتماعی ضرورت است تا به آزادی بیان بیشتر توجه صورت گیرد.
سرور دانش بیان داشت که آزادی بیان حامل ارزش‌ها و مسایل بسیار مهم برای جامعه است. او تأکید کرد که از آزادی بیان باید به هر قیمتی صیانت و حفاظت شود و یا «برای به دست آوردن آن یک مبارزۀ منسجم ملی صورت بگیرد».
به تاریخ ۱۴ حوت کابینۀ حکومت ۲۷ حوت را به عنوان «روز ملی خبرنگاران» درج تقویم دولتی ساخت. به گفتۀ مسوولان حکومت، این تصمیم به پاسِ بزرگ‌داشت و ارج‌گذاری به قربانی‌ها و شجاعت اطلاع‌رسانی خبرنگاران به مردم و تحکیم دموکراسی اتخاذ شده است.
این در حالی است که در سال جاری در سراسر کشور ۱۷ خبرنگار جان‌های شان را از دست داده اند. بربنیاد اطلاعاتِ کمیتۀ مصونیت خبرنگاران، در سال ۲۰۱۸ میلادی، ۲۰ خبرنگار جان‌های شان را از دست دادند و نزدیک به ۶۰ تن دیگر شان زخمی شدند. کمیتۀ مصونیت خبرنگاران پیش از این اعلام کرده است که سال ۲۰۱۸ «خونین‌ترین سال» برای خبرنگاران افغانستان بوده است.
کمیتۀ مصونیت خبرنگاران در ماه جدی سال جاری همچنان از انواع خشونت و بدرفتاری در برابر خبرنگاران پرده برداشت. مسوولان در کمیتۀ مصونیت خبرنگاران در ماه جدی اعلام کرد که در سال ۲۰۱۸، ۱۶۹ مورد خشونت در برابر خبرنگاران ثبت شده که نسبت به سال ۲۰۱۷، افزایش را نشانه می‌دهد.
از سویی هم، سازمان گزارشگران بدون مرز امسال اعلام کرد که آزادی بیان نباید قربانی مصالحه با گروه‌های شورشی شود. این نهاد از تمام کشورهایی که در تلاش‌ها برای پایان جنگ افغانستان دخیل اند، خواسته است تا به آزادی بیان و مصؤونیت خبرنگاران در روند مذاکرات صلح توجه جدی کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.