رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ: جشـن نـوروز پُـرشکـوه‌تـر گـرامی داشته مـی‌شـود

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۸ حوت ۱۳۹۷

مسوولان برگزاری کمیسیون مراسم جشن نوروز در ولایت بلخ می‌گویند که جشن سال ۱۳۹۸ نسبت سال‌های گذشته پُرشکوه‌تر برگزار می‌گردد.
صالح محمد خلیق، رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ و مسوول کمیتۀ فرهنگی کمیسیون برگز اری جشن نوروز در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: در این جشن برنامه‌های مختلف و متنوع فرهنگی و ورزشی روی دست است و در روزهای نوروز این برنامه‌های برای اشتراک mandegarکننده‌گان اجرا می‌گردد.
آقای خلیق می‌گوید که مقامات دولتی از مرکز کشور به این جشن دعوت شده‌اند و شماری زیاد از اشتراک کننده‌گان از ولایت‌های مختلف به این ولایت و این روند تا روز پنجشنبه ادامه دارد.
نماینده‌گان سیاسی و دیپلوماتیک کشورهای دوست و همچنان نهادهای بین‌المللی نیز به این جشن دعوت شده‌اند.
رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ می‌گوید: از تمام نهادهای سیاسی و دیپلوماتیک به این جشن دعوت شده‌‎اند و تلاش می‌شود تا برگزاری این جشن پرشکوه‌تر برگزار گردد.
به گفتۀ او، کمیسیون برگزاری جشن نوروز، زمینۀ بودوباش اشتراک کننتده‌گان را فراهم ساخته است.
این عضو کمیسیون برگزاری جشن نوروز گفت: در این جشن به علاوه بر افراشتن علم نوروزی، برنامه‌های مانند اتن ملی، بازی‌های ورزشی، کتاب‌خوانی و …، اجرا می‌گردد و در پهلوی این برنامه‎‌ها نمایشگاه‌ فرآوردهای فرهنگی – بومی، شعر خوانی و جشن واری داستان‌نویسی موسوم به نیستان نیز اجرا می‌گردد.
رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ با اشاره به موضوعات امنیتی گفت: نهادهای امنیتی تلاش‌های جدی را برای تأمین امنیت در روز جشن نوروز تعهد کرده‌اند.
آقای خلیق در پاسخ به این پرشس‌ که تنش‌های اخیر چقدر بالای این جشن تأثیر گذاشته است؟ گفت: تنش‌های به میان آمده اخیر در بلخ یک رویکرد مووقت بوده و در حال حاضر تمام باشنده‌های و مقامات ولایت بلخ برای بهتر برگزار شدن جشن نو روز تعهد دارند.
این در حالی است که برخی از نهادهای بین‌المللی و آگاهان از ناامنی‌ها در این روز نگرانی دارند.
سفارت امریکا در کابل با نشر خبرنامه‌یی گفته است، از میانۀ سال جاری گزارش‌های را دریافت کرده‌اند که ممکن است تروریستان بالای مراسم جشن نوروز حمله کنند.
در این خبرنامه آمده است: شورشیان تصمیم دارند که بالای دفتر‌های دولتی، امریکایی و دیگر نهادهای خارجی در شهر کابل پایتخت افغانستان در جشن نوروز حمله کنند.
براساس این خبرنامه، شورشیان تهدید کرده‌اند در نقاط که خارجی‌ها تجمع دارند به شمول هوتل‌ها و مکاتب حمله خواهند کرد.
سفارت امریکا در کابل از اشتراک‌کننده‌گان در مراسم جشن نوروز به شمول شهروندان امریکایی خواسته است که در این مراسم احتیاط کنند.
پیش از این نیز گزارش‌های نشر از ولایت بلخ نیز نشان می‌دهد که اتفاقات اخیر که در میان برخی از مقامات و مسوولان دولتی در ولایت بلخ ایجاد گردیده است، بالای جشن نوروز نیز تأثیر منفی گذاشته است. اما مسوولان گفته اند که همۀ تلاش‌های خود را برای تأمین امنیت این جشن به‌خرج خواهند داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.