وزارت امور زنان: در تطبیـق قوانیـن هنـوز هم مشـکل داریـم

گزارشگر:ناجیه نوری - ۰۳ حمل ۱۳۹۸

مسوولان در وزارت امور زنان می‌گویند، پالیسی و قوانین خوبی وجود دارد؛ اما در تطبیق آن هنوز هم مشکلات و چالش‌های زیادی وجود دارد.
دلبر نظری وزیر وزارت امور زنان در مراسم گرامی‌داشت از روز ملی خبرنگار که روز گذشته در وزارت امور زنان برگزار شده بود، گفت: روز ملی خبرنگاران برای خبرنگاران فرصتی برای دادخواهی است تا مشکلات و چالش‌های که فرا راه خبرنگاران وجود دارد را به تصویر بکشند.
mandegarوزیر وزارت امور زنان در پیوند به گفت‌وگوهای صلح تاکید کرده که زنان افغانستان خواهان صلح پایدار، مردمی با محوریت حکومت افغانستان هستند.
بانو نظری در این مراسم گفت: مردم افغانستان خواهان صلح هستند، اما صلحی که در آن دست‌آوردهای ۱۸ ساله حفظ شود و قانون اساسی افغانستان نادیده گرفته نشود.
وزیر وزارت امور زنان خطاب به خبرنگاران گفت که آزادی بیان در افغانستان به ساده‌گی به دست نیامده است و خبرنگاران قربانی زیادی داده اند. پس باید برای حفظ این دست‌آوردها از هیچ تلاشی دریغ نکنید.
بانو نظری، نقش و حضور زنان خبرنگار را مهم و ارزنده خوانده خاطر نشان کرد که در شرایط امروزی در هر نهاد و سازمانی که فعالیت داریم، باید باهم متحد باشیم و از حکومت بخواهیم که در قسمت مصونیت خبرنگاران به خصوص خبرنگاران زن تلاش بیشتر کنند.
بااین حال، نبیله مصلح معین وزارت امور زنان در این مراسم گفت: برای وزارت زنان، مصونیت خبرنگاران زن بسیار مهم است و اینکه چطور میان وزارت زنان و خبرنگاران زن رابطۀ نزدیک و تنگاتنگ ایجاد کنیم.
بانو مصلح افزود: رابطه نزدیک میان خبرنگاران زن و وزارت امور زنان کمرنگ است؛ اما به تازه‌گی ریاست ارزیابی و نظارت در وزارت امور زنان ایجاد شده که این بخش نه تنها فعالیت‌های حکومت را ارزیابی می‌کند، بل بخش سکتور خصوصی را نیز نظارت می‌کند.
معین مالی وزارت امور زنان خاطر نشان کرد که این ریاست در بخش معاشات بانوان بخش سکتور خصوصی که تفاوت میان معاشات زنان و مردان دیده می‌شود و همین طور فضای کاری و تطبیق قوانین منع آزار و اذیت جنسی در این ادارات، کار می‌کند.
بانو مصلح تأکید کرد که دست آوردهای ۱۸ سال به ساده‌گی به دست نیامده است، این دست‌آورد حاصل تلاش ما و شما است و باید بیشتر تلاش کنیم تا نسل بعدی بهتر از ماها بدرخشند.
به باور او، زنان افغانستان تا یک نسل دیگر به وزارت امور زنان نیاز دارند و ایجاب کار جدی‌تر و تلاش بیشتر را می‌طلبد، تا زمانی‌که زنان در همه بخش‌ها حضور داشته باشند و قوانین حمایتی تطبیق شود و زمانی‌که زنان افغانستان مطمین شدند که زنان در همۀ بخش‌ها حضور دارند و قوانین اجرا می‌شود؛ زمانی‌ که زنان در تمامی وزارت‌خانه‌ها قدرت‌مندانه حضور داشته باشند دیگر نیازی به وزارت زنان نخواهد بود.
بانو مصلح گفت: پالیسی و قوانین خوبی داریم. اما در تطبیق آن هنوز هم مشکلات و چالش‌های زیادی وجود دارد. همین اکنون قوانین و پالیسی‌های وجود دارد که نیازهای زنان در آن در نظر گرفته شده است. اما در بخش اجرای آن مشکلات جدی وجود دارد.
در همین حال، نجیبه ایوبی رییس رادیو کلید و عضو شورای عالی رسانه‌ها دراین مراسم گفت: خبرنگاران افغانستان در شرایط جنگی کار می‌کنند و در جنگ همان طور که همۀ اقشار جامعه آسیب‌پذیر اند خبرنگاران بیشتر آسیب‌پذیر هستند.
او می‌گوید: ضمیمه جنگ مافیا، ترافیک انسانی، فساد، مافیا زمین و مواد مخدر است و این مافیا هر روز به قدرت‌ خود می‌افزایند و خبرنگاران هم مسقیماً با این افراد سر و کار دارند.
بانو ایوبی همچنان گفت که خبرنگاران افغانستان در هر قدم یا قلمی که می‌زنند، ریسک می‌کنند. در مجموعه زنده‌گی خبرنگاران ریسک کردن است و هر لحظه خبرنگاران آماده است که شاید برای‌شان اتفاقی بیفتد.
رییس رادیو کلید خاطر نشان کرد که ۱۸ سال اخیر برای جامعه خبرنگاری مخصوصاً زنان خبرنگار از لحاظ مشارکت و فعالیت در رسانه‌ها فرصت خوبی بود. آزادی بیان و آزادی خبرنگاران در افغانستان در سطح منطقه بی‌نظیر است و بدون شک قابل قدر.
او تاکید کرد، اما اکنون تمامی این دست‌آوردها با یک خطر بسیار جدی مواجه است، بنابراین رسالت ما زنان، خطیرتر می‌شود و بار مسوولیت به دوش ما سنگین‌تر می‌شود، زیرا در کنار این‌که باید به پیش برویم از دست‌آوردهای ۱۸ سال نیز حمایت کنیم.
بانو ایوبی افزود: در شرایط فعلی انسجام همۀ زنان به خصوص جامعه خبرنگاران زن بسیار مهم است. چون ‌که با افکار مردم سر و کار داریم و برنامه‌ساز هستیم، بنابراین وضعیت که در افغانستان پیش آمده است را باید به‌خاطر حفظ ارزش‌ها و دست‌آوردهای که به خاطر آن قربانی دادیم، به سمت مثبت سوق دهیم.
این عضو شورای عالی رسانه‌ها در ادامۀ سخنانش گفت: ۱۰ هزار خبرنگار در افغانستان فعالیت دارند که فقط ۱۱ صد آن، زنان فعال رسانه‌یی اند و حدود شش صد آن کسانی اند که حامی زنان خبرنگار اند. اما امیدوار هستیم روزی فرا برسد که همۀ وزارت‌خانه‌ها وزارت زنان باشد و زنان خبرنگار در همۀ رسانه‌ها حضور پُررنگ و موثر داشته باشند.
روز ملی خبرنگاران که از سوی کابینه افغانستان به تصویب رسیده است، همۀ ساله در ۲۷ حوت تجلیل و از کارکردهای خبرنگاران قدردانی می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.