دو دستگاه برق دیزلی در کابل افتتاح شد

- ۰۸ دلو ۱۳۹۱

ایران دو پایه جنراتور دیزلی که در مجموع ظرفیت تولید ۵۰ میگاوات برق را دارد، به حکومت افغانستان کمک کرده است.
به گفتۀ وزیر انرژی و آب افغانستان، از دستگاه‌های تولید برق کمک ایران تنها در حالات اضطراری در شهر کابل استفاده خواهند کرد.
محمد اسماعیل گفت که این دستگاه‌ها در هر ساعت ۱۸ هزار لیتر تیل نیاز دارد و به همین دلیل نمی‌توانند به طور دایمی از آن استفاده نمایند.
آقای اسماعیل که به روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با وزیر نیروی ایران در کابل صحبت می‌کرد، گفت که این کشور دو پایه جنراتور را به ارزش ده ملیون دالر به افغانستان کمک کرده است.
او گفت: “نصب دو دستگاه دیزل جنراتور به ظرفیت ۵۰ میگاوات امپیر را که می‌تواند در حالت‌های اضطراری یک قسمت از برق کابل را تمویل کند، دو دستگاه بسیار با ارزش است که به شکل هدیه از طرف جمهوری اسلامی ایران به جمهوری اسلامی افغانستان داده شده است و این دستگاه‌ها در هر ساعت حدود ۱۸ هزار لیتر تیل مصرف دارد، چون مصرف آن‌ها زیاد است تنها در حالات اضطراری استفاده می‌شوند.”
در گذشته ایران در بخش توسعه برق به ولایات هرات و نیمروز نیز حکومت افغانستان را کمک کرده است.
وزیر نیروی ایران در نشست مشترک خبری با وزیر انرژی و آب افغانستان گفت که کشورش از ده سال به این طرف افغانستان را در بخش‌های مختلف کمک کرده است.
مجید نامجو همچنان گفت که در کنار توسعه برق در شماری از ولایات افغانستان، در بخشی‌های دیگر اقتصادی نیز ایران با حکومت این کشور همکاری کرده: “انشالله در ولایت نیمروز ظرفیت صادرات برق را به ۲۴ میگاوات در ولایت هرات به ۲۴۰ میگاوات و پروژه جدید را با هم آغاز کنیم، می‌خواهیم در ولایت فراه حدود ۱۰۰ میگاوات برق را صادر نمایم، امیدوار هستیم که ما بتوانیم خدمات بیشتر را به مردم افغانستان ارایه نمایم.”
در حال حاضر بخش اعظم برق مصرفی افغانستان از کشورهای همسایۀ چون ایران، ترکمنستان و ازبکستان تمویل می‌شود.
همچنان مجید نامجو عصر روز گذشته در دیدار با رییس‌جمهور کرزی در خصوص همکاری دو جانبه در عرصه‎های مختلف اقتصادی به ویژه آب و برق تبادل نظر کردند.
آقای نامجو پیام احمدی نژاد رییس‌جمهور ایران را نیز به رییس‌جمهور کرزی سپرد. در این پیام با تاکید بر لزوم مشارکت فعال‌تر شرکت‌های ایرانی در زمینه‌های آب و برق در افغانستان، از مقامات کابل خواسته بود که زمینه‌های فعالیت شرکت‌های ایرانی را در افغانستان فراهم کنند.
حامد کرزی نیز ضمن استقبال از پیشنهادهای ایران، در خصوص روابط دوجانبه و لزوم گسترش این روابط با وزیر نیروی کشورمان به تبادل نظر پرداخت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.