افغانستان و ایران در معرض سیلاب‌های مدهش

- ۱۲ حمل ۱۳۹۸

ماندگار: در هفتۀ پسین، سیلاب‌ها در بخش‌هایی از کشور جان ده‌ها تن را گرفت و صدها خانه را ویران کرد. در سرازیر شدن این سیلاب‌ها، هزاران تن در سراسر افغانستان آواره و بی‌خانمان شدند.
به گفتۀ مسوولان در وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی، در اثر سرازیر شدن سیلاب‌ها در سراسر کشور، تا کنون ۴۱ تن جان باخته، ۳۹ تن زخمی شده و ۱۲ تن هم ناپدیده شده‌اند.
mandegarولایت‌های فاریاب، بادغیس، هرات، بلخ، قندهار، هلمند، فراه، جوزجان و غور امسال گواه بیشترین سیلاب‌ها بوده است. بر بنیاد آماری که وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی نشر کرده است، سیلاب‌های اخیر ۱۸۶۰ منزل مسکونی را ویران کرده و ۱۱۰۸۱ منزل دیگر را به صورت نسبی آسیب زده است.
در پی افزایش تلفات ناشی از جاری شدن این سیلاب‌ها، حکومت نشست ویژه‌یی نیز برگزار کرد. رییس اجرایی حکومت در نشست ویژه، به وزیران مبارزه با حوادث، صحت عامه، انکشاف دهات، زراعت و آبیاری، مسوولان ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی و سایر نهادهای مربوط هدایت داده که در هماهنگی با والیان ولایت‌های سیلاب‌زده، هرچه عاجل کمک‌های بیشتر را به آسیب‌دیده‌گان برسانند.
رسانه‌ها و نهادهای مربوط گزارش داده‌اند که تاکنون کمک‌های رسیده به آسیب‌دیده‌گان شامل مواد غذایی، لباس و پوشاک و خدمات بهداشتی بوده، اما این کمک‌ها بسنده نیست و آسیب‌دیده‌گان به کمک‌های بیشتر نیاز دارند.
در عین حال، در یک اعلامیۀ وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی آمده است که ۷۷۸۰ رأس مواشی، چهار چاه آب، ۷۲ دوکان، پنج پُل، ۲۷ کیلومتر سرک و یک مسجد نیز در نتیجۀ این سیلاب‌ها ویران شده اند.
سرازیر شدن سیلاب‌های اخیر در کشور ناشی از بارنده‌گی بوده است که مسوولان در حکومت، سطح این بارنده‌گی‌ها را پنج تا ۵۰ ملی متر تخمین زده اند. همه ساله در اواخر ماه حوت و در جریان ماه حمل، به دلیل آب شدن برف‌ها و باران‌های بهاری، در مناطق مختلف کشور سیل جاری می‌شود.
با این‌همه اما ولایت هرات گواه بیشترین سیلاب‌ها بوده و باشنده‌گان این ولایت را خسارات هنگفت جانی و مالی رسانده است. به گفتۀ مسوولان در حکومت، ۲۱ ولایت در مقابل سیل و رانش زمین از آسیب‌پذیری بیشتر برخوردار اند که خطر بیشتر، ولایت‌های شرقی و شمال‌شرقی کشور را تهدید می‌کند.
سیلاب‌های ایران
همزمان بااین، سرازیر شدن سیلاب‌ها در کشورِ ایران نیز خسارات بسیار جدیِ به باشنده‌گان برخی از مناطق این کشور وارد کرده است. بربنیاد گزارش‌های رسانه‌های ایرانی و منطقه، مناطق غرب و جنوب‌غرب ایران که شامل ۲۳ ولایت می‌شود، شاهد بیشترین سیلاب‌ها و خساراتی ناشی از آن بوده است.
حکومت این کشور به دلیل ناپایدار بودن وضعیت اقلیمی این کشور، در برخی مناطق وضعیت اضطرار اعلام کرده است. تصاویر و نوارهای تصویری‌یی که از سیلاب‌ها در کشور ایران در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها نشر شده، دیده می‌شود که طغیان آب موجب شده است که بسیار از خانه‌های مسکونی به صورت کامل زیر آب شوند.
نوارهای تصویری و تصاویر سیلاب‌ها در برخی از مناطق این کشور نشان می‌دهد که سطح آب تا دو متر بلند است و برخی خانه‌های مسکونی تقریباً زیر آب شده اند. گفته می‌شود امدادرسانان در تلاش کمک به آسیب‌دیده‌گان اند، اما سیلاب‌ها راه‌ها مواصلاتی صدها روستا را مسدود کرده است.
بربنیاد گزارش‌های و به نقل از مسوولانِ حکومتی ایران، طی دو هفتۀ گذشته، بیش از ۲۵ هزار خانه در اثر جاری شدن سیل در ولایت‌‌های درگیر بارنده‌گی و سیلاب، تخریب شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.