مانـدگـار در نظرگاه نخبه‌گان

- ۱۶ حمل ۱۳۹۸

بشیر احمد انصاری-نویسنده و پژوهشگر
ماندگاریان مبارک تان باد!
اطلاع یافتم که روزنامۀ ماندگار وارد یازدهمین سال نشراتی خویش شده است. با استفاده از این فرصت، سالگرد میلاد ماندگار را برای صاحب امتیاز آن جناب احمدولی مسعود و مدیر مسوول آن جناب نظری پریانی از ته دل تهنیت می‌گویم. ما که در آتش فقر آگاهی می‌سوزیم، نسبت به هر ملت دیگری نیازمند به مطبوعات مسوول هستیم.
از خداوند بزرگ آرزو دارم تا این روزنۀ آگاهی را ماندگارتر نگه دارد!

mandegarدکتور حبیب پنجشیری-استاد دانشگاه کابل
من که آرزوی احترام به نظرات مخالفان را در عرصۀ مطبوعات و پالیسی نشراتی روزنامۀ وزین ماندگار دارم، باورمندم که زمان بر نوشته‌های انتشار یافتۀ ماندگار، داوری خواهد کرد و در ارایۀ مسایل اجتماعی و تاریخی، انسان عاقل این سرزمین را نمی‌توان فریب داد. با تأکید به این اصل، انتظار دارم که نویسنده‌گان در آینده، ضمن نگارهای ناب شان بر غنای آن بیافزایند. در فرجام، تلاش گران‌سنگ پدیدآورنده‌گان روزنامۀ ماندگار را ارج می‌نهم و زحمات بی‌دریغ مدیران و گزارشگران را به مناسبت یازدهمین سال نشرانی‌اش تبریک عرض می‌دارم. امید می‌رود در روشنایی مشارکت روزنامه‌نگاران عزیز، موفق شویم در بازنویسی تاریخ معاصر کشور گام کوچکی برداریم.
دل‌تان شاد و خِرد یارتان
عبدالبشیر فکرت-استاد دانشگاه کابل
ماندگار قدم به یازده‌ساله‌گی گذاشت.
ماندگار یکی از روزنامه‌های پُرخواننده و -می‌توان گفت- حرفه‌یی است که نقش آن را در ساحت آگاهی‌دهی و روشنگری نمی‌توان نادیده انگاشت. ماندگار برخلاف بسیاری از حریفان رسانه‌یی‌اش که به ابتذال سیاسی و روزمره‌گی گرفتار آمده‌اند و کاری به کارهای جدی و فرهنگی-دینی ندارند، فرهنگستانی دارد که افزون بر سیاست و نقل و تحلیل تحولات روزمره، ساحت‌های مهم دیگری را اعم از: دین و فرهنگ نیز پوشش می‌دهد. این‌گونه است که ماندگار متفاوت‌تر از هم‌قطاران خود است و هم‌اینک، در یازده‌ساله‌گی به بلوغ رسیده است.
رحمت‌الله بیگانه-رییس رادیو و تلویزیون معارف
ماندگار؛ زبان مردم افغانستان
یک دهه از نشر و پخش روزنامۀ وزین ماندگار گذشت. ماندگار در این دهۀ پُر نشیب‌وفراز با شجاعت قلم زد و با متانت نوشت. ماندگار با جرأت در مقابل بیداد و نابرابری ایستاد و شجاعانه از داعیه‌های برحق مردم افغانستان دفاع کرد. من به صاحب امتیاز، مدیر مسوول و همه عزیزانی که در این روزنامۀ محبوب و وزین فعالیت دارند، سالگرد شان را تبریک و تهنیت می‌گویم.
قلم‌تان رسا و عمرتان پُربار و طولانی باد!
فهیم رحیق‌پور-نویسنده
روزنامۀ ماندگار ۱۱ ساله شد!
رسانه، جنگ و صلح!
در سال ۱۹۹۴ میلادی، در رواندا یک رادیویی محلی به نام «RTLM» به نفع حزب حاکم و رییس‌جمهور رواندا فعالیت می‌کرد. رییس‌جمهور از قوم هوتو بود. خبر رسید که نیروی‌هایی مخالف مربوط به قوم توتسی، هواپیمایی رییس‌جمهور را با شلیک سرنگون کرده اند. رادیو با شفرِ «درخت‌هایی بلند را قطع کنید»، دعوت به کشتار قوم توتسی کرد و همین‌طور نسل‌کشی آغاز شد! قوم حاکم، توتسی‌ها را قتل عام کردند و نسل‌کشی به گونۀ روزافزون افزایش یافت. اعجاب‌انگیز این ‌که ۲۰ سال بعد، پژوهش‌های سازمان ملل نشان داد موشکی که هواپیمایی رییس‌جمهور رواندا را سرنگون کرد، توسط توتسی‌ها نه، بلکه از پایگاه نیروهایی وفادار به خود رییس‌جمهور پرتاب شده بود!
از این مقدمه چنین بر می‌آید که رسانه‌ها چنانکه در صلح موثر اند، در جنگ و نسل‌کشی نیز موثر واقع می‌شوند. رسانه چنانکه واقعیت‌ها را منعکس می‌سازد، موجب سوءتفاهم جهانی و محلی نیز می‌شوند که نتایج آن بسا چندش‌آور و نسل‌کشانه است. امروزه که در کشور ما تنور جنگ و صلح بسیار داغ است، رسانه‌ها می‌توانند، جدایی از حُسن و قبح، در هر دو جهت صلح و جنگ، موثر واقع شوند. رسانۀ نوشتاری یا روزنامۀ ماندگار، یکی از معدود روزنامه‌هایی است که ۱۱ سال از زایش آن می‌گذرد و همواره کوشیده است صلح و عدالت سیاسی فراتر از مرزهایی تباری و زبانی، در کشور تأمین گردد. این رسانه، صدای رسای محرومیت‌های قرن بوده و کوشیده است تا روزنامه‌نگاری را بعد از سال‌ها تعطیل فرهنگ به دست رژیم طالبان، معیاری، اخلاقی و بی‌طرف بنمایاند.
من این روز میمون و مبارک را به خانوادۀ فرهنگی کشور و کارکنان و دست‌اندرکارانِ روزنامۀ وزین ماندگار مبارک و تهنیت می‌گویم. از خدا برایی همۀ این سربازانِ راه آزادی و حقیقت، طلب موفقیت و بهروزی می‌کنم.
عین‌الدین بیگ-فعال مدنی
ماندگار توانسته در ردیف روزنامه‌هاى پُرتیراژ کشور یک سر گردن بلندتر، برتر جایگاه خوب و عدالت‌پسند را در امر نشرات اختیار کند.
سالگشت ماندگار، ماندگار باد
5656عاصم اسفزاری-نویسنده
ماندگار یازده ساله شد!
ماندگار یکی از روزنامه‌های ارزش‌محور و هدفمند است که از زمان پایه‌گذاری آن در عرصه‌های آگاهی‌‌دهی و ارزش‌محوری، نقش ارزنده و قابل توجهی داشته است. از زمانی که با ماندگار آشنا شدم، در بدترین شرایط، ضمن مطالب سیاسی‌ و خبری‌اش، صفحه‌یی برای مطالب علمی و فرهنگی-هویتی داشته و همواره در این زمینه استوار و محکم بوده است.
در پهلوی مطالب ارزشمند ماندگار که همواره برای من دلگرم کننده بوده است، چندی افتخار همکاری با این روزنامۀ خوب را نیز داشته‌ام و خوشحالم که با وجود چالش‌های فرارویش، استوار و محکم به پیش می‌رود. یازده ساله‌گی روزنامۀ ماندگار را به دوستان و همکاران خوبم خجسته باد می‌گویم و برای شان آرزوی موفقیت و سربلندی بیشتر دارم.
فرهاد فرامرز-روزنامه‌نگار
ماندگار «۱۱» ساله شد!
روزنامۀ ماندگار از متعهدترین روزنامه‌های افغانستان است که در مدت یک‌دهه فعالیتش، توانسته است با مدیریت مدبرانۀ پریانی فرهیخته، حامی ارزش‌ها و مطرح کنندۀ خیلی از گفتمان‌ها باشد. برای عزیزان ماندگار موفقیت‌های بیشتر می‌خواهم و شروع سال یازدهم را مبارک باد می‌گویم!
ماندگار، ماندگاربماند!
فهیم صابر-فعال رسانه‌یی
ماندگار در آسمان آزادی بیان یکی از تابناک‌ترین ستاره‌هایی بوده است که با موجودیت آن می‌توان به صراحت ادعا کرد که «آزادی بیان در کشور ما ماندگار خواهد ماند.» ماندگار؛ ماندگار بمان که آزادی بیان سرزمینم ماندگار بماند.
سالگشت درخشش ستارۀ ماندگارِ آزادی بیان برای همکارانم در ماندگار مبارک باد.
احمد ذکی-فعال مدنی
روزنامۀ ماندگار چایگاه بلند رسانه‌یی‌اش را یافته است و واقعاً که ماندگار شده است.

مصطفی مدثر-دانشجوی مقطع ماستری
روزنامۀ ماندگار یازده ساله شد!
ماندگار در میان رسانه‌های چاپی، یکی از محوری‌ترین رسانه‌ها به شمار می‌رود. ماندگار از شروع کارش تا اکنون نگاه نقادانه به مسایل سیاسی و فرهنگی افغانستان داشته/دارد و همیشه به عنوان رسانۀ اپوزیسیون به فعالیتش ادامه داده است. ماندگار تنها به مسایل روز و تحلیل‌های سیاسی نمی‌پردازد، بلکه به عنوان رسانۀ رسالت‌مند به موضوعات دینی و فرهنگی توجه ویژه دارد. صفحۀ فرهنگستان، گفتمانی است برای نواندیشی و دیگراندیشی. شیوایی و پویایی تولید متن، در ماندگار از ویژه‌گی‌های دیگر این روزنامه است که ظرافت‌های ویرایشی را جدی در نظر می‌گیرند.

محمداکرام اندیشمند-پژوهشگر
روزنامۀ ماندگار یازده ساله شد.
به صاحب امتیاز این روزنامه جناب احمدولی مسعود، به مدیر مسول جناب نظری پریانی و همه دست‌اندرکاران و همکاران ماندگار، مبارک باشد!

ماندگار؛ روزنامه‌یی در خط مردم و روشنگری
عبدالمنان دهزاد-استاد دانشگاه
از فعالیت نشراتی روزنامۀ ماندگار یازده‌سال گذشت. یازده‌سال گلوگاه ارزش‌های واقعی مردمان این سرزمین بود. در این روزنامه از مسایل سیاسی، فرهنگی و تاریخی گرفته تا مسایل معرفتی و روشنفکرانه را به گونۀ روشن و جسورانه بازتاب داده شد. در واقع، یازده سال «پیش‌بردن» یک روزنامه پُر هزینه، آن‌هم در جهان سرمایه‌داری، که «پول‌اندزوی» معنا و غایت زنده‌گی انسان شده است، کار ساده‌یی نیست، کسی‌ می‌تواند از عهدۀ این کار طاقت‌فرسا و هزینه‌زا برآید که به ارزش‌ کار فرهنگی و علمی در یک جامعه پی ‌برده باشد. اما جناب احمدولی مسعود بنیان‌گذار و صاحب‌امتیاز روزنامه‌ ماندگار، برخلاف رسم روزگار، زیربار آشفته‌بازاری‌های سیاسی و روزمره نرفت و «ماندگار» را تا این دم ماندگار نگه‌داشت. من به عنوان یک خوانندۀ این روزنامه، ماندگار را پُلی میان ارزش‌های سنتی و مدرن می‌دانم. گام گذاشتن در این وادی، در جامعۀ مثل افغانستان، کار دشواری‌ست، این‌جا حداکثر تریبون‌ها، یا همه چیز را سیاه بازتاب می‌دهند و یا سفید، حدمیانه‌ در این میان غایب است. اما دست‌اندرکاران «روزنامۀ ماندگار» دست و آستین برزده اند تا نشان دهند که سیاه و سفیدکردن مسایل و سوژه‌های مرتبط به زنده‌گی، قطعاً راه را به افراطیت و تندروی باز می‌کند.
به هر رو، یازدهمین سال نشراتی، روزنامۀ وزین ماندگار را به همه دست‌اندرکاران ورجاوند و کوشا و همچنان به‌خواننده‌گان این روزنامه مبارک باد گفته و آرزومندم که ماندگار همچنان در سپهر رسانه‌هایی افغانستان ماندگار بماند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.