اگر بخواهیم، می توانیم! بررسـی مختصر راه‌های رسـیدن به موفقیـت

گزارشگر:مهسا طایع - ۱۷ حمل ۱۳۹۸

بخش چهارم/
mandegar۷٫ بازداری‌ها:
برای تسلط بر خویش دستورالعمل‌هایی را ذکر کردیم. شاید شما با بیان برنامه‌های‌تان و یا چیزهایی که تا کنون آموخته‌اید، مورد تمسخر دیگران قرار گیرید. پس سعی کنید از بیان افکارِ خود در نزد همه‌گان بپرهیزید. مشوش و نگران نباشید. تسلط بر خویش و دست‌یابی به یک زنده‌گی موفق به صورتِ آنی پدید نمی‌آید. نخست باید بر نومیدی غلبه کرد که روح را در بر می‌گیرد و تحقق درستیِ این ضرب‌المثل است که «از در بیرونش کن، از پنجره برمی‌گردد». اما بازگشت نومیدی با نیروی مراقبت و سرکوب دایمی ما پیوسته کمتر و کمتر می‌شود.
در درجۀ دوم، القائات خارجی هستند: گفته‌ها یا سرمشق کسانی که تسلیم غرایز و عواطفِ خود می‌شوند و پیوسته تکرار می‌کنند که ذات آدمی‌زاد این طوری است و نمی‌توان خود را عوض کرد. در این مورد خیلی هوشیار باشید که چنین تلقیناتِ بی‌اساسی بر اراده و توانایی‌های شما اثر منفی نگذارد.
چنین اصولی فقط ارزش اخلاقی ندارند، بلکه انجام عملیِ آن‌ها به ایجاد ذهنی صحیح، پیدایش قضاوتِ روشن و اطمینان خلل‌ناپذیر خواهد انجامید.

زنده‌گی بدون هدف، گام نهادن در کویر است
روان‌شناسان بر این عقیده‌اند که هر اندیشه گرایش دارد که به عمل تبدیل شود. پرورش اراده در انسان این انگیزه را به‌وجود می‌آورد که در زنده‌گی هدفی مشخص برای خود ایجاد کند. البته این نکته را باید در نظر داشت که شرایط روحی انسان‌ها، قدرت تصمیم‌گیری، میزان رشد و خلاقیت ذهنی و اعتماد به نفس و تلاشِ آن‌ها نسبت به محیط و شرایطی که در آن زنده‌گی می‌کنند، ارتباط مستقیمی دارد. رشته‌یی از عوامل متعدد، سرنوشتِ هر یک از ما را رقم می‌زنند و نیز نیروهای ما، استعدادها و تمایلات ما، قدرت کارِ ما، امکانات مادی و محیط هم می‌‌توانند عوامل و عناصر مساعد برای هدف‌های ما را تشکیل دهند و هم می‌‌توانند مانعی بر سر راه آن‌ها باشند.
در بر خورد با عده‌یی از جوانان متوجه می‌شویم که آن‌ها به‌شدت مأیوس و نااُمید هستند و می‌پندارند تمام حرف‌هایی که در مورد موفقیت گفته می‌شود، حرفِ مفت است و در مورد جوانانِ سرزمینِ ما نمی‌تواند همخوانی پیدا کند. اما نباید فراموش کرد که قبل از هر چیزی باید به بازسازی خودمان بپردازیم؛ زیرا کشوری می‌تواند از تمام لحاظ پیشرفته و متمدن و مستقل باشد که بتواند نیازهایش را برآورده کند و به دیگران وابسته‌گی نداشته باشد و این امکان‌پذیر نیست مگر با داشتن نیروهای فهمیده و کارآزموده که برای رشد و شکوفایی استقلال کشورشان تلاش می‌کنند.
پس به خاطر داشته باشید که شرایط را مناسب دانسته و از همین حالا شـروع کنید. وقتی ما خودمان دست به کار شویم، نیازی نیست تا دیگران سرنوشتِ ما را تعیین کنند. توانایی در سرعت تصمیم‌گیری و عمل به تصمیم‌های گرفته شده، نمونۀ بارزِ فردی است که اعتماد به نفس خوبی دارد. چرا که تأخیر در هر کدام از این‌ها مجدداً ناتوانی را القا می‌کند. برای آن‌که تصمیم‌گیری شما سرعت پیدا کند، باید از نظم فکری برخوردار باشید، یعنی این‌که بدانید ارزش‌ها و باورهای عمیقِ درونی شما چیست و هر یک چه اولویتی در ذهن شما دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.