قربانیان سیل از مرز ۱۲۰ تن گذشت

- ۱۷ حمل ۱۳۹۸

ماندگار: ولایت‌های غرب و شمال کشور به ویژه در روزهای پایانی هفتۀ گذشته، گواه بارش شدید باران بود که این پدیدۀ طبیعی سبب تکرار جاری شدن سیل در ولایت‌های هرات، بادغیس، فاریاب، بغلان، سرپل و سمنگان شد.
در این موج از بارنده‌گی و سیلِ ناشی از آن، در مجموع ۲۱ تن جان باختند و ۱۵ تن نیز ناپدید شده اند که اما آمارهای جدید نشان می‌دهند که طی این سیلاب‌ها، ۱۲۰ تن جان باخته اند.
mandegarآمار دقیقی از میزان خسارت وارده به منازل مسکونی در این ولایت‌ها در دست نیست، اما منابع محلی از بیش از ۲۰ هزار خانۀ آسیب‌دیده خبر داده اند.
اگر چه جریان سیل در روزهای اخیر در ولایت‌های شمالی تا حدودی کاهش یافت، اما خسارت زیادی به جاده‌ها، آبدات تاریخی و زیرساخت‌های اساسی این مناطق به ویژه در ولایت‌های هرات و سمنگان وارد کرده است.
منابع دولتی تاکنون میزان خسارات ناشی از جاری شدن سیل را در روزهای گذشته اعلام نکرده اند، اما گفته اند که هیأت‌هایی را به این ولایت‌ها فرستاده اند تا دربارۀ میزان خسارت تحقیق کنند. این هیأت‌ها وعده سپرده که به زودی دریافت‌های شان را همه‌گانی سازند.
گواهان گفته اند که در این سیلاب‌ها زمین‌های کشاورزی، منازل، جاده‌ها و پُل‌های زیادی از بین رفته است. محمد صدیق عزیزی، سخنگوی ولایت سمنگان به رسانه‌ها گفته است که سیل در ولسوالی «خرم» و «سارباغ» این ولایت، جان چهار زن را گرفته است. در ولایت سرپل نیز گفته می‌شود که سه تن در اثر سیلاب‌ها کشته شده اند.
مقام‌های محلی ولایت هرات نیز گفته اند که سرازیر شدن سیلاب‌های روز پنجشنبۀ هفتۀ گذشته در شهرستان «کرخ»، جان هفت نفر را گرفته و ۱۵ تن را هم ناپدید کرده است که بیشتر قربانیان، سرنشینان موترهای مسافربری مسیر هرات-بادغیس بوده‌ اند.
گزارش‌های ولایت بادغیس حاکی از آن است که روز پنجشنبۀ هفتۀ گذشته در پی جاری شدن سیلاب، چهار تن جان باختند و خسارات زیادی نیز به باشنده‌گان این ولایت در پی داشت. از سوی هم، یکی از گواهان گفته است که احتمال کشته شدن ۱۸ نفر در این حادثه وجود دارد. او گفته است که سیل روز پنجشنبه این ولایت، در ۸۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده و خسارات جدی به زمین‌های کشاورزی و منازل مردم وارد کرده است.
در ولایت فاریاب هم باران‌های شدید موجب جاری شدن سیل شد که خسارت مالی به باشنده‌گان این ولایت در پی داشت، اما تلفات انسانی نداشته است.
مقام‌های محلی در بدخشان اعلام کرده اند که جاری شدن سیل، بخش بزرگ از بزرگ‌راه بدخشان-کشم را تخریب کرده است. دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان نیز اعلام کرده بود که ۱۲۲هزار نفر در اثر سیلاب‌های اخیر در کشور آسیب دیده اند و نیاز به کمک‌های فوری دارند.
دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا) اعلام کرد که سیلاب‌ها در ۱۴ ولایت رخ داده و زنده‌گی مردم در این ولایت‌ها مختل شده است. براساس گزارش اوچا، ولایت‌های قندهار، فراه، هلمند، کنر، لغمان، ننگرهار و زابل بیشترین زیان‌ را از سیل در ماه جاری دیده اند.
در این گزارش آمده است که ۵۲ هزار نفر در فراه، نزدیک به ۳۳ هزار نفر در قندهار و نزدیک به ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر در هلمند، به خاطر جاری شدن سیل آسیب دیده اند. بربنیاد گزارش سازمان ملل، جاری شدن سیل در ولایت‌های فراه، قندهار، هلمند، هرات، کاپیسا، پروان، زابل و کابل، نزدیک به چهار هزار و ۹۰۰ منزل مسکونی را تخریب کرده است.
وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی پیش از این هم اعلام کرده بود که از ۱۲ حوت سال گذشته تا کنون پیش از بارنده‌گی هفته گذشته ۱۰۴ تن بر اثر جاری شدن سیلاب‌های شدید جان باخته اند و ۲۳۷ تن دیگر هم مصدوم شده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.