اگر بخواهیم، می توانیم! بررسـی مختصر راه‌های رسـیدن به موفقیـت

گزارشگر:مهسا طایع - ۱۸ حمل ۱۳۹۸

بخش پنجم/

mandegarوقتی به کارهای مختلف فکر کنید و آینده‌های گوناگونی را برای خود ترسیم کنید و ارزشِ هیچ‌یک از آن‌ها را پیش خود تحلیل و تجزیه نکنید، یقیناً نمی‌توانید هدفِ مشخصی داشته باشید. و از این شاخه به آن شاخه پریدن هم هیچ فایده‌یی ندارد جُز این‌که وقت‌تان را تلف می‌‌کند. از سوی دیگر، هر کسی می‌داند که وقتی میدان آگاهی فقط با یک اندیشه تسخیر شود، این اندیشه تأثیر فوق‌العاده‌یی بر فرد می‌گذارد و او را زودتر به موفقیت می‌رساند.
اگر قصد انجام کاری را دارید، پیش از انجام آن بگویید: «تصمیم گرفتم که چنان کنم» و فوراً عمل نمایید. تأخیر در تصمیم‌گیری و عمل، همیشه ترس را بزرگ و بزرگ‌تر می‌کند. مرتب به خودتان تلقین کنید که می‌‌دانید. هیچ چیز به اندازۀ تکرار و تلقین و عبارت‌های تأکیدی مؤثر نمی‌تواند ضمیر ناخودآگاهِ شما را تحت تأثیر قرار دهد. مثلاً فردی در آموزش و فراگیری تحصیل، قدری تأخیر کرده است و برای آن‌هم دلایل مختلفی وجود داشته. حالا در زنده‌گی‌اش شرایط مساعدتری به وجود آمده که وی می‌تواند درس بخواند، پس نباید از چیزی بترسد، بلکه با اعتماد به نفس باید به خود بگوید: من به لطفِ خدا به آنچه اراده می‌کنم، توانمندم؛ من موجودی شایسته و سزاوارم و پشتوانۀ من قدرت الهی است.
یقین داشته باشید فردی که چنین عبارت‌هایی را برای خود تلقین و تکرار می‌کند، به صورتِ چشم‌گیری موفق خواهد شد.
بعضی‌ها قبل از شروع کاری، بیشتر مشکلات آن را بررسی می‌‌کنند و خیلی زود خسته و افسرده از کاری که می‌خواهند انجام دهند، پشیمان می ‌شوند. افراد موفق باید سعی کنند که مشکلات را از پیش پا بردارند. اگر اولین قدم را خوب بردارید، قدم بعدی برای ذهن قابل فهم‌تر و از طریق مشاهده و اجرای قدم قبل، ورزیده‌گی بیشتری به ارمغان خواهد آورد و به همین گونه، کار فردا از تجربۀ دیروز سود خواهد برد.
برای رسیدن به موفقیت، باید قابلیت‌ها و قوای خود را بهبود بخشیم، بر انرژی خود بیفزاییم و ضمن در نظر داشتن حوادث نامطلوب خارجی، زمان واکنش در برابر آن‌ها را از دست ندهیم. به جای گفتن جملاتی نظیر «اگر این مسأله برایم پیش نیامده بود» یا «اگر فلانی چنان می‌کرد» به تفسیر و تعبیر حوادث و مشکلاتی که سر راه‌تان قرار گرفته نپردازید، یا «بلکه بهتر آن است به جای این‌که نیروی روانی‌مان را با توجه به پریشانی‌ها و درمانده‌گی‌ها و شکوه‌های بیهوده هدر دهیم، سعی کنیم مشکلات را رفع کنیم و کاری کنیم که در برنامه‌های بعدی مشکلاتی بر سر راه‌مان قرار نگیرد. به یاد داشته باشید در مقابل انسان‌ها باید سیاست داشت و در مقابل رویدادها، مهارت.
بازهم به این نکته اشاره می‌کنیم که هدف در زنده‌گی شرط اول موفقیت است. بهتر است فهرستی از هدف‌های خود تهیه کنید. آنچه را که می‌خواهید به دست آورید، روی کاغذ یادداشت کنید و نیز آن‌هایی را که می‌خواهید در خود از بین ببرید.
این کاری ساده و نقطۀ خوبی برای آغاز یک حرکتِ دقیق است. شاید هر یک از ما به دلایل مختلف، در تار و پودِ شبکۀ عاداتی گرفتار باشیم که به‌شدت وقتِ ما را تلف می‌‌کنند و باعث می‌شوند انرژی ذهنی و روانیِ ما به هدر برود. مثلاً صحبت کردن در مورد افراد و یا عادات و برخوردهای آنان، ذهنِ ما را به جای تمرکز بر روی کار، مختل می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.