پیشنهاد نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری برای افغانستان راه‌گشا است

- ۱۸ حمل ۱۳۹۸

تشکیل شورای رهبری مستقل و با اعتبار ملی در چارچوب نظام جمهوری اسلامی افغانستان حفظ قاعده بازی انتخابات، از تازه‌ترین پیشنهادی است که به اتفاق همه نامزدان انتخابات ریاست جمهوری کشور مطرح شده است و در شرایط کنونی کشور راه‌گشا به نظر میرسد.
این پیشنهاد که در نشست جمعی از کاندیدان ریاست‌جمهوری با رؤسای ناتو، یوناما، اتحادیه اروپا، سفرأ و سفارتخانه‌های امریکا، انگلستان، جاپان و سایر کشورهای کمک کننده به افغانستان پیرامون صلح و انتخابات، مطرح شد، در شرایطی که بحث انتخابات و صلح دو موضوع از هم جدا و در عین حال باهم مرتبط و از مباحث روز افغانستان است و ابهامات و پیچیده‌گی‌های زیادی در آن وجود دارد، به عنوان یک راه حل معقول و در شرایط کنونی بسیار مهم و اساسی است. در مورد انتخابات دراین طرح گفته شده است که به منظور پیاده ساختن انتخابات قابل قبول در چارچوب امکانات موجود کشور هرچه عاجل‌تر کمیته تخنیکی متشکل از نماینده‌گان جامعه جهانی، دولت، کمیسیون‌های انتخابات، نهادهای مدنی- ‌احزاب و شورای کاندیدان ریاست‌جمهوری ایجاد گردیده و روی قاعده بازی انتخابات توافق صورت گیرد.
«قاعده بازی انتخابات» زمانی از طرف نامزدان انتخابات ریاست جمهوری مطرح می‌شود که تلاش‌هایی به هدف دور زدن انتخابات و از قاعده خارج ساختن آن جریان دارد. این چنین تلاش‌ها ممکن است که کشور را از مسیر دمکراسی به سمت استبداد رهنمود شود؛ چنانی که مشاهده می‌شود مشروعیت زمانی حکومت کنونی در اول جوزا خاتمه میابد و بعد هم به نظر می‌رسد که حکومت موجود تلاش دارد که به عمر خودش ادامه دهد. در چنین صورتی آنچه که به خطر می‌افتد قاعدۀ بازی سیاسی از طریق انتخابات است.
پیشنهاد دومی که در طرح نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شده است، ایجاد یک محور مشترک ملی صلح است. بر اساس این پیشنهاد، شورای مستقل رهبری کننده صلح و آشتی از شخصیت‌های با اعتبار ملی در چارچوب اصل نظام جمهوری اسلامی افغانستان تشکیل گردد. این پیشنهاد تدوین برنامه، تهیه لیست افراد و فرستادن هیأت‌های صلح برای مذاکرات، تدویر مجالس مشورتی و همه اقدامات در جهت صلح را تحت پرچم شورای رهبری مستقل و ملی صلح در نظر گرفته است؛ زیرا به باور ارایه دهنده‌گان این طرح، تداوم انحصار پروسه صلح تحت هر عنوان و بهانه‌یی یعنی تداوم امتیازگیری به نام صلح، چندپارچگی و چند صدایی همانند ۱۷ سال گذشته یکجا با بازیگران گذشته ناکام بوده است و هرگز قابل قبول مردم نخواهد بود.
این هشدار و ارایه طرح در دو مورد مهم از طرف نامزدان انتخابات ریاست جمهوری که مورد اتفاق قرار گرفته است، در شرایطی که از یک طرف بحث نشست مشورتی صلح مطرح است و از جانب دیگر هم فهرستی از افرادی ترتیب شده است که با طالبان دیدار کنند و نیز در شرایطی که انتخابات هر روز به تعویق می‌‎افتد، این فرصت را به دولت افغانستان و جامعۀ جهانی می‌دهد که روی بحث انتخابات و صلح بایستی به شکلی توافق و عمل صورت گیرد که در آن سلامت افغانستان به خطر نیفتد.
جمعی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در حالی طرح فوق را اریه کرده‌اند که ریاست‌جمهوری با بحث مبهم و تاریک صلح و بحث انتخابات بازی به راه انداخته و نیز جریان‌های خارجی هم با این دو مساله برخورد خیلی مبهم و گنگ در پیش گرفته اند؛ اما در عین حال جنگ شدت یافته و مردم نسبت به آینده شان به شدت بیم ناک اند.
در چنین صورتی، طرحی که از جانب نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، در جمع روسای نهادهای بین‌المللی و نماینده‌گان سفارت‌های خارجی دیروز مطرح شده است، از اهمیت خاصی در شرایط کنونی کشور برخوردار است؛ زیرا در این طرح همه جوانب مساله افغانستان به درستی مورد دقت قرار گرفته است و بایستی مراجع خارجی و تاثیرگذار در قضیه افغانستان، به آن به عنوان راه حلی از درون افغانستان، به درستی توجه کنند و دولت افغانستان در عملی شدن آن به زودی اقدام کند؛ زیرا آنچه که تاکنون در مورد انتخابات و بحث صلح جریان دارد راهی نیست که ما راه به جایی برساند که به چاهی خواهد کشاند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.