فهرست شورای عالی مصالحه چگونه ترتیب شده است؟/ آگاهان: طالبان با نماینده‌گان حکومت همچون افراد گفت‌وگو می‌کنند

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۹ حمل ۱۳۹۸

شورای مصالحه نمی‌تواند پالیسی صلح را با ابعاد وسیع برای هیات مذاکره کننده تهیه و آن را در میز مذاکره در برابر طالبان قرار دهد.
شماری از تحلیل‌گران سیاسی می‌گویند، تا زمانی که یک پالیسی مشخص وجود نداشته باشد و خطوط سرخ برای نشست با طالبان تعریف نشود، برگزاری هر نوع نشست زیر هر عنوانی نتیجۀ مثبت در پی نخواهد داشت.
mandegarاین تحلیل‌گران تأکید دارند که طالبان در نشست دوحه با نماینده‌گان حکومت به عنوان شورای مصالحه وارد گفت‌وگو نخواهند شد، بل با آنان به عنوان افراد مانند نشست مسکو گفت‌وگو خواهند کرد.
همزمان بااین، گروه طالبان با نشر خبرنامه‌یی گفته اند، هدف نشست «بین‌الافغانی» که قرار است در نیمه ماه اپریل در قطر برگزار شود، در چارچوب تلاش‌ها برای صلح در افغانستان است، اما این گروه تأکید کرده که در این نشست اشتراک کننده‌گان تنها «نظریات و پالیسی‌های» خود را بیان می‌کنند.
در خبرنامۀ این گروه تاکید شده که در نشست پیش‌رو هیچ‌کسی به نماینده‌گی از حکومت افغانستان اشتراک ندارد و اگر مانند نشست قبلی افرادی وابسته به حکومت در آن اشتراک داشته باشند، به گونۀ شخصی شرکت می‌کنند و نظریات شخصی‌شان را ابراز می‌کنند.
صدیق‌الله توحیدی رییس کمیتۀ مصونیت خبرنگاران در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: «از یک‌سو این لیست از نظر ترکیب مشکل دارد از طرفی هم اعضای این شورا توانایی مذاکره با طالبان با ابعاد وسیع را ندارند».
آقای توحیدی می‌گوید: «این شورا نمی‌تواند پالیسی صلح را با ابعاد وسیع برای هیات مذاکره کننده تهیه و آن را در میز مذاکره در برابر طالبان قرار دهد».
آقای توحیدی گفت: تا زمانی پالیسی مشخصی وجود نداشته باشد و خطوط سرخ برای نشست با طالبان تعریف نشود، برگزاری هر نوع نشست زیر هر عنوان نتیجۀ مثبت در پی نخواهد داشت و فقط تلف کردن وقت خواهد بود.
او با انتقاد از ترکیب این فهرست گفت: این فهرست در ارگ و باب میل ارگ‌نشینان ترتیب شده و با هیچ نهاد مدنی در مورد تهیه این فهرست مشوره نشده است.
به گفتۀ توحیدی، در فهرست تنها یک نماینده از جامعۀ مدنی حضور دارد که این فرد از سوی نهادهای مدنی و فعالان جامعه مدنی انتخاب و معرفی نشده است.
او می‌گوید: از تمام نهادهای جوانان افغانستان تنها یک نفر بدون ذکر نام گزینش شده، اما مشخص نشده که این جوان چگونه انتخاب شده و به این شورا از کدام طریق معرفی شده است.
رییس کمیتۀ مصونیت خبرنگار گفت: «از رسانه‌ها و نهادهای رسانه‌یی افغانستان نماینده‌یی در لیست شورای مصالحه به چشم نمی‌خورد و این اقدام به این معناست که در مذاکرات طالبان اولین قربانی رسانه‌ها و آزادی بیان در افغانستان خواهد بود».
توحیدی خاطر نشان کرد، از فعالان حقوق زن کسانی حضور دارند که نماینده‌گی از حکومت افغانستان می‌کنند نه از زنان افغانستان. این بانوان نمی‌توانند از آدرس زنان افغانستان نماینده‌گی کنند و بدون شک در میز مذاکره خاموش و ساکت خواهند بود.
او افزود: با مواردی که اشاره کردیم، تیم شورای مصالحه یک تیم موفق و کارا نخواهد بود و نمی‌تواند در برابر خواست‌های طالبان ایستاده‌گی کرده و دیدگاه واقعی مردم افغانستان را انتقال دهند.
در عین حال، فضل‌الرحمان اوریا آگاه مسایل سیاسی می‌گوید: این فهرست نهایی نیست و ممکن است که تغییراتی در آن به میان آید. بنابراین، بهتر خواهد بود تا بعد از نهایی شدن لیست روی ترکیب آن بحث کنیم.
به گفتۀ این تحلیل‌گر سیاسی، آقای غنی فریاد می‌زد که طالبان باید با حکومت افغانستان وارد گفت‌وگو شود، اما فهرست نشر شده نشان می‌دهد که او از موضع خود عقب‌نشینی کرده و به گفت‌وگوی «بین‌الافغانی» تن داده است.
او افزود، اکنون حکومت افغانستان به عنوان یک گروه و یک عضو در این نشست شرکت می‌کند و این اقدام عقب‌نشینی و شکست محمد اشرف غنی در برابر طالبان را نشان می‌دهد.
این آگاه سیاسی همچنان گفت، خواست طالبان این است که حکومت باید به عنوان یک گروه در این نشست شرکت کند، زیرا نشست دوحه، مذاکره میان طالبان و حکومت افغانستان نیست.
او تاکید کرد، نشست دوحه «گفت‌وگوی بین‌الافغانی» است و نماینده‌گان حکومت تنها می‌توانند به عنوان یک فرد و یک عضو این نشست دیدگاه شخصی خود را مطرح کنند.
به گفتۀ آقای اوریا، داکتر غنی شعارهای بلند بالای خود را فراموش کرده و اکنون نماینده‌گان خود را به عنوان یک فرد به این نشست می‌فرستد. هر چند اعضای این شورا خود را افراد وابسته به حکومت معرفی می‌کنند، اما طالبان آنان را به عنوان نماینده حکومت نمی‌پذیرند.
وحید مژده تحلیل‌گر مسایل سیاسی به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: «طالبان با نماینده‌گان حکومت به عنوان شورای مصالحه وارد گفت‌وگو نخواهد شد، بل با آنان به عنوان افراد مانند نشست مسکو گفت‌وگو خواهند کرد».
این تحلیل‌گر سیاسی افزود، طالبان به صورت واضح و آشکارا گفته اند که تحت هیچ نام و عنوان حاضر به گفت‌وگو با حکومت آقای غنی نیستند.
او افزود، ماموران حکومتی بدون در نظر گرفتن سمت و پست‌شان به عنوان یک فرد که نسبت به مسایل افغانستان نگرانی دارند، می‌توانند در این نشست شرکت کنند و دیدگاه شخصی خود را مطرح کنند.
آقای مژده تأکید کرد که اعضای این شورای در نشست قبلی که در مسکو برگزار شده بود، حضور داشتند. بنابراین، در نشست دوحه نیز می‌توانند به عنوان یک فرد حضور داشته و دیدگاه خود را مطرح کنند.
او خاطر نشان کرد که طالبان هیچ شورا، جرگه یا هر مجمع که نام حکومت بالای آن گذاشته شده و جنبۀ حکومتی داشته باشد را نمی‌پذیرند و همان طور که قبلاً تاکید داشتند، تنها با افراد وارد گفت‎وگو و مذاکره می‌شوند.
نشست قبلی «گفت‌وگوهای بین‌الافغانی« حدود دو ماه پیش در مسکو برگزار شده بود. در آن نشست اگرچه شماری از افراد حکومتی و نماینده‌گان پارلمان اشتراک داشتند. اما حضور همه آنان «شخصی» خوانده شده بود و دولت به طور رسمی در آن غایب بود.
اما در نشست پیش‌رو ظاهراً وضعیت تغییر کرده است، در چند روز گذشته برای اشتراک شماری از نماینده‌گان حکومت رای‌زنی‌ها جریان دارد.
در نشست روز یکشنبه هفتۀ روان شورای مصالحه که در ارگ برگزار شده بود؛ چهار کمیته برای تشخیص خطوط سرخ گفت‌وگو با طالبان، گزینش هیأت مذاکره کننده، انکشاف شورای مصالحه و کارشیوۀ وظایف هیأت مذاکره کننده، موظف شده اند.
عبد‌رب‌الرسول سیاف، حبیبه سرابی معاون شورای صلح، محمدکریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح، سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری، هرکدام در راس این کمیته‌ها توظیف شده اند تا روز چهارشنبه، ۲۱ حمل، که نشست دوم این شورا برگزار می‌شود، تمامی پیش‌نویس‌های مربوط را جهت تصویب آماده کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.