اعضـای شـورای مصـالحـه تغییـر می‌کنـند

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۴ حمل ۱۳۹۸

یک منبع در شورای عالی صلح به روزنامۀ ماندگار می‌گوید، اعضای شورای مصالحه تغییر می‌کنند و کسانی که بر آنان انتقاد وارد است، از فهرست بیرون کشیده شده و چهره‌‌های نو جاگزین آنان می‌شود.
بر اساس معلومات این منبع، حسینه صافی، داکتر عالمه، شاه‌گل رضایی و چند تن دیگر که علیه آنان انتقاد وجود داشت که گویا آنان از مردم نماینده‌گی نمی‌کنند، در فهرست جدید عضو این شورا نیستند.
mandegarبه گفتۀ این منبع، گروه جدیدی که قرار است ساخته شود، یک هیأت مردمی-حکومتی خواهد بود تا هم مورد قبول طالبان باشند و هم بتوانند با استقلالیت صحبت کرده و از مردم نماینده‌گی کنند.
معلومات منبع نشان می‌دهد، در نشست شورای مصالحه که قرار بود دیروز در ارگ برگزار شود، فیصله می‌شد که کی‌ها در نشست دوحه شرکت کنند، اعضای رهبری شورای مصالحه نهایی خواهد شد و به تاریخ ۱۸ اپریل باید به طرف دوحه پرواز کنند و تاریخ برگزاری نشست ۱۹ تا ۲۱ خواهد بود.
عمر داوودزی سخن‌گوی شورای رهبری مصالحه اما میگوید، سومین جلسۀ این شورا به دلیل اختلاف نظر اعضای آن، در بارۀ خطوط سرخ و کسانی‌ که در نشست تبادل نظر «بین‌الافغانی» در قطر اشتراک کنند، به تعویق افتاده است.
عمر داوودزی پس از چاشت دیروز به خبرنگاران گفت: «در جلسۀ دوم این شورا که به روز چهارشنبۀ هفتۀ گذشته برگزار شد، پنچ کمیته که تشکیل شده بود، گزارش کار شان را ارائه کردند. اختلاف نظر در مورد خطوط سرخ و تعداد اعضای اشتراک کننده و هیات مذاکرات صلح وجود داشت و برای حل اختلاف نظر در این مورد یک کمیتۀ مشترک به ریاست داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت ایجاد شد. این کمیته کارش را تکمیل نکرده و به این دلیل سومین جلسۀ شورای رهبری مصالحه که قرار بوده امروز{دیروز} برگزار شود تا رسیدن به نتیجۀ نهایی به تأخیر افتاده است».
آقای داوودزی اظهار امیدواری کرد در چند روز آینده اختلافات حل می‌شود. شخصیت‌های افغانستانی این ظرفیت را دارند که درمورد آن به تفاهم برسند.
منبعی که در شورای صلح با روزنامۀ ماندگار صحبت می‌کرد، می‌گوید: هیأتی که به احتمال زیاد ۱۵۰ نفر عضو خواهد داشت، به هدف مفاهمه به قطر خواهند رفت نه به منظور مذاکره.
این عضو شورای عالی صلح می‌گوید، در این نشست هیأت که به نماینده‌گی از افغانستان می‌رود، مواردی را تذکر خواهند داد که در جلسه شورای مصالحه روی آن تصمیم گرفته شده. یعنی هیأت جانب افغانستان باید سخنان را بگوید که در نشست شورای مصالحه روی آن فیصله صورت گرفته است.
او افزود، زمانی‌که مذاکره آغاز شود، هیأت مذاکره کنندۀ از جانب ملت و دولت افغانستان در آن نشست شرکت خواهند کرد، اما در نشست پیش‌رو که مفاهمه خواهد بود، اعضای این نشست از جانب مردم و دولت افغانستان حضور خواهند داشت.
این منبع در شورای عالی صلح در مورد خطوط سرخ حکومت در این نشست گفت، در پیش‌نویس شرایط گفت‌وگوهای بین‌الافغانی با طالبان حفظ نظام «جمهوری اسلامی افغانستان»، برگزاری انتخابات و حفظ قانون اساسی به عنوان خطوط سرخ در مذاکرات با طالبان مشخص شدند و اگر قرار باشد موادی از قانون اساسی تعدیل شود، باید از مجرای قانونی صورت گیرد، ولی خود قانون اساسی قابل تعویض نخواهد بود.
حقوق زنان، دموکراسی و نظام اقتصادی نیز خطوط سرخ دیگری است که گفته می‌شود حکومت روی آن معامله نخواهد کرد.
این درحالی‌ ست که شورای رهبری مصالحه افغانستان هفته گذشته اعلام کرده بود که مسوده «خطوط سرخ افغانستا» برای نشست پیش‌رو با طالبان را در دوحه مشخص کرده اند.
اما در مورد انتقادتی که گویا شورای عالی مصالحه، یک شورای حکومتی است و از مردم افغانستان نماینده‌گی نمی‌کند و تنها خواست و دیدگاه حکومت افغانستان را در نشست دوحه انتقال خواهد داد، مسوولان در ارگ می‌‌گویند، کسانی‌که عضو شورای عالی مصالحه هستند، نماینده‌گی از تمام مردم افغانستان می‌کنند و نماینده‌گان واقعی مردم هستند.
عارف صمیم معاون سخنگوی ریاست حکومت وحدت ملی در گفت‌و گو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید، اکثریت رهبران سیاسی و جهادی به شمول بعضی از شخصیت‌های حکومتی عضو این شورا اند و ترکیب همه شمول است.
او با رد این ادعا که اکثریت اعضای این شورا حکومتی اند و همه شمول نیست، می‌گوید: شاید ۳۵ میلیون افغان دراین شورا عضو نباشند، اما نماینده‌گان آنان حضور دارند و بدون شک همه شمول است.
این سخنگوی ارگ گفت که آنان در مورد شورای مصالحه صحبت نمی‌کنند، زیرا صلاحیت صحبت در مورد کارکردهای این شورا را به عمر داوودزی رییس دبیرخانه شورای عالی صلح سپرده اند.
اما گروه طالبان بار دیگر اعلام کردند که با حکومت افغانستان گفت‌وگو نمی‌کند و گفتند که نشست دوحه هرگز مذاکرات نخواهد بود و شرکت کنندگان در نشست دوحه فقط از دیدگاه‌های شخصی خود نمایندگی می‌کنند.
قرار است نزدیک به ۲۰۰ نفر در نشست دوحه از هردو طرف، به نماینده‌گی از احزاب سیاسی، جامعه مدنی، زنان و حکومت افغانستان و نماینده‌گان طالبان شرکت کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.