کار صلح به حکومتِ پس از انتخابات واگذار شود

- ۲۵ حمل ۱۳۹۸

احمدولی مسعود، از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، بارها گفته است که بحث صلح و مذاکره با طالبان چنان پیچیده‌است که حرکت‌های کنونی نمی‌تواند آن را به درستی تبیین کند و به همین دلیل این تلاش‌ها به صلح منجر نخواهد شد؛ زیرا بازی‌های دیگر در پشت این نشست‌ها، حرکت‌ها و شورای‌سازی‌ها جریان دارد؛ از نظر آقای مسعود، حرکت‌هایی که اخیراً آقای غنی به نام صلح دارد انجام می‌دهد سیاسی و روی اهداف غیر صلح متمرکز است. اما اتفاق‌هایی که در روزهای اخیر در مورد بحث صلح جریان دارد عین برداشت را به اثبات میرساند. اکنون چنان‌که معلوم شده است، بحث صلح و گفت‌وگو با طالبان با چالش‌های اساسی مواجه شده است و نیز آقای غنی با مشکلات بیشتر بر خورده است. چنانی که می‌بینیم اعضای گروه مصالحه که از طرف ارگ تعیین شده بودند، اکنون حاضر نیستند که زیر نظر ارگ جلساتی را ترتیب دهند. آنان می‌گویند که باید مستقل‌تر از ارگ از دولت حمایت کنند و با طالبان دیدار نمایند؛ اما غنی می‌گوید که شورای مصالحه باید زیر نظر دولت با طالبان دیدار کند. مشکل دیگری که شورای مصالحه ساخته شده توسط ارگ دارد این است که آن شورا بدون مشوره با طرف‌های اصلی ساخته شده‌است و افرادی که در رأس آن قرار دارند، فقط می‌خواهند میدان بازی خودشان را در افغانستان گرم سازند و هدف بیشتر را دنبال نمی‌کنند. به همین دلیل، این شورا ولو مشکلی با ارگ نداشته باشد، از حیثیت و اعتبار لازم میان مردم افغانستان برخوردار نیست. در کنار این مساله، همانگونه که آقای مسعود پیشبینی کرده بود، برپایی جرگۀ مشورتی صلح نیز از یک طرف مشورعیتش ندارد و از جانب دیگر با چالش مواجه شده‌است. این جرگه در کنار آنکه یک حرکت سیاسی از جانب آقای غنی به بهانۀ صلح دایر شده‌است، اکنون از طرف یکی از ستون‌های حکومت وحدت ملی تحریم شده‌است. داکتر عبدالله رییس‌اجرایی دولت وحدت ملی، اخیراً گفته است که لویه‌جرگه مشورتی را به دلیل اینکه بدون مشوره ساخته می‌شود، تحریم می‌کند و برگزاری چنین لویه‌جرگه‌یی را غیر ضروری می‌داند. این در حالی است که همه مصارف لازم برای برپایی چنین نشستی سامان یافته است و افرادی هم از سراسر کشور به چنین نشستی دعوت شده‌اند.
اما حالا دیده می‌شود که اختلاف‌ها چنان بر سر جرگۀ مشورتی صلح بالا گرفته است که یک طرف حکومت از آن دوری می‌جوید. این در حالی است که با آغاز فصل بهار، طالبان به همه مذاکرات و حرکت‌هایی که زیر نام صلح در زمستان گذشته شدت یافته بود، پشت کرده جنگ بهاری شان را به شدت بیشتر آغاز کرده‌اند. این حمله‌ها، سبب شده‌است که طرف امریکایی مذاکره هم به شدت به آن واکنش نشان بدهد.
نتیجه در چنین‌ حالتی این است که هرآنچه به نام شورای عالی مصاله یا جرگۀ مشورتی صلح و یاهم گفت‌وگوهایی که با طالبان صورت یافته‌است، بی‌نتیجه بوده و هیچ‌تاثیری در پایان دادن به ختم جنگ ندارد. بنابراین همانگونه‌یی که در همین ستون گفته‌بودیم «بهار جرگۀ مشورتی صلح نیکو نیست»، به زودی دیدیم که چنین شده است. اما حالا پیشنهاد ما این است که بحث جنگ و صلح افغانستان با توجه به ابعاد پیچیده‌یی که دارد، بایستی به اساس طرح تیم انتخاباتی وفاق ملی، به حکومتی گذاشته شود که بعد از انتخابات مشروع و قانونی روی کار می‌آید تا چنان حکومتی با مشروعیت لازم و از موضع قوت بتواند که صلاحیت پیش برد کار صلح افغانستان را داشته باشد؛ زیرا آقای غنی آخرین روزهای مشروعیت سیاسی اش را دنبال می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.