جـرگه‌یـی که برگـزار نشده تحـریم شـد

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۶ حمل ۱۳۹۸

تحریم برگزاری جرگۀ مشورتی توسط رییس اجرایی حکومت وحدت ملی که همزمان ریاست دستۀ انتخاباتی «ثبات و همگرایی» را دارد، با موجی از استقبال شهروندان، سیاست‌مداران و نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری روبه‌رو شده است. آقای عبدالله پس از آن جرگۀ مشورتی را صلح را تحریم کرد که شورای تشریک مساعی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری پیش از آن در اعلامیۀ گفته بودند که جرگه با مصارف گزاف برگزار می‌شود و در حالی‌ که هیأت حکومت فرصت دیدار با گروه طالبان را پیدا نکرده است، برگزاری این جرگه هدر رفتن منابع مالی ملی را در پی دارد.
mandegarشورای تشریک مساعی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری که به عنوان یکی از جبهه‌های قوی تیم‌های انتخاباتی یاد می‌شود، مشمول تکت‌های انتخاباتی احمدولی مسعود، ابراهیم الکوزی، حکیم تورسن، رحمت‌الله نبیل، شهاب حکیمی، شیدامحمد ابدالی، عنایت‌الله حفیظ، غلام فاروق نجرابی، فرامرز تمنا، محمدحنیف اتمر، نورالرحمن لیوال و نورالحق علومی می‌باشد.
کریم خلیلی رییس شورای عالی صلح نیز اعلام کرده است که در این جرگه شرکت نخواهد کرد. این درحالی ا‌ست که رییس دبیرخانۀ این شورا موظف به برگزاری جرگۀ مشورتی صلح شده است.
نامزدان و احزاب سیاسی جرگۀ مشورتی را وقت تلفی از طرف آقای غنی در پروسۀ صلح و تلاشی برای کمپاین غیر قانونی انتخاباتی او عنوان کردند.
تیم انتخاباتی صلح و اعتدال به رهبری محمد حنیف اتمر، تیم انتخاباتی امنیت و عدالت به رهبری رحمت‌الله نبیل، دسته انتخاباتی نورالحق علومی و شماری از احزاب سیاسی به شمول جمعیت اسلامی و حزب اسلامی از جمله جریان‌های سیاسی اند که جرگۀ مشورتی صلح را تحریم کردند.
پیش از این نیز تیم انتخاباتی وفاق ملی به رهبری احمدولی مسعود جرگۀ مشورتی صلح، ترکیب شورای عالی مصالحه و هیأت مصالحه را سیاسی، امتیازگیرانه، گروهی، غیرمتوازن، بی‌برنامه و در انحصار چند محترم معدود دانسته بود.
ارگ در واکنش به تحریم جرگۀ مشورتی صلح، توسط رییس اجرایی حکومت وحدت ملی و تیم ثبات و همگرایی گفته که آقای غنی با رییس اجرایی دربارۀ جرگۀ مشورتی صحبت خواهد کرد.
ارگ در اعلامیه‌یی گفت که داکتر عبدالله شکایت و نگرانی‌اش را دربارۀ این ‌جرگه با آقای غنی در میان نگذاشته بود.
هارون چخانسوری، سخنگوی ارگ در صفحۀ فیس‌بوکش نوشته: تیم ثبات و هم‌گرایی تا اکنون نگرانی و شکایتش را در مورد ‌جرگۀ مشورتی صلح با آقای غنی شریک نکرده بود.
بزرگان مشکلات خود را حل کنند و جرگه را تحریم نکنند
سخنگوی کمیسیون برگزاری جرگۀ مشورتی صلح در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار گفت، از داکتر عبدالله، محمد اشرف‌غنی و شخصت‌های سیاسی که این جرگه را تحریم کرده اند، خواهش می‌کنم تا مشکلات‌ شان را حل کرده و برای یافتن یک راه حل برای رسیدن به صلح در این جرگه شرکت کنند.
علی کاظمی سخنگوی کمیسیون برگزاری جرگۀ مشورتی می‌گوید، چون صلح خواست اکثریت مردم افغانستان است پس بیاید آن را به یک گفتمان ملی تبدیل کنیم. مردم از حکومت تیم‌های انتخاباتی و اعضای پارلمان انتظار دارند که به این خواست برحق شان لبیک بگویند.
آقای کاظمی، از مسوولان حکومتی خواست تا با انعطاف‌پذیری بیشتر مشکلات شان را حل کنند و سایر شخصیت‌های سیاسی که انتقاداتی دارند را نیز به این جرگه دعوت کنند تا همه باهم به طرف برگزاری جرگۀ مشورتی صلح برویم.
او در خصوص آماده‌گی برای برگزاری جرگۀ مشورتی صلح گفت: «در حال حاضر مقدمات برگزاری جرگه آماده شده، ۹ ثور تاریخ برگزاری جرگۀ مشورتی صلح است و بحث دعوت نماینده‌گان مردم از ولایات و خارج از کشور به اتمام رسیده است».
سخنگوی کمیسیون برگزاری جرگۀ مشورتی تأکید کرد، آماده‌گی برای امنیت برگزاری این جرگه گرفته شده و کار برای برگزاری جرگۀ مشورتی تقریباً تکمیل شده است.
جرگۀ سفارشی و غیرشفاف
تیم انتخاباتی صلح و اعتدال به رهبری محمد حنیف اتمر کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری روز گذشته در یک خبرنامه گفت که روند فعلی زیر نام جرگۀ مشورتی صلح را رد کرده و آن‌را چیزی جز وقت تلفی از جانب حکومت در پروسۀ صلح و تلاشی برای کمپاین غیر قانونی انتخاباتی، نمی‌داند.
در خبرنامه تأکید شده که روند برگزاری ‌جرگۀ مشورتی صلح بدون مشورت با احزاب و جریان‌های سیاسی به پیش‌ برده می‌شود و متضمن جرگه واقعی نیست.
دسته انتخاباتی صلح و اعتدال تصریح کرده است که رهبری این دسته انتخاباتی «نگرانی عمیق» خود را در قبال برگزاری جرگۀ مشورتی و اهداف و آجندای آن با حکومت در میان گذاشته بود، اما حکومت در این مورد وضاحت نداده است.
در خبرنامه آمده که کار برگزاری ‌جرگۀ مشورتی صلح از طرف «تیم وابسته به ارگ ریاست‌جمهوری» در یک روند «سفارشی و غیرشفاف» به پیش‌ برده می‌شود و «هنوز هیچ گونه وضاحتی در مورد اهداف واقعی و پس پرده حکومت و هیچ اطمینانی در مورد آزاد و عادلانه بودن روند برگزاری آن به دست نیامده است»
از سویی هم، نورالحق علومی نامزد دیگر انتخابات آینده ریاست‌جمهوری گفت که جرگۀ مشورتی یک نیرنگ سیاسی است و نمی‌تواند حلال مشکلات در کشور باشد.
دسته انتخاباتی امنیت و عدالت به رهبری رحمت‌الله نبیل جرگۀ مشورتی را تحریم کرده و تأکید کرده که دراین جرگه شرکت نخواهند کرد.
بااین حال، نور رحمان اخلاقی عضو شورای عالی مصالحه در صفحه فیس‌بوکش نوشته است که دلایل حکومت برای برگزاری جرگۀ مشورتی و هزینه گزافی که در این زمینه صورت می‌گیرد موجه نیست و نباید حکومت بدون اجماع سیاسی در این زمینه اقدامی کند.
به گفتۀ آقای اخلاقی، کمیته سیاسی احزاب که سه هفته پیش با آقای داوودزی جلسه‌یی داشتند. دو مورد را به صورت روشن در مورد جرگۀ مشورتی صلح مطرح کردند تا به رییس حکومت وحدت ملی رسانیده شود. در صورت خلق اجماع سیاسی باید نماینده‌گان سه دورۀ پارلمان، تمام اعضای شوراهای ولایتی و اگر به افرادی بیشتری نیاز بود، با در نظرداشت سهمیه ولایات و زنان، از میان کسانی که در انتخابات گذشته رأی بلند دارند، نماینده‌گان انتخاب شوند تا از یک‌سو پشتوانۀ مردمی نشست تضمین شده باشد و از سوی دیگر اراده مردم به جای ارادۀ یک تیم در حکومت تمثیل شود.
به گفتۀ آقای اخلاقی، در این نشست آقای ناطقی از حزب وحدت اسلامی مردم، سعادتی از حزب وحدت اسلامی، جریر از حزب اسلامی آقای حکمتیار، حساس از افغان ملت، مولوی صاحب قرلق از حزب جنبش ملی اسلامی، صدیق از محاذ ملی و من به نماینده‌گی از جمعیت اسلامی حضور داشتیم.
او نوشته است، اما چون حکومت اهدافی غیر از آنچه می‌گوید در سر دارد، پیشنهاد احزاب را طبق معمول نادیده گرفت که از همان نقطه معلوم شد، برگزاری این جرگه چالش‌های فراوانی پیش‌رو خواهد داشت.
چند روز پیش گروه طالبان نیز با انتشار اعلامیه‌یی جرگۀ مشورتی صلح افغانستان را یک «دسیسه و غیرقابل قبول» خواند.
ارگ اعلام کرده است که جرگۀ مشورتی صلح به تاریخ ۹ ثور با حضور دست‌کم ۲۵۰۰ نماینده از سراسر افغانستان برگزار شود. در این جرگه روی چارچوب مذاکرات با طالبان، به حکومت افغانستان مشورت داده خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.