شهروندان به مسوولان: هُشدار ندهید، کـار کنیـد!

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۷ حمل ۱۳۹۸

ریزش باران در هفتۀ جاری، بار دیگر موجب جاری شدن سیلاب‌های در ولایت‌های کابل، پروان، پنجشیر، بامیان و هرات شده است. مسوولان در ادارۀ هواشناسی کشور خبر داده اند که ریزش باران تا امروز نیز ادامه خواهد داشت.
از این میان، مسوولان در شهرداری کابل دو روز پیش از باشنده‌گان اطراف دریای کابل خواستند تا به دلیل «غیرقابل مهار بودن آب‌خیزی احتمالی رودخانۀ کابل»، خانه‌های شان را تخلیه کنند.
mandegarاحمد بهزاد غیاثی، رییس تنظیف شهرداری کابل دیروز در صفحۀ رسمی فیسبوکش نوشت: «حجم آب رودخانۀ کابل هر ساعت بالا می‌رود و قابل مهار نمی‌باشد. از تمام خانواده‌هایی که در اطراف رودخانۀ کابل زنده‌گی می‌کنند، خواهشمندیم منازل خود را تخلیه کرده تا از خسارت و تلفات احتمالی جلوگیری شود».
در حین حال، مسوولان در مرکز سوق و ادارۀ وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی شام روز دوشنبه، نشست اضطراری برگزار کردند. مسوولان در وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی، اما در پایان این نشست به باشنده‌گان ناحیه‌ها و اطراف دریای کابل و بند قرغه هشدار دادند که احتمال ریزش باران و جاری شدن سیلاب‌های همچنان ادامه دارد و در صورت خیزش آب‌ها و جاری شدن سیلاب، خانه‌های شان را ترک کنند.
از سویی هم، در دو روز گذشته بسیاری از جاده‌ها و خیابان‌های شهر کابل به دلیل نبود آب‌روها، پُر از آب شده بودند و رفت‌وآمد مردم و موترها در این خیابان‌ها را دشوار ساخته بود. مسوولان در وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی دیروز اعلام کردند که در اثر جاری شدن سیلاب‌های اخیر در کابل، ۵۶ خانه به صورت کلی و ۵۷ خانه به صورت نسبی تخریب شده است.
سخنگوی وزارت دولت به رسانه‌ها گفته که خانه‌های تخریب شده در ناحیه‌های، پنجم، هفتم، سیزدهم، پانزدهم و شانزدهم شهرداری کابل قرار دارند.
مسوولان در این وزارت همچنان گفتند که در همکاری با موسسات داخلی و بین‌المللی برای ۱۰۵۴ فامیل آسیب‌دیدۀ ناشی از باران‌های شدید و سرازیر شدن سیلاب‌ها در هرات، پروان، کاپیسا، پنجشیر، لوگر، فراه، وردک، دایکندی، بدخشان، جوزجان، فاریاب، بادغیس، زابل، غزنی، لغمان و کنر طی دو روز گذشته مواد غذایی و غیرغذایی توزیع کرده اند.
شماری از شهروندان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار، از مسوولان در شهرداری کابل و وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی انتقاد می‌کنند و می‌گویند، حکومت در برابر رویدادهای طبیعی همواره واکنشی و مقطعی عمل کرده است.
آنان می‌گویند که شهرداری کابل و در مجموع حکومت، همه‌ساله به جای طرح و عملی‌سازی برنامه‌های جامع برای مهار آب‌خیزی‌ها و جاری شدن سیلاب‌ها، به مردم هُشدار می‌دهند در برابر این حوادث «هُشیار» باشند.
فرید، یکی از آسیب‌دیده‌گان آب‌خیزی‌های رودخانۀ کابل می‌گوید: «مسوولان حکومت باوجود در اختیار داشتن امکانات، حوادث طبیعی را نمی‌توانند پیش‌بینی و برای مهار آن برنامه بریزند. این‌ها همیشه وقتی خطر دروازه‌های مردم را تهدید می‌کند، به خود می‌آیند».
به باور این باشندۀ کابل، دولت باید در جریان سال جاری تمام تهدیدهای احتمالی جاری شدن سیلاب‌ها و آب‌خیزی‌ها را در پایتخت و سایر ولایت تشخیص و به آن‌ها رسیده‌گی کنند.
همزمان بااین، بخش‌هایی از ولایت پروان و پنجشیر در اثر این باران‌ها، گواه آب‌خیزیی‌های مدهش بوده است. به گفتۀ مسوولان دولتی پروان، صدها خانواده در ولسوالی بگرام ولایت پروان در معرض سیلاب قرار دارند.
باشنده‌گان روستاهای نوده و بخشی‌خیل ولسوالی بگرام به رسانه‌های گفته اند که زمین‌های زراعتی و خانه‌های‌شان پُر آب شده اند و در صورتی که به وضعیت آنان رسیده‌گی نشود، داشته‌های‌شان از بین خواهد رفت. آنان دلیل جمع شدن آب در روستاهای‌شان را ناشی از مسدود کردن کانال قدیمی این منطقه از سوی نیروهای خارجی می‌دانند.
باشنده‌گان روستاهای توغ‌بیردی و ساحات اطراف دریای پنجشیر و غوربند می‌گویند که ده‌ها روستای در این مناطق در معرض سیلاب‌های شدید قرار دارند. باشنده‌گان دره‌کوکلامی ولسوالی سالنگ ولایت پروان گفته‌اند، چندین پلی که روستای این منطقه را به جادۀ عمومی وصل می‌کند، ناشی از بلند شدن سطح آب، تخریب شده است.
دیروز مسیر کابل-بامیان نیز در اثر جاری شدن سیلاب‌ها تخریب و به روی رفت‌وآمد مسافران مسدود شد. گزارش‌ها و ویدیوهایی که در صفحه‌های اجتماعی نشر شده است نیز نشان می‌دهد که رودخانۀ غوربند در حال طغیان کردن است. باشنده‌گان غوربند گفته اند که احتمال بیشتر شدن طغیان این رودخانه نیز وجود دارد.
به گفتۀ کارشناسان، افغانستان به دلیل اقلیم ویژه‌یی که دارد، کشور سیل‌خیز به حساب می‌آید و هر سال از اواخر ماه حوت و اوایل ماه حمل به دلیل آب شدن برف‌ و بارنده‌گی بهاری، جاری شدن سیلاب در مناطق مختلف کشور شروع می‌شود. ۲۱ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان در مقابل سیل و رانش زمین آسیب‌پذیرتر هستند و در ولایت‌های شرقی و شمال‌شرقی خطر وقوع این حوادث بیشتر است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.