نشست دوحه برگزار خواهد شد؟

گزارشگر:ناجیه نوری - ۰۱ ثور ۱۳۹۸

در صورتی ‌که ملاحظاتی که ملت افغانستان دارند، برآورده شود، نماینده‌گان مردم افغانستان در نشست قطر شرکت خواهند کرد.
مسوولان در ریاست حکومت وحدت ملی می‌گویند، حکومت افغانستان از بحث‌ها و گفت‌وگوهای سازنده در پیوند به صلح که در آن نماینده‌گان اقشار مختلف کشور حضور داشته باشد، همیشه استقبال کرده‌ است. اما تا زمانی‌‌که در این نشست‌ها ملاحظات ملت افغانستان در نظر mandegarگرفته نشود، حضور هیأت از طرف حکومت ممکن نخواهد بود.
شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست حکومت وحدت ملی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار در مورد برگزاری نشست قطر می‌گوید، فعلاً تاریخ که اعلام شده بود لغو شده است. اما در صورتی‌ که ملاحظاتی که ملت افغانستان داشته اند، برآورده شود، حضور نماینده‌گان ما مشکل نخواهد داشت.
او گفت، ما از بحث‌ها و گفت‌وگوهای سازنده در پیوند به صلح که در آن نماینده‌گان اقشار مختلف کشور حضور داشته باشد، همیشه استقبال کرده‌ایم، چنان ‌که در‌ بارۀ نشستی در سمرقند نیز جزییات ابتدایی برای ما شریک شده است.
او می‌گوید، اما تا زمانی‌‌که در این نشست‌ها ملاحظات ملت افغانستان در نظر گرفته نشود، حضور هیأت از طرف ما ممکن نخواهد بود.
معاون سخنگوی حکومت وحدت ملی همچنان در صفحه فیس‌بوکش نگاشته است، مردم افغانستان سال‌های سخت و دشوار جنگ را سپری کردند‌ و قربانی‌های فراوانی دادند. طی چهل سال هر ‌هموطن ما درد و رنج جنگ و آواره‌گی را لمس و حس کرده است. پس چگونه می‌توانیم مانعی برای صلح باشیم؟
آقای مرتضوی می‌نویسد، حرف اساسی این است که ما مانع صلح نیستیم و هرگز مانع نخواهیم بود. صلح آرزوی ملت افغانستان است و حکومت برای رسیدن به این آرزوی مهم، آماده هرنوع قربانی است.
او تأکید کرد، بارها گفته‌ایم که صلح باعزت و پایدار برای ما مهم است. مکانیسم صلح مهم است. صلح از بیرون تطبیق شده نمی‌تواند. مکانیسم‌های تطبیقی صلح از بیرون تعیین شده نمی‌تواند. بنابراین، باید پالیسی‌های صلح مطابق به واقعیت‌های کشور تنظیم شود.
مرتضوی نگاشته، صلح خواسته همۀ مردم افغانستان است و حدود آن را هم مردم افغانستان تعیین می‌کنند. ما در عین حالی‌ که در صورت برآورده شدن ملاحظه ملت افغانستان برای نشست‌های بیرونی آماده‌ایم، تمرکز فعلی ما این است تا در جرگه تاریخی، ملی و بزرگ، صدای مردم خود را نیز بشنویم.
در همین حال، عمر داوودزی رییس کمیسیون برگزاری جرگه مشورتی صلح روز گذشته در یک نشست خبری گفت که دولت افغانستان فهرستی را از قطر دریافت کرد که تنها این افراد باید در نشست حضور داشته باشند که رهبران افغانستان این موضوع را رد کرده و اکنون این نشست به زمان نامعلومی موکول شده است.
این درحالی ا‌ست که احمدولی مسعود نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری از تیم وفاق ملی پیش از برگزاری نشست قطر گفته بود، در نشست که ٢۵٠ نفر در آن شرکت نماید، نه صدای واحد دیده می‌شود، نه موقف مشترک گرفته می‌شود و نه دیدگاه مشخص ارایه می‌شود، این‌گونه نشست‌ها نتایجش از پیش معلوم است.
این نشست قرار بود روزهای شنبه و یکشنبه هفته روان با اشتراک نماینده‌گان طالبان و نماینده‌گانی از دولت افغانستان در قطر برگزار شود. اما به دلیل نپذیرفتن فهرست اشتراک‌کننده‌گان از سوی طالبان و قطر این نشست لغو شد.

اهمیت نشست قطر
شماری از شرکت‌‌کننده‌گان نشست قطر باور دارند که این نشست زمینه را برای گفت‌وگوها میان حکومت و طالبان فراهم می‌کرد و می‌توانست زمینه‌ساز صلح برای افغانستان باشد. بنابراین، برگزاری این نشست اهمیت خاصی داشت.
عزیز رفیعی رییس مجتمع جامعه مدنی و یکی از دعوت شده‌ها در نشست قطر، برگزاری نشست قطر را با اهمیت می‌خواند و باور دارد که این نشست بار بار برگزار خواهد شد.
آقای رفیعی در گفت‌وگو با روزنامه ماندگار می‌گوید، هر اقدامی که برای برقراری صلح در افغانستان انجام شود، حایز اهمیت است، نشست قطر هم یکی از همین موارد بود که متاسفانه لغو شد.
او تأکید کرد، اینکه هدف طرف‌های درگیر، تأمین صلح است یا منافع شان یک بحث جداگانه است، اما هر نشست و برنامه‌یی که به منظور تأمین صلح در افغانستان باشد قابل ستاش است.
آقای رفیعی به این باور است که نشست قطر برگزار خواهد شد و ده‌ها نشست دیگر نیز به این هدف برگزار می‌شود و ممکن هم است که نتیجۀ در پی نداشته باشد، اما باز بودن درب گفتمان یک اقدام نیک است که در نهایت نتایجی خوبی به بار خواهد آورد.
شهلا فرید یکی از اعضای شرکت‌کننده در نشست قطر می‌گوید، برگزاری این نشست اهمیت خاصی داشت، زیرا زمینه را برای گفت‌وگوها میان حکومت افغانستان و طالبان فراهم می‌کرد و می‌توانست زمینه‌ساز صلح برای مردم افغانستان باشد.

شرکت کننده‌گان جدید نشست
پس از لغو نشست قطر اکنون بحث‌های بالا گرفته است مبنی براینکه لیست جدیدی از اشتراک کننده‌گان نشست قطر به‌زودی منتشر خواهد شد.
شهلا فرید عضو شرکت کننده در نشست قطر می‌گوید، بحث‌های مبنی بر منتشر شدن فهرست جدید شرکت کننده‌گان قطر وجود دارد. تمامی این شرکت کننده‌گان کسانی اند که خارج از افغانستان زنده‌گی می‌کنند.
بانو فرید گفت، بحث‌های وجود دارد که این بار نشست قطر با حضور افغانستانی‌ها مقیم خارج برگزار خواهد شد. افغانستانی‌های که در اروپا و امریکا زنده‌گی می‌کنند، در نشست آینده دعوت خواهند شد.
او به این باور است که نشست قطر با حضور افغانستانی‌های خارج از افغانستان اهمیت این نشست را کم می‌کند، زیرا آنان در جنگ و مشکلات افغانستان حضور ندارند و باید کسانی در میز مذاکره در برابر طالبان قرار بگیرند که در مشکلات افغانستان عملاً دخیل هستند و درگیر جنگ با طالبان بودند.

جرگۀ مشورتی صلح برگزار می‌شود
در کنار بحث نشست قطر ریاست حکومت وحدت ملی مورد برگزاری جرگۀ مشورتی صلح را محکم گرفته است. برگزاری این نشست با تحریم بخش زیادی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری به شمول داکترعبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی رو به‌رو شد؛ اما مسوول برگزاری این جرگه می گوید، جرگه مشورتی در تاریخ مشخص برگزار می‌شود.
محمد عمر داوود زی رییس کمیسیون برگزاری جرگه مشورتی صلح در یک نشست خبری تأکید کرد که جرگۀ مشورتی صلح در نهم ثور برگزار می‌شود و این تاریخ قابل تغییر نیست.
بر اساس گفته‌های داوود زی، هر نوع گمانه‌زنی در مورد لغو جرگه مشورتی صلح و یا تغییر تاریخ برگزاری آن اشتباه می‌باشد.
داوود زی جرگۀ مشورتی صلح را همه شمول خواند و اضافه کرد که در جرگه پیش‌رو نماینده‌گان مردم از تمام ولسوالی‌های کشور حضور خواهند داشت.
او اشاره کرد که آنان با کسانی که این جرگه را تحریم کرده اند در حال گفت‌وگو، مذاکره و رای‌زنی می‌باشند تا آنان را به شرکت در این جرگه قناعت دهند.
جرگۀ مشورتی صلح در نهم ثور سال روان در خیمه لویه‌جرگه-کابل برگزار می‌شود و چهار روز ادامه خواهد یافت.
گفتنی ا‌ست که بیش از ۲ هزار اشتراک کننده این جرگه در پنجاه کمیته‌ کاری روی ۲۵ سوال مشخص کار خواهند کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.