کاغذها لبخند می‌آورند

- ۰۵ سنبله ۱۳۹۱

بخش دوم و پایانی

پرداختن به تلقی‌های دیگران و بررسی موضوع در زمان نوشتن، ممکن است شرایط را سخت‌تر کند. در این میان نکاتی هم هست که با رعایت آن‌ها نتیجۀ بهتری خواهید گرفت:
ـ احساسات و تجربیات منفی را بنویسید نه موارد مثبت را.
ـ هر بار دست کم ۱۵ دقیقه برای این کار زمان بگذارید.
ـ به عمیق‌ترین احساسات خود در آن لحظه بپردازید.
ـ بگذارید کلمات و جملات خودشان روی کاغذ بیایند.
به هیچ‌وجه در مورد جملات و آن‌چه می‌خواهید بنویسید، محدودیت قایل نشوید و نگران دیکته و دستور زبان نوشتۀ خود نیز نباشید. در ضمن توصیه می‌شود در آغاز نوشتن ۳ پرسش اصلی از خود بپرسید و سپس شروع به نوشتن کنید:
ـ چه اتفاقی افتاده است؟
ـ در این مورد چه احساسی دارم؟
ـ چرا چنین احساسی دارم؟
حالا با آرامش و نه با هیجان، شروع به نوشتن کنید. هیچ چیز به‌جز احساس شما و نوشتن و جاری شدن احساسات و عواطف از طریق کلمات روی کاغذ، اهمیت ندارد. بازهم خاطرنشان می‌کنیم که این موارد در مورد نوشتن احساسات خوب، چنین نتیجه‌یی نمی‌دهد و ممکن است نتیجۀ معکوس بگیرید.
بررسی‌ها نشان داده وقتی از افراد خواسته می‌شود در مورد اتفاقات و احساسات خوب خود بنویسند و در آن زمان به تحلیل موضوع بپردازند، موجب خدشه‌دار شدن احساسات خوشایند خود می‌شوند. دلیل کارشناسانه این است که وقتی چیزی را می‌نویسید، از نظر روحی با آن فاصله می‌گیرید. البته دقت داشته باشید که ما به هیچ‌وجه با نوشتن و ثبت احساسات و اتفاقات خوش و مثبت مخالف نیستیم، اما نوشتن راجع به آن‌چه دوست دارید و برای‌تان جالب بوده،

 

باید کوتاه و مختصر باشد و در مورد تمام جزییات و احساسات و تجربیات قلبی شما در آن لحظه نباشد تا تاثیری خوب داشته باشد. حتا تحقیقاتی در این زمینه انجام شد و در آن از گروهی دانشجو خواسته شد هر هفته در مورد سه چیز که موجب شکرگزاری آن‌ها از خداوند شده، بنویسند. آن‌ها به طور مختصر ۳ مورد را روی کاغذ نوشتند و احساس قدردانی و شکرگزاری در آن‌ها تشدید شد.
در حال حاضر، تحقیقات زیادی در مورد قدرت نوشتن به ویژه روی کاغذ آوردن احساسات و تجربیات و حتا خواسته‌ها انجام شده که همه‌گی موید این موضوع هستند. به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود به منظور رسیدن به اهداف خوب و مثبت خود، آن‌ها را به ضمیر من و زمان حال به کار ببرند و به صورت جملات کوتاه روی کاغذ بیاورند و به این ترتیب، فهرستی از اهداف خود تهیه کنند.

برای مثال در این فهرست بنویسند من در کار خود موفق هستم؛ اما دقت داشته باشید که در این جمله خبری از علت و دلیل این هدف ذکر نشده و احساسات خود را نیز ذکر نمی‌کنید. در ضمن در مورد چه‌گونگی به وقوع پیوستن آن نیز اظهارنظر نمی‌کنید. فقط آن‌چه را می‌خواهید با ضمیر و زمان مشخص ذکر می‌کنید و منتظر رخ دادن آن می‌شوید.
اکنون به خوبی می‌توانید فواید و تاثیرات نوشتن احساسات منفی و تخلیۀ آن‌ها و نوشتن اهداف مثبت را بدانید و برای بهبود وضعیت خود از این شیوه‌ها به جای خود بهره جویید. بهتر است ابتدا با نوشتن تجربیات و احساسات منفی شروع کنید و سپس اهداف و خواسته‌های مثبت خود را به‌طور مختصر و کوتاه به‌طور جداگانه بنویسید تا تاثیر فوق‌العادۀ این روش را تجربه کنید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.