راه‌هـای جلوگیـری از اشتـها و گرسنه‌گـی کـاذب

- ۱۷ ثور ۱۳۹۸

بخش نخست/
mandegarانرژی‌تان پایین آمده، شکم‌تان به سروصدا افتاده است و اخلاق‌تان هم از یک فرد مهربان و دوست‌داشتنی به فردی عصبی و تندمزاج تبدیل شده. گرسنه‌گی‌تان تبدیل به عصبانیت شده است. این اتفاق برای همۀ ما افتاده و می‌دانیم که اصلاً وضعیت خوبی نیست. اما خوشبختانه به‌خاطر روابط و زنده‌گی اجتماعی‌تان هم که شده، می‌توان از بروز چنین موقعیتی جلوگیری کرد. در این نوشته، به ۵ قانون برای جلوگیری از اشتها و گرسنه‌گی کاذب اشاره می‌شود.
تعداد وعده‌های غذایی‌تان را بیشتر کنید
خیلی‌ها آن‌قدر در طول روز درگیر کار، مسوولیت‌های خانواده‌گی یا مسایل مختلف می‌شوند که زمان از دست‌شان رفته و برای غذا خوردن زمان نمی‌گذارند و در آخر می‌بینند که از گرسنه‌گی اعصاب‌شان حسابی به‌هم ریخته است. وقتی حواس‌تان پرتِ کارهای دیگر می‌شود، به پیام‌هایی که بدن‌تان برای گرسنه‌گی می‌فرستد، توجه نمی‌کنید و بعد می‌بینید که بیشتر از ۴ تا ۵ ساعت است که هیچ چیزی نخورده‌اید. یا اگر در ساعات نامنظم غذا بخورید، پیام‌رسان‌های بدن‌تان از نظم خارج می‌شوند. در هر دو حالت، بدن‌تان همچنان به یک منبع مداوم سوخت نیاز دارد تا بتواند هم ذهنی و هم جسمی عملکرد خوبی داشته باشد: وقتی شکرِ خون‌تان خیلی پایین بیاید، عوارض جانبی شامل سردرد، اضطراب و آشفته‌گی خواهد داشت. و دیگر این‌که برای ایجاد سوختی که بدن‌تان نیاز دارد، به سمت اندوخته‌ها می‌رود؛ اما این‌ خیلی خوب بود اگر برای این منظور چربی‌های بدن را می‌شکست. ولی این‌طور نیست. کم‌خوری موجب شکسته شدن سلول‌های عضلات بدن‌تان می‌شود. برای نگه داشتن ذهن و جسم‌تان در بهترین حالت، ساعت موبایل‌تان را کوک کنید تا برای غذا خوردن به شما یادآوری کند. اگر برای خوردن یک غذای کامل وقت ندارید، غذای‌تان را به صورت ساندویچ درست کنید که خوردن آن‌هم برای‌تان راحت‌تر باشد. یک مشت خشک‌بار یا میوۀ خشک هم خوردنی‌هایِ بسیار خوبی برای میان‌وعده می‌تواند باشد.
فیبر بخورید
جویدن فیبر زمان بیشتری می برد، فضای بیشتری از دستگاه گوارش‌تان را به خود اختصاص می‌دهد، حسابی سیرتان می‌کند و به تنظیم شکرِ خون و واکنش انسولین کمک می‌کند که همۀ این‌ها باعث می‌شود که در مدت زمانی طولانی یک منبع انرژی مداوم داشته باشید. به عبارت دیگر، استفاده از فیبر زیاد در وعده‌های غذایی یک استراتژی ضدگرسنه‌گی عالی به شمار می‌رود. میزان متوسط مصرف روزانۀ فیبر حداقل ۱۵ گرام در روز است که بهتر است مصرف ۲۵ گرام روزانه را هدف قرار دهید.
برای این منظور باید در روز دو وعده میوه (یکی در صبحانه و یکی در میان‌وعده) برعلاوۀ مقداری سبزیجات به همراه غذای چاشت و شام مصرف کنید. غلات سفید مثل برنج و نان سفید را با غلات کامل مثل برنج قهوه‌یی یا نان گندم کامل جایگزین کنید. از عدس و حبوبات دیگر به عنوان منبع پروتیینی خود استفاده کنید و در برنامۀ غذایی روزانۀتان میوۀ خشک و دانه‌ها را نیز قرار دهید. بعضی از بهترین منابع فیبر عبارت‌اند از: تمشک (۸ گرام در هر یک لیوان)، گلابی و سیب (حدود ۵ گرام در یک عدد متوسط)، بروکلی (۵ گرام در هر یک لیوان پخته)، عدس و لوبیاها (۸ ۷ گرام در هر نصف لیوان) و بادام (۴ گرام در هر ۳۰ گرم).

منبـع: برترین‌ها

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.